Re: Dienstregeling december 2014
Geplaatst: 23 apr 2014, 16:17
Wat zal men als reiziger gelukkig zijn! M5 ipv M6 aangevuld, buiten de spits, met de oncomfortabele en zeer storingsgevoelige varkensneuzen!
Dat laatste lijkt me stemmingmakerij. Ik dacht dat de vierledige stellen net erg betrouwbaar zijn gebleken door de jaren heen. En over comfort valt te discussiëren: ik vind ze nog altijd comfortabeler dan de desiro's. Maar over kleuren en smaken valt niet te discussiëren.ferry schreef:Wat zal men als reiziger gelukkig zijn! M5 ipv M6 aangevuld, buiten de spits, met de oncomfortabele en zeer storingsgevoelige varkensneuzen!
Graffiti vind je evenzeer op breaks en desiro's. Maar de vierledige schreeuwen inderdaad om wat extra onderhoud. Toch: ik heb er de voorbije maanden enkele gezien die blijkbaar nog maar pas herspoten waren en toch alweer onder de afschuwelijkste graffiti zaten. Als men die criminelen niet gecoördineerd aanpakt, blijft het uiteraard dweilen met de kraan openferry schreef:Betrouwbaar? vandaag 3 stellen/ritten uitgevallen! Verschillende IC's hebben moeten stoptrein spelen!
Comfort: misschien, maar ze zijn vuil,vies en niet onderhouden,; verschillende zijn derwijze getagd dat de ruiten onzichtbaar zijn geworden!
En zegge dat men met deze treinen tijdens het weekend de paradelijn naar de Luchthaven berijdt!
Ik moest ook eens in mijn ogen wrijven bij dit lijstje, maar dat geeft dus enkel de L en GEN-treinen weer, niet de IC treinen. Zo stelt het lijstje dat de laatste trein ts. Brussel en Dendermonde om 21u37 is, maar er is (hopelijk) nog wel een latere IC-trein (anders kan ik een andere job gaan zoeken).Steve schreef:Gek genoeg lijken de laatste treinen plots vooral van en naar de grote steden te sneuvelen... op verder afgelegen lijnen rijdt er opvallend vaak nog steeds een behoorlijk late trein, soms zelfs later dan vandaag het geval is.
Maar ik stel me er ook een aantal vragen bij. Er is nog steeds sprake van een laatste trein op lijn 28 tussen 18 en 19 u... maar er zou nu toch een permanente verbinding Aalst - Noord - Zuid - West - Dendermonde komen? Vanuit Brussel-Zuid staan er wel latere verbindingen vermeld richting Aalst en Dendermonde via L50 en L60 (maar nog steeds heel vroeg met maximaal 21.30 - 22 u!), dus het kan toch niet anders dan dat die ook via lijn 28 zullen rijden?
Je kunt een kei het vel niet afstropen, Stijn. De politieke wil om tot een echt omvattend openbaar vervoer te komen, ontbreekt gewoon op alle fronten. Ik heb het nooit anders geweten. Prestigeprojecten mogen nog wel, en dingen waar je een mooie naam aan kunt geven, maar gewoon de vervoersmaatschappijen in staat stellen om een dienst aan te bieden waar zowat iedereen gebruik van zou kunnen maken, dringt niet door. Overigens is de brave burger daar ook schuldig aan: als die niet massaal op trein, tram en bus stapt - waar die wel aangeboden wordt-, is een argument voor de afbouw van het OV snel gevonden. En dat is bijzonder spijtig voor al de mensen die wel van goede wil zijn. Overigens is het er wat over te klagen omdat wat vroege en late treinen sneuvelen: in het voorbije jaar heeft het de TEC-Namur bestaan in bepaalde regio's het busverkeer zo uit te dunnen, dat het alleen nog bruikbaar is als schooldiensten. Het rijtje busloze regio's groeit zo al vele jaren in aantal.Stijn91 schreef:Als dit anno 2015 staat voor het openbaar vervoer, waar gaan we dan naartoe, als sommige treinen al voor 22u hun laatste rit beginnen, ik hoop dat men inziet dat dit echt niet kan maar ik vrees ervoor, hopelijk dat men de dienstregeling voor het jaar 2016 al aanpast en sommige diensten toch nog 1u later laat rijden. Mensen die op een lijn wonen waar minder mensen de trein nemen worden gewoon gedwongen om zich met de auto te verplaatsen of om heel vroeg terug de trein terug te nemen.
Wel, ik twijfel wat. In de bestandsnaam is er inderdaad sprake van "L- en GEN-treinen", maar in het bestand zelf en in het bericht van TTB waarbij deze lijst vrijgegeven werd (zie http://treintrambus.be/component/conten ... -2014.html) wordt daar niets over gezegd.rdv schreef:Ik moest ook eens in mijn ogen wrijven bij dit lijstje, maar dat geeft dus enkel de L en GEN-treinen weer, niet de IC treinen. Zo stelt het lijstje dat de laatste trein ts. Brussel en Dendermonde om 21u37 is, maar er is (hopelijk) nog wel een latere IC-trein (anders kan ik een andere job gaan zoeken).Steve schreef:Gek genoeg lijken de laatste treinen plots vooral van en naar de grote steden te sneuvelen... op verder afgelegen lijnen rijdt er opvallend vaak nog steeds een behoorlijk late trein, soms zelfs later dan vandaag het geval is.
Maar ik stel me er ook een aantal vragen bij. Er is nog steeds sprake van een laatste trein op lijn 28 tussen 18 en 19 u... maar er zou nu toch een permanente verbinding Aalst - Noord - Zuid - West - Dendermonde komen? Vanuit Brussel-Zuid staan er wel latere verbindingen vermeld richting Aalst en Dendermonde via L50 en L60 (maar nog steeds heel vroeg met maximaal 21.30 - 22 u!), dus het kan toch niet anders dan dat die ook via lijn 28 zullen rijden?
En zo kom ik dus weer bij mijn vroegere opmerkingen: de lokale verbindingen worden opgeofferd om meer treinen tussen de grote steden en de luchthaven mogelijk te maken. Ik vrees echter dat men hierbij in zijn eigen vel aan het snijden is. De L-trein van 22u37 bvb. wordt nog vrij intensief gebruikt (ik schat meer dan 30 mensen gemiddeld), bvb. door mensen met een late shift bij De Post of in callcenters. Door het afschaffen van deze niet zo late treinen moeten deze mensen om 14u met de auto Brussel binnen geraken, en nemen ze ook de middagtreinen niet. Verlies aan reizigers 30 mensen x 2/dag X 200 werkdagen = 12.000 minder reizigers. Waarschijnlijk ook vergelijkbaar voor de GEN-treinen naar Aalst. Ik twijfel of men dit kan goedmaken door een extra trein ts. bvb. Gent en Brussel.