Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door groentje »

@stefanic: Voor een korte afstand kan ik een Desiro wel pruimen, maar mijn knieën komen toch gevaarlijk dicht bij de stoel van mijn voorganger, hoor. Het zijn niet alleen zijn knieën die soms in de weg zitten.
En ik ben het met je eens dat niet alle maatregelen door de NMBS getroffen kunnen worden, maar een beetje respect voor de daluurreiziger mag wel, vooral omdat die vaak meer betaalt voor zijn reis, want zonder abonnement.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rdv »

stefanic schreef: Het is een feit dat 'reizigers buiten de spits' een nog te weinig ontgonnen gebied is, maar waar situeert zich ons huidige probleem (dat enkel maar groter zal worden in de toekomst)? Het aanbieden van voldoende capaciteit IN de spits.

En hoe het contrast spits-dal aanpakken? Da's niet aan de NMBS maar aan alle werkevers (en de politiek!): glijdende uren (en dan zeer ruim glijdend), algemeen 4/5e (tele/thuis-)werken (en gespreid over de 5 dagen van de week) niet alle kantoren in de vierkante kilometer rond de Brusselse NZV planten, er zijn nog goed bediende stations in België.
Men is volop het aanbod aan het afbouwen voor de buiten-spits reiziger, en met het nieuwe vervoersplan wordt dat alleen maar erger. Na 19u zijn er al verschillende verbindingen waarop er geen of sterk verminderd aanbod is, na 21u tot 22u is er helemaal geen bediening meer op heel wat secundaire lijnen. Dus mensen met ploegen of glijdende uren kunnen niet meer op de trein rekenen, met als gevolg dat er ook overdag en in tegenspitsrichtingen minder volk is. Het nieuwe vervoersplan voorziet hogere frequenties en meer treinen naar naar de luchthaven, maar het totaal aantal trein-km gaat er niet op vooruit. Treinen met minder dan 40 reizigers 's ochtends en 's avonds zullen worden geschrapt: m.a.w. het aanbod zal nog verder verschralen. Terwijl 40 reizigers op een klassiekje toch geen slechte bezetting is (25 %). Ik ken P-treinen met een lagere bezetting.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

rdv schreef:
Men is volop het aanbod aan het afbouwen voor de buiten-spits reiziger, en met het nieuwe vervoersplan wordt dat alleen maar erger. Na 19u zijn er al verschillende verbindingen waarop er geen of sterk verminderd aanbod is, na 21u tot 22u is er helemaal geen bediening meer op heel wat secundaire lijnen. Dus mensen met ploegen of glijdende uren kunnen niet meer op de trein rekenen, met als gevolg dat er ook overdag en in tegenspitsrichtingen minder volk is. Het nieuwe vervoersplan voorziet hogere frequenties en meer treinen naar naar de luchthaven, maar het totaal aantal trein-km gaat er niet op vooruit. Treinen met minder dan 40 reizigers 's ochtends en 's avonds zullen worden geschrapt: m.a.w. het aanbod zal nog verder verschralen. Terwijl 40 reizigers op een klassiekje toch geen slechte bezetting is (25 %). Ik ken P-treinen met een lagere bezetting.
Dat zou dom zijn. Er zijn toch verschillende mensen die vroeg moeten beginnen en die zouden dan weer de auto moeten gebruiken, natuurlijk kan men zo wel besparen op TB's. Vb van een trein die vroeg vertrekt en zijn verdere traject, alleen weet ik niet hoe vol die 1e trein eigenlijk is: P7949 - L576 - P7990.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Eenmaal de M4 & M5 op pensioen gaan, gaat de nmbs toch wel een groot overschot hebben aan hle18'en niet? Als die enkel gebruikt zullen worden voor M6 en I11 (hebben ze er zeker 40 teveel). Wat gaat men daarmee doen? verhuren of...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

