Charleroi Essen....IC

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door groentje »

Ik zie ook niets in het schrappen van de IC-stop in Mechelen. En als ik het zo een beetje bekijk, gaan de plannen van de dienstregelingsmakers ook de andere richting uit, met net meer stops, in o.a. Vilvoorde. Men wil slechts IC's en stoptreinen, weet je nog, maar dan wel IC's met zoveel mogelijk hetzelfde stoppatroon.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door Glodenox »

Aangezien Mechelen een van de grotere overstapstations is (verbindingen naar Leuven en Dendermonde/Gent), lijkt me het eerder nadelig om sommige IC-treinen hier niet te laten stoppen. Momenteel wordt er ook niet enorm veel tijd verloren omdat Mechelen momenteel niet aan een hoge snelheid gepasseerd kan worden. Met de bypass die men er tegen 2016 gaat aanleggen zou het echter wel een beetje tijdswinst kunnen bieden. Maar dan nog denk ik dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (tijdwinst vs. inconsistentie in haltes van IC's).
carlos

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door carlos »

Kristofke schreef:Ik zeg al langer dat men op L27 of L25 een soort van RER A dienst moet uitbaten (weliswaar met minder capaciteit), met snel materieel is dat even snel als een IR die traag optrekt en achter andere treinen hangt.

Bij de IC verbinding kan men dan zelfs Mechelen overslaan en rechtstreeks Brussel-Antwerpen rijden. Als men de verschillende soorten verkeer goed splitst tussen de twee lijnen kan je makkelijk vanuit Brussel in 30 minuten in Antwerpen staan, en wie weet met een doorrijdend spoor in Mechelen nog sneller.

Het zal pijnlijk zijn voor Mechelaars, maar eenmaal er een deftige dienst Mechelen-Brussel rijdt, die zelfs overal stopt maar met deftig optrekkend materiaal is die reistijd niet veel meer dan nu met een IR en alvast minder dan een L. Maar de tijdswinst voor reizigers van Antwerpen zal aanzienlijk zijn.


Het capaciteitsprobleem tussen Mechelen en Antwerpen zal niet verdwijnen door stops in Mechelen af te schaffen.

Om de capaciteit te verhogen zullen er op termijn grote investeringen nodig zijn.
bijvoorbeeld:
Herinvoering van de lijn 25a tussen Mechelen en Antwerpen -Zuid.

Traject is nog steeds beschikbaar tussen Mechelen Nekkerspoel en Kontich.

Vanaf Kontich zou de lijn heraangelegd kunnen worden naast de E19 langs de westelijke kant, zodat ook UZA en UIA een stopplaats kunnen krijgen.

Vanaf UIA zal men een dure tunnel moeten maken. Verschillende trajecten zijn dan mogelijk
-tunnel tot Antwerpen Zuid
-tunnel via Antwerpen Zuid en verder naar Antwerpen Centraal
-tunnel via 't bouwcentrum (bijkomende halte), Van Rijswijklaan & Belgielei naar Antwerpen Centraal (niveau -2)

Desgewenst kan men dan ook de lijn 25N (TGV) doortrekken tot Kontich (dan is de tunnel via t bouwcentrum de meest logische keuze); dan hoeven de treinen die niet in Mechelen stoppen ook niet via Mechelen te passeren, wat minder frustrerend is voor de Mechelaars (minder frustratie = minder agressie tov trein personeel)

Lijn 25a zou lijn 25/27 enorm kunnen ontlasten, zodat men nadien ook deze 2 lijnen kan optimaliseren met beperkte impact tijdens de werken. Lijn 25 zou dan via de de centrale sporen kunnen, lijn 27 de buitenste sporen + bijkomende tunnel Oude God en dubbele aansluiting in Lint met het lijntje naar Lier


Als men dan ter hoogte van t bouwcentrum ook nog de nodige aansluitingen voorziet met L59, kan men ook treinen (Beveren -) Antwerpen Zuid - (bouwcentrum -) ( UIA -) (UZA -) Mechelen - Brussel inleggen, waardoor men enerzijds nieuwe klanten aantrekt, en anderzijds de bezetting van de treinen tussen Mechelen en Antwerpen Berchem kan doen dalen
Laatst gewijzigd door carlos op 08 jan 2013, 10:25, 4 keer totaal gewijzigd.
carlos

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door carlos »

Jim schreef: ... Bovendien kan het sein in Mechelen richting Kontich pas geopend worden wanneer de voorgaande trein weg is in Mechelen-Nekkerspoel. Dus een trein die stopt in Nekkerspoel blokkeert een IC trein die in Mechelen staat tot op het moment dat hij vrijmaakt in Nekkerspoel! Bovendien moeten de bestuurders ook lijnkennis hebben natuurlijk. Zelfs de fyra rijdt niet over de L25N.
Dus nogmaals, ofwel maak je een metrodienst op de L25, met allemaal treinen met dezelfde stilstanden ofwel blijf je aanmodderen.
vandaag kunnen slechts 4 van de 6 sporen in Mechelen Nekkerspoel naar Mechelen (hoofd) station.


