Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Ik denk dat we best even wachten tot we vernemen wat de leveranciers zelf gaan voorstellen al de rest zal toch giswerk blijven.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Mij lijkt het in ieder geval dat met deze omschrijving de constructeurs nog heel veel vrijheid hebben om een voorstel te bedenken.
Het kan dus hel interessant worden :)
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Shrek schreef:Mij lijkt het in ieder geval dat met deze omschrijving de constructeurs nog heel veel vrijheid hebben om een voorstel te bedenken.
Het kan dus hel interessant worden :)
Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...
Jammer dat je zoiets nooit online kan vinden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Dieselfreak »

Kristofke schreef:Op vlak van kostenbeheersing zal een gele lijn wel voldoende verschil zijn voor de NMBS. Denk niet dat na de M6, de Desiro en de vernieuwde break de NMBS plots inziet dat die eerste klasse niet de naam waardig is.
In de Duikbril en de M5 is er ook nooit een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede klasse geweest, maar de I11 en de MS96, die recenter zijn, hebben dan weer wel een deftige eerste klasse. Er is dus nog hoop. Ik vraag me trouwens af wanneer men eens zal breken met de huidige wit-grijze eentonigheid. Reizen de meeste passagiers nu echt het liefst in een operatiekamer?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door ronny »

bobke schreef: Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...
Jammer dat je zoiets nooit online kan vinden.
Ik heb vroeger ergens gelezen dat bij vorige aanbesteding Bombardier maar 1 type mocht voorstellen.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door ronny »

Dieselfreak schreef:
Kristofke schreef:Op vlak van kostenbeheersing zal een gele lijn wel voldoende verschil zijn voor de NMBS. Denk niet dat na de M6, de Desiro en de vernieuwde break de NMBS plots inziet dat die eerste klasse niet de naam waardig is.
In de Duikbril en de M5 is er ook nooit een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede klasse geweest, maar de I11 en de MS96, die recenter zijn, hebben dan weer wel een deftige eerste klasse. Er is dus nog hoop. Ik vraag me trouwens af wanneer men eens zal breken met de huidige wit-grijze eentonigheid. Reizen de meeste passagiers nu echt het liefst in een operatiekamer?
Blijkbaar denkt men nu aan meer comfort samen met een hogere prijs voor eerste klas. Afwachten of dit in de beheersovereenkomst komt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobke schreef: Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...
Jammer dat je zoiets nooit online kan vinden.
Tjah, zo'n offerte is dan ook het grootste bedrijfsgeheim dat er in de treinenbusiness bestaat. Dat zal je dus zeker nooit op straat tegenkomen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldekstrein

Dit zijn normaal alle dubbeldekstreinen die rijden in West-Europa, met of zonder locomotief.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Stijn91 schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldekstrein

Dit zijn normaal alle dubbeldekstreinen die rijden in West-Europa, met of zonder locomotief.
Als je zo wat doorklikt op verschillende types, valt mij hard op dat het aantal zitplaatsen enorm veel lager liggen dan de M6en :o
In een M6 kunnen er 140 mensen zitten, trek daar natuurlijk wat af voor in een treinstel (stuurrijtuigen, motoren etc).
Bv http://nl.wikipedia.org/wiki/BLS_RABe_515 deze nieuwe stadler treinen voor BLS : 61 +274 = 335 /4 bakken = 83.75
In een Desiro kunnen er : 32+232=264 /3 = 88 :o :o
Die BLS treinen zijn wel beetje korter (102.64/4=25.66 tov M6 26.8m), toch blijft het verschil erg groot. Dit ook gecontroleerd bij andere types en zelfde fenomeen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

De M6 is dan ook expliciet gebouwd voor hoge capaciteit. Bij die andere treinen zal comfort ook meegespeeld hebben waarschijnlijk. Want de beenruimte is de M6 is echt wel klein :(
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

bobke, als je de klapstoeltjes op een Desiro meetelt kom je aan 280 / 3 = 93.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Omdat de nmbs enkel op zitplaatsen gokt en weinig ander comfort. De SBB en BLS zijn beide Zwitserse bedrijven die niet enkel op zitplaatsen tellen.
Zo hebben de stuurrijtuigen van de SBB IC2000 op de bovenverdieping een kinderspeelhoek (te herkennen aan een tekening op de buitenkant van die stuurrijtuigen die er van voorzien zijn). Dit neem ook plaatsen in, er is meestal een bar/bistroafdeling op een groot deel van de treinen. Voldoende ruimte voor bagage is er ook altijd voorzien, meestal in de buurt van de trappen. In tegenstelling tot onze M6 rijtuigen hebben ze ginder meestal 2 wc's op die rijtuigen. Om maar de grootste verschillen aan te duiden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Zo hebben de stuurrijtuigen van de SBB IC2000 op de bovenverdieping een kinderspeelhoek (te herkennen aan een tekening op de buitenkant van die stuurrijtuigen die er van voorzien zijn).
Doet me denken aan mijn neefje van 6 jaar, 2 maanden geleden zat ik met hem op de trein, hij sprak veel over de treinen, hij wou dat er dubbeldekstreinen waren met op de bovenste verdieping een speeltuin! :D
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Boris

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Boris »

Een speeltuintje voor kinderen is alleen nuttig op de lijnen naar de kust en Arlon. Voor de rest is België een geheel van op- en afstappen. Vergeet niet dat de snelheden en afstanden in Zwitserland geheel anders zijn dan hier. Basel-Chur en Bern-Zurich zijn zowat de enige hogere snelheidslijnen. Al de rest is draaien en keren. Waar kindertreinen heel nuttig zijn is Noorwegen. Daar heeft men een hele wagon voor de kinderen. Maar ja, daar zit men dan ook uuuuren in de trein. Bergen-Oslo is een mooi voorbeeld. :roll: Zulke afstanden kennen we hier gewoon niet :lol: :lol:
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Steven schreef:Omdat de nmbs enkel op zitplaatsen gokt en weinig ander comfort. De SBB en BLS zijn beide Zwitserse bedrijven die niet enkel op zitplaatsen tellen.
Zo hebben de stuurrijtuigen van de SBB IC2000 op de bovenverdieping een kinderspeelhoek (te herkennen aan een tekening op de buitenkant van die stuurrijtuigen die er van voorzien zijn). Dit neem ook plaatsen in, er is meestal een bar/bistroafdeling op een groot deel van de treinen. Voldoende ruimte voor bagage is er ook altijd voorzien, meestal in de buurt van de trappen. In tegenstelling tot onze M6 rijtuigen hebben ze ginder meestal 2 wc's op die rijtuigen. Om maar de grootste verschillen aan te duiden.
Een speeltuin en bistro is echt wel verloren ruimte op een trein. En ja, het comfort is iets aan de mindere kant, maar ik vind zitplaatsen toch wel het belangrijkste element als je een massa mensen moet vervoeren (Brussel). Er moet een goed evenwicht gevonden worden. Paar cm meer beenruimte is echt wel maximum. Ik zelf heb bv geen zin om dubbelzoveel te betalen omdat je dubbelzoveel beenruimte hebt.
Ruimte voor bagage in de buurt van de trappen, mensen laten dus hun bagage achter (uit hun zicht)? ik heb dat liever bij me, daarvoor is de ruimte op de M6 tussen die 2 aan 2 wel ideaal (bagagerekken boven zijn nutteloos).
Plaats reactie