bobke schreef:Eenmaal de M4 & M5 op pensioen gaan, gaat de nmbs toch wel een groot overschot hebben aan hle18'en niet? Als die enkel gebruikt zullen worden voor M6 en I11 (hebben ze er zeker 40 teveel). Wat gaat men daarmee doen? verhuren of...
Euh, dit topic beantwoordt je vraag: er is nieuw materieel op komst, dat ook zal gesleept en geduwd worden door HLE18-19.
M5 blijft in dienst (i.t.t. M4).
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Teach2 »

nahoj schreef: Euh, dit topic beantwoordt je vraag: er is nieuw materieel op komst, dat ook zal gesleept en geduwd worden door HLE18-19.
Nee, dit materieel zal niet gesleept of geduwd worden door HLE18-19.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

Teach2 schreef:
nahoj schreef: Euh, dit topic beantwoordt je vraag: er is nieuw materieel op komst, dat ook zal gesleept en geduwd worden door HLE18-19.
Nee, dit materieel zal niet gesleept of geduwd worden door HLE18-19.
Ja dat dacht ik ook, uit de nieuwsartikelen konden we immers weten dat het gaat over (4 & 6 delige) treinstellen. Geen rijtuigen meer. Tenzij dat de nmbs weer van gedacht veranderd bij de definitieve keuze van het order.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door b-loc »

bobke schreef:
Teach2 schreef:
nahoj schreef: Euh, dit topic beantwoordt je vraag: er is nieuw materieel op komst, dat ook zal gesleept en geduwd worden door HLE18-19.
Nee, dit materieel zal niet gesleept of geduwd worden door HLE18-19.
Ja dat dacht ik ook, uit de nieuwsartikelen konden we immers weten dat het gaat over (4 & 6 delige) treinstellen. Geen rijtuigen meer. Tenzij dat de nmbs weer van gedacht veranderd bij de definitieve keuze van het order.
nieuwsartikelen... :/
Zoals de aanbesteding het vermeldt gaat het hier over type treinen zoals de DDZ in Nederland.
Met verschillende rijtuigen
-Bmx
-B
-AB
-BDx
http://www.b-rail.be/akac/appl/announce ... BDA_nl.pdf
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

b-loc schreef: nieuwsartikelen... :/
Zoals de aanbesteding het vermeldt gaat het hier over type treinen zoals de DDZ in Nederland.
Met verschillende rijtuigen
-Bmx
-B
-AB
-BDx
http://www.b-rail.be/akac/appl/announce ... BDA_nl.pdf
Met daarbij vermeld dat ze in vaste samenstellingen gaan rijden. Dan heb je in de praktijk een treinstel he :wink:
Een break is ook niet meer dan een Bmx+B+ABD. In een plaatje met gemotoriseerde stuurrijtuigen past in ieder geval geen loc 18...
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door treinfan93 »

Jullie moeten eens leren om niet alles te geloven wat in het nieuws / kranten staat .
Er komen ook 500 nieuwe GESLEEPTE dubbeldeksrijtuigen die zullen gesleept worden door de hle 18/19 en misschien zelfs 50 nieuwe loks ( tvv van de hle 27 )
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Treinen9880 »

treinfan93 schreef:Jullie moeten eens leren om niet alles te geloven wat in het nieuws / kranten staat .
Er komen ook 500 nieuwe GESLEEPTE dubbeldeksrijtuigen die zullen gesleept worden door de hle 18/19 en misschien zelfs 50 nieuwe loks ( tvv van de hle 27 )
Als je in het document kijkt die b-loc heeft gepost zie je duidelijk staan dat dit om moterstellen gaat die koppelbaar zijn met de M5/M6 waarbij er een krachtvoertuig (Bmx) is aan de ene kant van de trein en aan de andere kant en niet gemotoriseert rijtuig (BDx). Nergens staat vermeld dat het over rijtuigen gaat die gekoppeld zullen worden met de HLE 18/19 of zelfs dat er 50 nieuwe locomotieven zullen worden aangekocht om de HLE 27 te vervangen. In de komende maanden zal zoals eerder gezegd ergens op het forum 30 stuks van de HLE 21 verdwijnen tot op heden heb ik nog niet vernomen dat de HLE 27 snel zal verdwijnen. Is het trouwens nuttig als deze nieuwe stellen zullen geleverd worden en daardoor de M4 zal verdwijnen en zo nog een loc overschot zullen krijgen van de overblijvende type locs om daarbij nog 50 nieuwe locomotieven bij te kopen? Is het de bedoeling dat we al onze bundels vol zetten met locomotieven die niet gebruikt worden?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Zowel HLE 21 en 27 krijgen geen etcs en 120 locs volstaan niet zover ik weet. Alle treinen met m5,6. De i11 rijtuigen ook nog meetellen. Misschien nog een deel nieuwe rijtuigen. Afwachten wat dat nieuw materieel juist gaan worden. Ze spreken van gemotoriseerd rijtuig. Dus haast een loc. Bij echte motorstellen gaat men net alles verdelen over de lengte van de trein. Afwachten dus.
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door treinfan93 »

Treinen9880 schreef:
treinfan93 schreef:Jullie moeten eens leren om niet alles te geloven wat in het nieuws / kranten staat .
Er komen ook 500 nieuwe GESLEEPTE dubbeldeksrijtuigen die zullen gesleept worden door de hle 18/19 en misschien zelfs 50 nieuwe loks ( tvv van de hle 27 )
Als je in het document kijkt die b-loc heeft gepost zie je duidelijk staan dat dit om moterstellen gaat die koppelbaar zijn met de M5/M6 waarbij er een krachtvoertuig (Bmx) is aan de ene kant van de trein en aan de andere kant en niet gemotoriseert rijtuig (BDx). Nergens staat vermeld dat het over rijtuigen gaat die gekoppeld zullen worden met de HLE 18/19 of zelfs dat er 50 nieuwe locomotieven zullen worden aangekocht om de HLE 27 te vervangen. In de komende maanden zal zoals eerder gezegd ergens op het forum 30 stuks van de HLE 21 verdwijnen tot op heden heb ik nog niet vernomen dat de HLE 27 snel zal verdwijnen. Is het trouwens nuttig als deze nieuwe stellen zullen geleverd worden en daardoor de M4 zal verdwijnen en zo nog een loc overschot zullen krijgen van de overblijvende type locs om daarbij nog 50 nieuwe locomotieven bij te kopen? Is het de bedoeling dat we al onze bundels vol zetten met locomotieven die niet gebruikt worden?
Je hoeft mij niet te geloven ... Ik werk bij de NMBS en ken de manier van denken van de NMBS meer dan goed genoeg .
Wat gaat er volgens mij besteld worden ?

- +- 500 Dubbeldeksrijtuigen ter vervanging van de M4en + bijkomende capaciteit ( koppelbaar met M5 - M6 )
- +- 250 Drieledige dubeldeksMOTORrijtuigen
- 50 nieuwe E-loks.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Treinen9880 »

Ikzelf kan enkel zeggen wat ik van info hebben. Het kan goed zijn dat je gelijk hebt maar daar heb ik geen zicht op. Het enigste wat we kunnen doen is net zoals Steven zegt is afwachten.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

treinfan93 schreef:
- +- 500 Dubbeldeksrijtuigen ter vervanging van de M4en + bijkomende capaciteit ( koppelbaar met M5 - M6 )
- +- 250 Drieledige dubeldeksMOTORrijtuigen
- 50 nieuwe E-loks.
Dan is de kans zeer groot dat Siemens de loks zullen produceren, gewoon een vervolgorder van 50 stuks (ze zijn al gehomologeerd , grootste kinderziektes zijn er al uit etc). Er is nog plaats in de klasse 19.

Drieledige dubbeksmotorrijtuigen: is eigenlijk gewoon dwazerij. Gewoon enorm kostelijk vanwege de stuurposten alleen al: in 4 delige stellen heb je bv (750/4=187.5stellen) liefst 60 stellen minder, dus 120 stuurposten en dat zijn volgens mij de duurste meters van de hele trein.
Plaats reactie