Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Alles over reizigerstreinen in België.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

Kristofke schreef:Klopt, normaalgezien moet er een noodremming zijn, maar dat was toen niet het geval.

Is het mogelijk dat dit Breaks waren? Kan een losgekoppelde Break zelfstandig de luchtdruk ophouden?

Bij die breaks in de Lede is er een ONTKOPPELING gebeurt tijdens de rit, onterecht en vanzelf natuurlijk. Als d ekoppeling DICHT gaat zoals bij een ontkoppeling sluiten de luchtleidingen en ontsnapt d elucht niet, anders zou je niet meer kunnen rijden uiteraard. Men heeft dat grondig onderzocht en gevonden dat de ontkoppelingsluchtleiding heel langzaam en onterecht gevuld was geraakt waardoor de ontkoppeling gebeurt is. Men heeft dan in elke ontkoppelingsluchtleiding een klein gat gemaakt waardoor een langzame onterechte luchtdruk opbouw niet meer mogelijk is. Men kan nog steeds ontkoppelen omdat men dan heel snel die leiding vult om het ontkoppelen te verwezelijken. Dus wat toen tussen Aalst en Lede gebeurt is zou nu niet meer mogelijk kunnen zijn met die aanpassing.

Hier is het een gewone koppeling, trekhaak en beugel dus, één van de 2 (meestal de beugel) zal gebroken zijn, dat is iets wat zelden voorkomt bij reizigers trein en nu en dan es op een goederen trein, die beugels hebben ook meer te verduren gezien de meer tonnage van een goederen trein.
Als dat gebeurt dan geraken beide stukken van elkaar verwijderd en ontkoppeld dus ook de 5 bar leiding, die loopt leeg en veroorzaakt een maximale remming op alle treingedeeltes zodat alles meteen stopt.

Als je zoiets meemaakt als bestuurder moet je alarm geven en verwittig je in één beweging de treinen in jouw omgeving (dewelke zo oproep ontvangen moeten stoopen of rit op zicht gaan rijden) PLUS traffic control die luistert ook mee naar dergelijke oproepen.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door markske »

De treinbestuurder zal wel een alarm gegeven hebben via GSMR waardoor alle treinen, binnen een zone van 6 km rond hem + 6 km voor en achter deze zone, direct stoppen. Indien de bestuurder dit alarm niet gegeven heeft kan de lijnregelaar een alarm geven of een algemene oproep doen.
Zeker is dat alle treinen zullen stoppen. Zelfs zonder alarm staan de seinen nog altijd dicht en is er geen mogelijkheid tot botsing.
Ik weet wel niet of er een ontsporing was van het achterste deel van de trein, in dat geval geeft de seininrichting geen zekerheid.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Stijn91 »

Is er een effect voor de panto bij zo een remming?
De reizigers kwamen toe rond 10u in Denderleeuw op spoor 8, ze hebben er niet echt lang over gedaan om die trein dan op een uitwijkspoor te zetten.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

markske schreef:De treinbestuurder zal wel een alarm gegeven hebben via GSMR waardoor alle treinen, binnen een zone van 6 km rond hem + 6 km voor en achter deze zone, direct stoppen. Indien de bestuurder dit alarm niet gegeven heeft kan de lijnregelaar een alarm geven of een algemene oproep doen.
Zeker is dat alle treinen zullen stoppen. Zelfs zonder alarm staan de seinen nog altijd dicht en is er geen mogelijkheid tot botsing.
Ik weet wel niet of er een ontsporing was van het achterste deel van de trein, in dat geval geeft de seininrichting geen zekerheid.

Er was geen ontsporing, dus seinen achteraan blijven dus dicht.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

2012 schreef:[Men heeft dat grondig onderzocht en gevonden dat de ontkoppelingsluchtleiding heel langzaam en onterecht gevuld was geraakt waardoor de ontkoppeling gebeurt is. Men heeft dan in elke ontkoppelingsluchtleiding een klein gat gemaakt waardoor een langzame onterechte luchtdruk opbouw niet meer mogelijk is. Men kan nog steeds ontkoppelen omdat men dan heel snel die leiding vult om het ontkoppelen te verwezelijken. Dus wat toen tussen Aalst en Lede gebeurt is zou nu niet meer mogelijk kunnen zijn met die aanpassing.
Heeft men dit enkel bij de NMBS ontdenkt, of doet men dit ook in de andere landen :?:
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