Misschien kan men op relatief korte termijn hier iets aan verhelpen
carlos

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door carlos »

Jim schreef:
Het probleem ligt niet echt tussen Vilvoorde en Mechelen. Indien de treinen via de L25N komen moeten ze net voor Mechelen toch weer de L25 op aan vertakking Abeelstraat, hier ontstaat dan weer een file omdat de treinen van Vilvoorde moeten wachten tot die van de L25N in Mechelen zijn. Bovendien kan het sein in Mechelen richting Kontich pas geopend worden wanneer de voorgaande trein weg is in Mechelen-Nekkerspoel. Dus een trein die stopt in Nekkerspoel blokkeert een IC trein die in Mechelen staat tot op het moment dat hij vrijmaakt in Nekkerspoel! Bovendien moeten de bestuurders ook lijnkennis hebben natuurlijk. Zelfs de fyra rijdt niet over de L25N.
Dus nogmaals, ofwel maak je een metrodienst op de L25, met allemaal treinen met dezelfde stilstanden ofwel blijf je aanmodderen.

Wanneer de L25N uit de middenberm van de E19 komt loopt deze mlijn enkele honderden meters naast L27. kan men hier geen wissels steken zodat verkeer komende van L25N ook via L27 naar Mechelen station kan (of is dat technisch niet haalbaar?)
franksken

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door franksken »

carlos schreef:
Jim schreef:
Het probleem ligt niet echt tussen Vilvoorde en Mechelen. Indien de treinen via de L25N komen moeten ze net voor Mechelen toch weer de L25 op aan vertakking Abeelstraat, hier ontstaat dan weer een file omdat de treinen van Vilvoorde moeten wachten tot die van de L25N in Mechelen zijn. Bovendien kan het sein in Mechelen richting Kontich pas geopend worden wanneer de voorgaande trein weg is in Mechelen-Nekkerspoel. Dus een trein die stopt in Nekkerspoel blokkeert een IC trein die in Mechelen staat tot op het moment dat hij vrijmaakt in Nekkerspoel! Bovendien moeten de bestuurders ook lijnkennis hebben natuurlijk. Zelfs de fyra rijdt niet over de L25N.
Dus nogmaals, ofwel maak je een metrodienst op de L25, met allemaal treinen met dezelfde stilstanden ofwel blijf je aanmodderen.

Wanneer de L25N uit de middenberm van de E19 komt loopt deze mlijn enkele honderden meters naast L27. kan men hier geen wissels steken zodat verkeer komende van L25N ook via L27 naar Mechelen station kan (of is dat technisch niet haalbaar?)
L27 zit ook zo vol als een ei dus...Neen,'t is echt wel wachten op de tangent in Mechelen.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door FireSea »

Glodenox schreef:[...] Maar dan nog denk ik dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen (tijdwinst vs. inconsistentie in haltes van IC's).
Inconsistentie van IC-haltes komt al genoeg voor. Vilvoorde is een uitstekend voorbeeld. In het weekend wel bediend door IC Antwerpen - Charleroi, doordeweeks niet. Maar doordeweeks wel weer door IC Brussel - Turnhout. Marchienne au Pont is ook zo'n voorbeeld. Doordeweeks wel bediend door IC Essen - Charleroi, maar niet door IC Antwerpen - Charleroi.

In Nederland is mijn opstapstation Schiedam Centrum een goed voorbeeld. IC Amsterdam - Dordrecht (- Vlissingen) stopt er wel, IC Den Haag - Venlo niet.
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door groentje »

Anderzijds, is dat zo'n groot probleem?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door Mechanik »

trein reeks 33 Brussel - Antwerpen-centraal in het WE wel stoppen te Mortsel-Oude-God in de WEEK NIET ....
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door groentje »

Kijk, als we de betitelingen IC en IR willen behouden, is een beetje consequentie niet slecht. Maar moeten we met alle geweld die namen behouden? Kan het ook niet zonder?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Anderzijds, is dat zo'n groot probleem?
Ik stel me diezelfde vraag. Ik vind dat men met de cadansering van de verbindingen al ver genoeg gaat. Je zou je bijvoorbeeld gerust de vraag kunnen stellen of IC's (en zelfs IR's) bepaalde stops niet gewoon zouden kunnen overslaan tijdens de spits, waar die kunnen worden opgevangen door de P-treinen, uiteraard. Het zou toelaten om de dienstregelingen van de IC's realistischer te maken: nu gebeurt het dat de rittijden buiten de spits buitensporig lang zijn omdat ze anders niet haalbaar zijn tijdens de spits. Bovendien kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het ook tot een betere spreiding van de cliënteel zou kunnen leiden, m.n. meer volk op de P-treinen en minder op de overbezette IC's. Belangrijke noot: dat kunnen natuurlijk alleen maar indien het aanbod in de overgeslagen stations op peil blijft.
Met vriendelijke groet

overweg13
carlos

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door carlos »

overweg13 schreef:
groentje schreef:Anderzijds, is dat zo'n groot probleem?
Je zou je bijvoorbeeld gerust de vraag kunnen stellen of IC's (en zelfs IR's) bepaalde stops niet gewoon zouden kunnen overslaan tijdens de spits, waar die kunnen worden opgevangen door de P-treinen, uiteraard. Het zou toelaten om de dienstregelingen van de IC's realistischer te maken: nu gebeurt het dat de rittijden buiten de spits buitensporig lang zijn omdat ze anders niet haalbaar zijn tijdens de spits.

dit is het grote nadeel van het systeem van "klokvaste treinen", een concept dat ingevoerd werd in de vroege jaren 80.
carlos

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door carlos »

franksken schreef:
carlos schreef:
Jim schreef:
Het probleem ligt niet echt tussen Vilvoorde en Mechelen. Indien de treinen via de L25N komen moeten ze net voor Mechelen toch weer de L25 op aan vertakking Abeelstraat, hier ontstaat dan weer een file omdat de treinen van Vilvoorde moeten wachten tot die van de L25N in Mechelen zijn. Bovendien kan het sein in Mechelen richting Kontich pas geopend worden wanneer de voorgaande trein weg is in Mechelen-Nekkerspoel. Dus een trein die stopt in Nekkerspoel blokkeert een IC trein die in Mechelen staat tot op het moment dat hij vrijmaakt in Nekkerspoel! Bovendien moeten de bestuurders ook lijnkennis hebben natuurlijk. Zelfs de fyra rijdt niet over de L25N.
Dus nogmaals, ofwel maak je een metrodienst op de L25, met allemaal treinen met dezelfde stilstanden ofwel blijf je aanmodderen.

Wanneer de L25N uit de middenberm van de E19 komt loopt deze mlijn enkele honderden meters naast L27. kan men hier geen wissels steken zodat verkeer komende van L25N ook via L27 naar Mechelen station kan (of is dat technisch niet haalbaar?)
L27 zit ook zo vol als een ei dus...Neen,'t is echt wel wachten op de tangent in Mechelen.

met zo'n wissel was onderstaand probleem minder erg...
HLN 1feb2013 schreef: Treinverkeer zwaar verstoord tussen Mechelen en Vilvoorde

Als gevolg van een beschadigde bovenleiding verloopt het treinverkeer tussen Mechelen en Vilvoorde momenteel zwaar verstoord. Dat meldt Thomas Baeken van spoorwegnetbeheerder Infrabel.

"Om 09.40 uur heeft een trein die het station van Mechelen uitreed een bovenleiding beschadigd. Daardoor verloopt het treinverkeer momenteel verstoord. Op drie van de vier sporen is wel nog verkeer mogelijk, maar er zijn vertragingen van gemiddeld tien minuten."

"Door het incident staan ook vier treinen stil tussen Mechelen en Kontich en is er, in beide richtingen, geen verkeer mogelijk tussen Mechelen en Brussel-Nationaal-Luchthaven", luidt het nog.
Laatst gewijzigd door carlos op 01 feb 2013, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door overweg13 »

carlos schreef:
overweg13 schreef:
groentje schreef:Anderzijds, is dat zo'n groot probleem?
Je zou je bijvoorbeeld gerust de vraag kunnen stellen of IC's (en zelfs IR's) bepaalde stops niet gewoon zouden kunnen overslaan tijdens de spits, waar die kunnen worden opgevangen door de P-treinen, uiteraard. Het zou toelaten om de dienstregelingen van de IC's realistischer te maken: nu gebeurt het dat de rittijden buiten de spits buitensporig lang zijn omdat ze anders niet haalbaar zijn tijdens de spits.

dit is het grote nadeel van het systeem van "klokvaste treinen", een concept dat ingevoerd werd in de vroege jaren 80.
Met dat verschil dat:
1. het aantal reizigers toen veel lager lag, en dat het verschil tussen spits en dal dus minder uitgesproken was;
2. het toenmalige materieel veel vlugger in- en uitstappen mogelijk maakte: alleen I6 en I10 hadden smalle deuren;
3. de reizigers een stuk alerter en dus ook vlugger waren; dat laatste mag de NMBS niet zeggen, maar het is wel een feit.

Samengevat: je kunt de zogenaamde reizigersbeweging(en) van toen niet vergelijken met die van vandaag.
Met vriendelijke groet

overweg13
LML
Berichten: 1395
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Charleroi Essen....IC

Bericht door LML »

Ook de mentaliteit is zodanig veranderd tussen vroeger en nu:
vroeger: 'ik zal snel moeten zijn want anders is de trein weg'...
nu: ' de trein zal wel op mij wachten'...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie