Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

kika schreef:
Shrek schreef:De belangrijkste karakteristieken van deze bloktreinen zijn:
Wat is een 'bloktrein?' https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloktrein die definitie is hier niet op z'n plek. Is dat een 'eenheid' van stellen die normaal gezien niet gebroken wordt?
Je interpretatie is niet slecht.
Zoals hier al juist geciteerd, gaat het om rijtuigen, waarvan één type met tractie. Daarmee kan je alle kanten op wat samenstelling betreft, maar het zou de bedoeling zijn om met relatief vaste samenstellingen te rijden: de zgn. bloktreinen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Wat betreft de reacties i.v.m. welk materieel zal verdwijnen: momenteel is het de bedoeling alle materieel waar ETCS ingebouwd zal worden te behouden naast deze nieuwe rijtuigen. D.w.z. alle motorstellen vanaf Break + de 4-ledige, en alle locomotieven vanaf HLE 13. Rijtuigen: enkel M5, M6 en I11. I10 kan het misschien ook nog even uithouden. MW41 en rangeerdiesels blijven nodig waar geen draad hangt.

Edit: de vergeten 4-ledige MR toegevoegd.
Laatst gewijzigd door nahoj op 26 dec 2013, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

nahoj schreef:MW41 en rangeerdiesels blijven nodig waar geen draad hangt.
Dat gaan dan toch nieuwe rangeerdiesels moeten zijn?
Nuja, heel veel zijn het er niet, zo'n bestelling is "snel" geplaatst.

Maar over de nieuwe treinen: Bedoelen ze met koppelbaar ook GF met de 19?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Vraag me af of Stadler zo'n bestelling wel aankan. Vaak lees je wel eens dat Stadler een bestelling binnen haalt (nederland, duitsland, zwitserland, hongarije etc), maar dat zijn altijd hele kleine bestellingen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

Dit hele topic nog is doorgelezen en bekeken omdat ik dacht dat er hier foto's stonden van mogelijke dubbeldeksmotorstellen zoals deze in andere landen rijden, jammer genoeg niks gevonden.

Wel gezien dat de tekst van de opener van dit topic het heeft op 80000 plaatsen en er dit nu 145000 zullen zijn, groot verschil dus.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Teach2 »

Stijn91 schreef:Dit hele topic nog is doorgelezen en bekeken omdat ik dacht dat er hier foto's stonden van mogelijke dubbeldeksmotorstellen zoals deze in andere landen rijden, jammer genoeg niks gevonden.

Wel gezien dat de tekst van de opener van dit topic het heeft op 80000 plaatsen en er dit nu 145000 zullen zijn, groot verschil dus.
Verschil zit 'm er in dat men eerst sprak over twee bestellingen: eentje voor getrokken dubbeldeksrijtuigen, en eentje voor motorstellen (die 80.000 zitplaatsen). Kennelijk heeft men nu besloten om die twee bestellingen samen te voegen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

bobke schreef:Vraag me af of Stadler zo'n bestelling wel aankan. Vaak lees je wel eens dat Stadler een bestelling binnen haalt (nederland, duitsland, zwitserland, hongarije etc), maar dat zijn altijd hele kleine bestellingen.
Voor de SBB heeft Stadler toch een behoorlijke aantal dubbeldekkers geproduceerd. 50 6 wagen stellen, en 24 4 wagen stellen. Goed voor in totaal zo'n 35000 zitplaatsen. Daarbij komen nog 28 stuks voor de BLS. Ik denk dat Stadler dit wil zou zien zitten, en ga er van uit dat ze zeker meebieden.

En misschien dat ze dan zelfs een nieuwe fabriek in België bouwen...
Boris

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Boris »

Stadler heeft intussen in Duitsland en Polen fabrieken en werkt binnen de EU.
Bombardier is een nieuw gamma van dubbeldekstreinen (4) aan het uittesten in Frankrijk, Duitsland en Tsjechië.
Deze bestaan zowel uit treinstellen als rijtuigen. Een "motor"?rijtuig is enkeldeks met de deuren, panto's en veel uitrusting op het dak. Denkelijk zijn daar ook de speciale WC's (nu betonblokken) en alvast de trappen naar beneden- en bovendeks voor de dubbeldekkers.
Ze zijn geschikt voor 1500 V = en 25 kv ~. :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door dentheo »

Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Teach2 »

dentheo schreef:Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
Theoretisch wel, al geeft de NMBS in de officiële bekendmaking aan dat ze vooral / uitsluitend viertjes en zesjes willen maken.
Boris

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Boris »

Inderdaad is dat de bedoeling. In Frankrijk zijn ze bedoeld voor de verschillende regio's zodat men ze kan aanpassen aan de plaatselijke noodwendigheden.
Een verslag met foto's in RailPassion nr. 192 :D
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Teach2 schreef:
dentheo schreef:Begrijp ik het goed dat men de ruimte tussen de twee stuurrijtuigen (motorwagens) kan opvullen met één, twee, drie dubbeldekrijtuigen ?
Dan kan men tweetjes, drietjes, viertjes, vijfjes maken ?
Theoretisch wel, al geeft de NMBS in de officiële bekendmaking aan dat ze vooral / uitsluitend viertjes en zesjes willen maken.
Dat zal dan vooral dienen voor te koppelen met andere treinen zeker, bv de Knokke(vier of zesdelig)/ Blankenberge(zesdelig) & rond de noord-zuid verbinding om zo lang mogelijke treinen er door te sturen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door dentheo »

Zouden die zesdelige dan met twee motorrijtuigen rijden om beetje uit de voeten te kunnen ?

Hoeveel power moeten we hebben voor zes rijtuigen ? 3-4MW ?
Of zijn die stuur motorrijtuigen "lage" loks met reizigers op bovenste verdieping ? Stijl DDZ in Nl ?

Zijn al de buitenlandse voorbeelden ook via dat schema opgebouwd, ik dacht dat die verdeelde motoren hadden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Ik denk dat we best even wachten tot we vernemen wat de leveranciers zelf gaan voorstellen al de rest zal toch giswerk blijven.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door dentheo »

Ondertussen even nagezocht de Kiss heeft ongeveer deze opbouw.
Elk stuurmotorrijtuig heeft één of twee aangedreven motordraaistellen met 500KW per as.
Geeft 8 assen met 500KW per zesdelige trein geeft 4MW. misschien iets te veel voor Belgie.
De luxemburgse versie heeft 4x 750KW, geeft 3 MW waarschijnlijk genoeg.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie