Pagina 7 van 8

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 09:17
door maarten
Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 09:19
door Steven
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Deze deur kan geopend zijn aan de niet perron zijde. Zwartrijders vertonen dit gedrag wel eens om dan via het spoor weg te lopen. Dat ze hierbij hun leven riskeren is weer een ander verhaal. Bijgevolg zal de TBG niets vaststellen van op het perron bij vertrek.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 10:03
door DR-fan
Steven schreef: 11 okt 2023, 09:19 Deze deur kan geopend zijn aan de niet perron zijde. Zwartrijders vertonen dit gedrag wel eens om dan via het spoor weg te lopen. Dat ze hierbij hun leven riskeren is weer een ander verhaal. Bijgevolg zal de TBG niets vaststellen van op het perron bij vertrek.
Het is in de rijrichting links, dus dat is hier onwaarschijnlijk.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 10:19
door Steven
Maar op het moment van het filmpje ligt er ook een spoor links alsof hij een stuk tegenspoor gereden heeft. Je moet echt alle details weten anders kan je dat niet zomaar uitsluiten. Ook als de TBG zijn laatste deur sluit heeft hij/zij geen zicht meer als net dan iemand die ene deur opent.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 10:28
door nighttrain
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Rare conclussie,afgaande op welke informatie? Ervaring? Expertise? Kent U alle parameters welke hier mogelijk zijn ?
Ik ben meer bang van de nieuwe generatie mensen. Liever filmen met de smartphone en dan versturen naar pers i.p.v. te handelen door de noodrem te bedienen om gevaar te voorkomen.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 11:44
door maarten
Steven schreef: 11 okt 2023, 10:19 Maar op het moment van het filmpje ligt er ook een spoor links alsof hij een stuk tegenspoor gereden heeft. Je moet echt alle details weten anders kan je dat niet zomaar uitsluiten. Ook als de TBG zijn laatste deur sluit heeft hij/zij geen zicht meer als net dan iemand die ene deur opent.
Klopt. Maar in Bilzen ligt er ook een spoor links naast. Ik kan natuurlijk niet zien of dit in Bilzen is opgenomen.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 12:09
door Shrek
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Dat kan je helemaal niet afleiden uit dit filmpje. Voor hetzelfde geld heeft de filmer, of iemand anders, de noodopening gebruikt toen de trein al aan het rijden was.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 12:19
door Knipex
Video is opgenomen ter hoogte van Hasselt inrit. Daar liggen 3 sporen.
Trein rijdt normaal spoor lijn 34.
Spoor links is het spoorlijn Alken-Hasselt Lijn 21.

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 14:28
door traindriverbe
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Goed dat je erbij was en alles hebt kunnen zien :roll: :roll: :roll:

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 18:14
door nighttrain
traindriverbe schreef: 11 okt 2023, 14:28
maarten schreef: 11 okt 2023, 09:17 Wat mij bevreemdt is dat er dus geen enkele visuele controle door het personeel is na het sluiten van de deuren. Er kan dus ook een kinderwagen tussen zitten en de trein rijdt weg.
Goed dat je erbij was en alles hebt kunnen zien :roll: :roll: :roll:
Het is een echte specialist en kenner,hij beheerst de materie.
Als je iets niet weet vraag het hem maar,hij zoekt het op Youtube en zal het u uitleggen,want ik vermoed dat uzelf er niet veel weet ondanks alles.
De parabel van de stuurlui.........
Hopende dat ik niet veel taalfouten heb geschreven?), Want anders staan er andere klaar om dit af te schieten...

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 19:56
door jan_olieslagers
Grijns. Geen enkele taalfout in het zicht, al kan ik natuurlijk over een of ander hebben heengekeken.
Een bank vooruit en een kus van de jufvrouw! Of zoals mijn vader zaliger zou gezegd hebben: ge ziet wel dat ge het kunt, he!

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 20:38
door overweg13
Het is eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe onze samenleving geëvolueerd is. Veertig-vijftig jaar geleden reden er vermoedelijk veel meer treinen met open deuren dan vandaag, maar er was geen haan die ernaar kraaide. Denk maar aan al die rijtuigen zonder automatische deuren (K, maar ook L) en de types met soms nukkige deuren zoals M1 en ook M2! Dan werd de deur naar het platform gesloten en iedereen wachtte geduldig en veilig tot de trein stopte. En wie van wat frisse lucht hield, kon zich op eigen verantwoordelijkheid ook veilig op het platform opstellen, tegenwoordig zou dat voor de kick zijn.
Ik heb eigenlijk maar een ernstig incident meegemaakt met een open deur en dat was toen de direct naar Welkenraedt, met 4 tweeledige stellen onderweg de direct naar Oostende (met K3-rijtuigen) kruiste en we als een mitraillettevuur hoorden naderen: een openstaande deur elimineerde al de windschermpjes van de recente stellen (bij de oudere waren die een stuk korter). Een van mijn leerlingen had net met zijn kop uit een raampje gehangen toen het gebeurde en vermoedde maar half waaraan hij ontsnapt was. De IC naar Welkenraedt maakte een noodstop maar na controle kon de trein verder rijden. (En de aansluiting in Liège wachtte toen nog, dus onze dag was in meerdere opzichten gered...) Het heeft nooit in de kranten gestaan, maar ik kan me voorstellen dat de trein nu in Liège altijd met gesloten deuren vertrok. Of misschien toch niet: je kon zelfs instappen in een rijdende trein en als je de deur dan niet dichttrok, bleef die onderweg natuurlijk wapperen...

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 11 okt 2023, 21:41
door nighttrain
overweg13 schreef: 11 okt 2023, 20:38 Het is eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe onze samenleving geëvolueerd is. Veertig-vijftig jaar geleden reden er vermoedelijk veel meer treinen met open deuren dan vandaag, maar er was geen haan die ernaar kraaide. Denk maar aan al die rijtuigen zonder automatische deuren (K, maar ook L) en de types met soms nukkige deuren zoals M1 en ook M2! Dan werd de deur naar het platform gesloten en iedereen wachtte geduldig en veilig tot de trein stopte. En wie van wat frisse lucht hield, kon zich op eigen verantwoordelijkheid ook veilig op het platform opstellen, tegenwoordig zou dat voor de kick zijn.
Ik heb eigenlijk maar een ernstig incident meegemaakt met een open deur en dat was toen de direct naar Welkenraedt, met 4 tweeledige stellen onderweg de direct naar Oostende (met K3-rijtuigen) kruiste en we als een mitraillettevuur hoorden naderen: een openstaande deur elimineerde al de windschermpjes van de recente stellen (bij de oudere waren die een stuk korter). Een van mijn leerlingen had net met zijn kop uit een raampje gehangen toen het gebeurde en vermoedde maar half waaraan hij ontsnapt was. De IC naar Welkenraedt maakte een noodstop maar na controle kon de trein verder rijden. (En de aansluiting in Liège wachtte toen nog, dus onze dag was in meerdere opzichten gered...) Het heeft nooit in de kranten gestaan, maar ik kan me voorstellen dat de trein nu in Liège altijd met gesloten deuren vertrok. Of misschien toch niet: je kon zelfs instappen in een rijdende trein en als je de deur dan niet dichttrok, bleef die onderweg natuurlijk wapperen...
Ik wil uw ervaring niet in twijfel trekken maar... zoals u weet heb Ik ook jaren met treintjes gereden en altijd in eerste positie,dus sla Ik aan het rekenen als late risico analyse..
Die K3 rijtuigen (niet meidengroep) zijn 2,9 meter breed, het spoor van hart tot hart v.d. Rail 1,5 meter, op een dubbelsporige spoorlijn in volle baan,van hart tot hart zouden we minimum 4 meter moeten hebben. Altijd gedacht dat in die periode ,die situatie door u beschreven paste binnen het vrijeruimte gabarit. Breedte van een deur 80 cm?

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 12 okt 2023, 00:51
door BlackEagle
Hebben de K-rijtuigen nu net geen relatief brede deuren, alleszins breder dan de M-rijtuigen (die daar vaak vierledig waren uitgevoerd)?

Re: ritje met open deuren!!

Geplaatst: 12 okt 2023, 11:05
door 260689
Buiten de K4 rijtuigen waren die allemaal manueel te bedienen. Waren inderdaad vrij brede/zware duren die erin staken. Bij de K1 rijtuigen weliswaar.