Kristofke schreef:Klopt, normaalgezien moet er een noodremming zijn, maar dat was toen niet het geval.
Is het mogelijk dat dit Breaks waren? Kan een losgekoppelde Break zelfstandig de luchtdruk ophouden?
Bij die breaks in de Lede is er een ONTKOPPELING gebeurt tijdens de rit, onterecht en vanzelf natuurlijk. Als d ekoppeling DICHT gaat zoals bij een ontkoppeling sluiten de luchtleidingen en ontsnapt d elucht niet, anders zou je niet meer kunnen rijden uiteraard. Men heeft dat grondig onderzocht en gevonden dat de ontkoppelingsluchtleiding heel langzaam en onterecht gevuld was geraakt waardoor de ontkoppeling gebeurt is. Men heeft dan in elke ontkoppelingsluchtleiding een klein gat gemaakt waardoor een langzame onterechte luchtdruk opbouw niet meer mogelijk is. Men kan nog steeds ontkoppelen omdat men dan heel snel die leiding vult om het ontkoppelen te verwezelijken. Dus wat toen tussen Aalst en Lede gebeurt is zou nu niet meer mogelijk kunnen zijn met die aanpassing.
Hier is het een gewone koppeling, trekhaak en beugel dus, één van de 2 (meestal de beugel) zal gebroken zijn, dat is iets wat zelden voorkomt bij reizigers trein en nu en dan es op een goederen trein, die beugels hebben ook meer te verduren gezien de meer tonnage van een goederen trein.
Als dat gebeurt dan geraken beide stukken van elkaar verwijderd en ontkoppeld dus ook de 5 bar leiding, die loopt leeg en veroorzaakt een maximale remming op alle treingedeeltes zodat alles meteen stopt.
Als je zoiets meemaakt als bestuurder moet je alarm geven en verwittig je in één beweging de treinen in jouw omgeving (dewelke zo oproep ontvangen moeten stoopen of rit op zicht gaan rijden) PLUS traffic control die luistert ook mee naar dergelijke oproepen.