Retard schreef:
2012 schreef:[Men heeft dat grondig onderzocht en gevonden dat de ontkoppelingsluchtleiding heel langzaam en onterecht gevuld was geraakt waardoor de ontkoppeling gebeurt is. Men heeft dan in elke ontkoppelingsluchtleiding een klein gat gemaakt waardoor een langzame onterechte luchtdruk opbouw niet meer mogelijk is. Men kan nog steeds ontkoppelen omdat men dan heel snel die leiding vult om het ontkoppelen te verwezelijken. Dus wat toen tussen Aalst en Lede gebeurt is zou nu niet meer mogelijk kunnen zijn met die aanpassing.
Heeft men dit enkel bij de NMBS ontdenkt, of doet men dit ook in de andere landen :?:

dat weet ik niet zunne :D
als het bij vlliegtuigen zou zijn, dan geeft men wel oorzaken van incidenten door aan elkaar om nieuwe gevallen te vermijden, daar bestaat een organisatie voor.
Ma ik denk wel dat er ook wel vanuit andere landen gekeken word naar "elkaars incidenten"
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

Dit is nog gebeurt:

Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne

Het laatste rijtuig van de EuroCity Brussel-Zürich, waarin een tiental passagiers zat, is vanochtend losgekomen in de buurt van Marche-en-Famenne. De rest van de trein reed alleen voort, zo berichtte RTL-TVi vandaag in zijn nieuwsuitzending van 19 uur.

De laatste wagon, uitgerust met een automatisch remmechanisme, kwam alleen tot stilstand op de sporen. De treinbestuurder hield ongeveer 200 meter verder halt om achteruit te rijden. Er vielen geen gewonden, hoewel de reizigers, tegen de aanwijzingen in, niet in de wagon bleven.

De NMBS gaf officieel geen uitleg over de oorzaak van het incident. "Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar. Het is bovendien niet gevaarlijk", preciseerde Philippe Rigaux, de woordvoerder van de NMBS. (belga/ka)

Eén keer om de tien jaar :o

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... en+Famenne
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

Retard schreef:Dit is nog gebeurt:

Internationale trein verliest wagon in Marche-en-Famenne

Het laatste rijtuig van de EuroCity Brussel-Zürich, waarin een tiental passagiers zat, is vanochtend losgekomen in de buurt van Marche-en-Famenne. De rest van de trein reed alleen voort, zo berichtte RTL-TVi vandaag in zijn nieuwsuitzending van 19 uur.

De laatste wagon, uitgerust met een automatisch remmechanisme, kwam alleen tot stilstand op de sporen. De treinbestuurder hield ongeveer 200 meter verder halt om achteruit te rijden. Er vielen geen gewonden, hoewel de reizigers, tegen de aanwijzingen in, niet in de wagon bleven.

De NMBS gaf officieel geen uitleg over de oorzaak van het incident. "Dat komt zeer zeldzaam voor, slechts om de tien jaar. Het is bovendien niet gevaarlijk", preciseerde Philippe Rigaux, de woordvoerder van de NMBS. (belga/ka)

Eén keer om de tien jaar :o

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... en+Famenne

het gebeurt echt wel zeldzaam bij reizigers treinen zunne, iets mee bij goederen, over gemiddeld aantal keer da het gebeurt ga ik me niet uitspreken :roll:

Maar ik ben nu al 12 jaar bestuurder, mij moete ze nog steeds es uitleggen of leren HOE IK VERDER KAN RIJDEN als dat gebeurt zoals in dees artikel staat...
Als de LAR (Leiding Automatische Rem) leeg loopt, dan sluiten de remmen aan, vanuit je stuurcabine kunde daar NIKS aan doen, zelfs als je die LAR zou bijvullen, dan nog gaat de druk ferm zakken en gaan de remmen dicht gewoon omdat een remkraan het luchtverlies dat er heerst door die ontkoppeling VEEL groter is dan wat een remkraan kan bijvullen in die LAR. Dus ge valt stil, ook al zeggen ze in de krant dat de trein verder gereden is.... in een krant is de datum en de prijs juist en voor de rest moete es goe bij stil staan als de rest wel juist is...
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door dentheo »

Dietrich schreef:
Normaal gezien, maar als ik het mij goed herinner is in Lede door een breuk het losgeraakte deel in aanvaring gekomen met het eerste dat aldaar halt aan het houden was. Dit was wel met een GF-koppeling en geen manuele.
Die "kans" is er volgens mij altijd, bv wanneer het tweede deel iets slechter remt dan het eerste...
Theo
Groeten vanop de Heide
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door 2012 »

dentheo schreef:
Dietrich schreef:
Normaal gezien, maar als ik het mij goed herinner is in Lede door een breuk het losgeraakte deel in aanvaring gekomen met het eerste dat aldaar halt aan het houden was. Dit was wel met een GF-koppeling en geen manuele.
Die "kans" is er volgens mij altijd, bv wanneer het tweede deel iets slechter remt dan het eerste...
Normaal is het voorste stuk altijd het gedeelte dat slechter remt omda daar de lok hangt en die heeft steeds minder remcapaciteit dan de rijtuigen zelf (weegt ook dubbel zoveel dan het rijtuig he)

Maar bij trek duw kan da net omgekeerd zijn, maar als het voorste deel idd sneller afremt dan het eerste, dan gaat de trein gewoon opniew tegen elkaar lopen aan bijna dezelfde snelheid he (voorste dus tikkeltje trager)
Want als de trein breekt hebben beide delen zelfde snelheid (uiteraard!!!!) en als de trein een 10-20cm uit elkaar is, dan al loopt de LAR leeg, want meer speling geven die buigzame leidingen niet. Als het voorste stuk dan sneller gaat remmen dan gaat die 20cm al snel weer minderen en zal ni lang duren voor de beide stukken weer tegen elkaar komen op de buffers. Die zijn nu ook net ontworpen om tegen elkaar te komen he, het snelheids verschil als de beide delen opnieuw tegen elkaar komen zal klein zijn en zal dat dus niet meer zijn dan een goeie stoot bij het tegen elkaar komen.
omgekeerd kan daar wel es paar honderd meter tussen zitten tussen de verschillende treindelen. Maar in uw opmerking zal er niet eerst vb 100m speling tussen komen om dan alsnog met goeie knal weer tegen elkaar te botsen, die gaan bij aanvang al opnieuw tegen elkaar komen.
carlos

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door carlos »

2012 schreef: als het bij vlliegtuigen zou zijn, dan geeft men wel oorzaken van incidenten door aan elkaar om nieuwe gevallen te vermijden, daar bestaat een organisatie voor.
Ma ik denk wel dat er ook wel vanuit andere landen gekeken word naar "elkaars incidenten"



als zoiets gebeurt bij vliegtuigen dan worden alle toestellen van dat type aan de grond gehouden.

gelukkig gaat het over treinen, 't zou wat zijn als NMBS opeens al de M6-en op stal moest houden
carlos

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door carlos »

Retard schreef:Dit is nog gebeurt:

Eén keer om de tien jaar :o


op 1 september 2000 was er in volle ochtendspits tussen Leuven en Brussel in NOSSEGEM een koppelingsbreuk op den Eupen-Oostende

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 092000_001
Laatst gewijzigd door carlos op 20 dec 2012, 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaboska

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Kaboska »

Nou? Wat is 't probleem? Sint Lievens-Hield 'm toch? :lol:

Wat een drukte om niks. Een trein breekt, komt toch wel vaker voor. Noodremming werkt perfekt.
pietje

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door pietje »

^^ dan zou ik jou eens willen horen wat je er van denkt als die koppeling breekt juist wanneer jij naar dat andere rijtuig wantdelt.

Ik hoor de uitleg graag dat er nooit gevaar geweest is, maar dat heeft eerder te maken met geluk.
vroeg of laat gaat het eens gebeuren dat een koppeling het begeeft terwijl er iemand net op die plaats gaat.
Statistisch is die kans te berekenen, maar het kan zijn dat het meer dan 100 jaar is, dus ik ga mijn adem niet inhouden :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem

Bericht door Retard »

pietje schreef:^^ dan zou ik jou eens willen horen wat je er van denkt als die koppeling breekt juist wanneer jij naar dat andere rijtuig wantdelt.

Ik hoor de uitleg graag dat er nooit gevaar geweest is, maar dat heeft eerder te maken met geluk.
vroeg of laat gaat het eens gebeuren dat een koppeling het begeeft terwijl er iemand net op die plaats gaat.
Statistisch is die kans te berekenen, maar het kan zijn dat het meer dan 100 jaar is, dus ik ga mijn adem niet inhouden :lol:
Door in één stap erover te gaan, zodat je heel kort op beide rijtuigen staat - zoals een rangeerder doet - heb je hier weinig kans toe. Als je zoals een oude vrouw daardoor gaat, daarintegen...
Plaats reactie