ritje met open deuren!!

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door overweg13 »

nighttrain schreef: 11 okt 2023, 21:41
Ik wil uw ervaring niet in twijfel trekken maar... zoals u weet heb Ik ook jaren met treintjes gereden en altijd in eerste positie,dus sla Ik aan het rekenen als late risico analyse..
Die K3 rijtuigen (niet meidengroep) zijn 2,9 meter breed, het spoor van hart tot hart v.d. Rail 1,5 meter, op een dubbelsporige spoorlijn in volle baan,van hart tot hart zouden we minimum 4 meter moeten hebben. Altijd gedacht dat in die periode ,die situatie door u beschreven paste binnen het vrijeruimte gabarit. Breedte van een deur 80 cm?
Ik wil wat je schrijft ook helemaal niet in twijfel trekken, je bewijst vaak genoeg dat je weet wat je schrijft. De schade aan de tweeledige stellen moet inderdaad minimaal geweest zijn, anders zou de trein ongetwijfeld na controle niet verder gereden zijn. Bij aankomst in Liège-Guillemins heb ik zelf kunnen vaststellen hoe groot de schade was. Toch even uitweiden over de tweeledige stellen: de oudste hadden wat ik gemakshalve flappen noem die misschien hoop en al 2 cm breed waren; ik vermoed dat hun functie was overdreven tocht te weren en het binnenslaan van regen te verhinderen. Ik denk dat ze uit alumunium vervaardigd waren. Bij de tweeledige stellen van de laatste generaties was die flap enkele centimeters breder, misschien om het beoogde effect te versterken. Zoals dat toen de gewoonte was, werden tweeledige stellen gekoppeld onafgezien van hun bouwjaar.
Toen we in Liège aankwamen, kon ik vaststellen dat alleen de stellen van de toen recente reeksen enige schade hadden opgelopen, wat inderdaad laat vermoeden dat de impact van de deur minimaal moest geweest zijn. Als ik het plan van de K3-rijtuigen correct interpreteer, dan zijn beide deuren samen 1.574m breed, wat dus behoorlijk dicht bij uw 80 cm voor één deur komt.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 12 okt 2023, 11:19
nighttrain schreef: 11 okt 2023, 21:41
Ik wil uw ervaring niet in twijfel trekken maar... zoals u weet heb Ik ook jaren met treintjes gereden en altijd in eerste positie,dus sla Ik aan het rekenen als late risico analyse..
Die K3 rijtuigen (niet meidengroep) zijn 2,9 meter breed, het spoor van hart tot hart v.d. Rail 1,5 meter, op een dubbelsporige spoorlijn in volle baan,van hart tot hart zouden we minimum 4 meter moeten hebben. Altijd gedacht dat in die periode ,die situatie door u beschreven paste binnen het vrijeruimte gabarit. Breedte van een deur 80 cm?
Ik wil wat je schrijft ook helemaal niet in twijfel trekken, je bewijst vaak genoeg dat je weet wat je schrijft. De schade aan de tweeledige stellen moet inderdaad minimaal geweest zijn, anders zou de trein ongetwijfeld na controle niet verder gereden zijn. Bij aankomst in Liège-Guillemins heb ik zelf kunnen vaststellen hoe groot de schade was. Toch even uitweiden over de tweeledige stellen: de oudste hadden wat ik gemakshalve flappen noem die misschien hoop en al 2 cm breed waren; ik vermoed dat hun functie was overdreven tocht te weren en het binnenslaan van regen te verhinderen. Ik denk dat ze uit alumunium vervaardigd waren. Bij de tweeledige stellen van de laatste generaties was die flap enkele centimeters breder, misschien om het beoogde effect te versterken. Zoals dat toen de gewoonte was, werden tweeledige stellen gekoppeld onafgezien van hun bouwjaar.
Toen we in Liège aankwamen, kon ik vaststellen dat alleen de stellen van de toen recente reeksen enige schade hadden opgelopen, wat inderdaad laat vermoeden dat de impact van de deur minimaal moest geweest zijn. Als ik het plan van de K3-rijtuigen correct interpreteer, dan zijn beide deuren samen 1.574m breed, wat dus behoorlijk dicht bij uw 80 cm voor één deur komt.
Ben een beetje verloren,waar bevonden die flappen zich juist waarover U spreekt ??https://www.flickr.com/groups/3148760@N23/pool https://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_R ... lemins.jpg
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door overweg13 »

Bij tweeledige stellen had men voor de eerste reeksen ramen die volledig in een stuk naar beneden gelaten konden worden. Bij latere reeksen bestonden de ramen uit een grote vaste ruit, met daarboven 4 kleinere raampjes, waarvan de middelste opengeschoven konden worden. Het was op de beweegbare delen dat aan de buitenzijde dat die soort flappen zaten.
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: ritje met open deuren!!

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef: 12 okt 2023, 11:55 Bij tweeledige stellen had men voor de eerste reeksen ramen die volledig in een stuk naar beneden gelaten konden worden. Bij latere reeksen bestonden de ramen uit een grote vaste ruit, met daarboven 4 kleinere raampjes, waarvan de middelste opengeschoven konden worden. Het was op de beweegbare delen dat aan de buitenzijde dat die soort flappen zaten.
Inderdaad ,zwarte kleur en lichtjes gebogen,maar dan nog zie ik niet hoe die met een deur in kontakt zouden zijn gekomen gedurende de rit. er zou toch meer moeten zijn dan die schade,gezien de slingerbeweging van een trein in (hoge)snelheid. Die flappen waren max 10 cm.
Op die 2 schuifraampjes was ook een vergrendeling voorzien.
In elk geval mysterie mysterie.
Plaats reactie