Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

nahoj schreef: U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is niet wat momenteel concreet op papier staat.
Over pakweg motorstellen die functioneel compatibel zijn met Desiro, is op geen enkel moment zelfs sprake geweest. Dat zou een technisch extreem verregaande complexiteit vormen.

Hierbij een poging om de wilde verhalen een halt toe te roepen.
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt. Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).

* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.
Bedankt om de eerdere misinformatie recht te zetten :wink:

Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:Bedankt om de eerdere misinformatie recht te zetten :wink:

Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
Waarom zou dat handiger zijn? Je hebt minstens hetzelfde, maar met meer flexibiliteit in mogelijke samenstellingen.
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

nahoj schreef: U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is niet wat momenteel concreet op papier staat.
ik herhaal hier enkel wat een directe medewerker van een lid van het directiecomite mij verteld heeft...
nahoj schreef: ...is niet wat momenteel concreet op papier staat.
momenteel staat er niets bindend op papier, dus...

het enige dat er officieel is, is dat de NMBS een zogenaamde RFI (request for information) heeft uitgestuurd, en dat de geinteresseerde leveranciers een dossier met hun oplossingen mogen insturen.


op basis van de ontvangen antwoorden zal NMBS dan een lastenboek samenstellen , welk de basis van de onderhandelingen zal vormen (of NMBS kan besluiten om niets te doen) .
nahoj schreef:
Over pakweg motorstellen die functioneel compatibel zijn met Desiro, is op geen enkel moment zelfs sprake geweest. Dat zou een technisch extreem verregaande complexiteit vormen.
zoals hierboven vermeld: RFI: de geinteresseerde leveranciers mogen een dossier met hun oplossingen insturen...
treinfan93
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door treinfan93 »

nahoj schreef:
pietmol schreef:
Cipallieter schreef:GVA heeft het over 1.000 rijtuigen van 4 verschillende soorten waarvan 2 soorten met een eigen tractie.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... lling.aspx

recent had ik een gesprek met iemand die werkt voor een lid van het directiecomite van NMBS.

over de mogelijke aankoop van dubbeldekmaterieel, bestaan er nog verschillende denkpistes, maar een waarschijnlijk scenario zou zijn:
aankoop van 2 verschillende soorten motorstellen( mogelijk van verschillende vendors):
lot1: 3-ledig 160 km/u, compatibel met desiro ( zelfde acceleratie en remkarakteristieken als desiro)
lot2: 3-ledig 200 km/u, compatibel met HLE18/19 & M6 rijtuigen

voorts zou men overwegen om nog bijkomende dubbeldek rijtuigen 200 km/u te bestellen:
lot3: dubbeldek rijtuigen
lot4: dubbeldek stuurrijtuigen met Gf koppeling geschikt voor 200 km/u

sommige types van het te bestellen materieel zullen geschikt moeten zijn om in onze buurlanden te rijden.
U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is niet wat momenteel concreet op papier staat.
Over pakweg motorstellen die functioneel compatibel zijn met Desiro, is op geen enkel moment zelfs sprake geweest. Dat zou een technisch extreem verregaande complexiteit vormen.

Hierbij een poging om de wilde verhalen een halt toe te roepen.
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt. Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).

* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.
Wat is de bron van deze info ?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Shrek schreef: Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
De VIRM stellen zijn eigenlijk geen treinstellen, maar stammen, bestaande uit gemotoriseerde en niet gemotoriseerde rijtuigen die in een min of meer vaste configuratie rijden. Dus eigenlijk niet zo verschillend van wat de NMBS met de M7 wil doen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

nahoj schreef:
Shrek schreef:Bedankt om de eerdere misinformatie recht te zetten :wink:

Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
Waarom zou dat handiger zijn? Je hebt minstens hetzelfde, maar met meer flexibiliteit in mogelijke samenstellingen.
Meer flexibiliteit in mogelijke samenstellingen, je wilt dus zeggen dat ze van die 4-delige stellen in de nmbs werkplaatsen 3/5/6 delige stellen van kunnen maken. Dan kan wel handig zijn als je echt optimaal wilt werken, zoveel reizigers, dus zoveel rijtuigen. Maar hoe zit dan op vlak van motorisatie. Als je veranderd naar 3delig heb je veel vermogen over (een kleinere motor is dan beter => goedkoper), veranderd naar 5 delig heb je dan te weinig vermogen of traag optrekken.
Dat is echt foefelen en geldverspilling. Kies gewoon e bepaalde indeling en kom daar niet aan (gepaste motorisatie voor dat stel)!!

Nu er in een ander topic sprake is van liberalisering van het spoor. Stel je voor dat een buitenlandse speler erin slaagt om binnen 5 jaar in België te rijden, dan staat daar de nmbs met nieuw materieel :p (overschot).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobke schreef:Nu er in een ander topic sprake is van liberalisering van het spoor. Stel je voor dat een buitenlandse speler erin slaagt om binnen 5 jaar in België te rijden, dan staat daar de nmbs met nieuw materieel :p (overschot).
De NMBS zal met de "M7" beter gewapend zijn tegen de buitenlandse spelers dan met varkens en duikbrillen :wink:
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

K V B schreef:
Shrek schreef: Maar waarom voor deze vorm kiezen? Zijn gewone 4-of 6-ledige motorstellen, zoals het gros van de IC-treinen in Nederland, niet handiger?
De VIRM stellen zijn eigenlijk geen treinstellen, maar stammen, bestaande uit gemotoriseerde en niet gemotoriseerde rijtuigen die in een min of meer vaste configuratie rijden. Dus eigenlijk niet zo verschillend van wat de NMBS met de M7 wil doen.
NS-(V)IRM zijn wel degelijk motorstellen;
de NS DD-AR/NID niet

wat Nahoj beschrijft is eigenlijk het DD-AR/NID concept...

als 160km/u voldoende snel is kan men onmiddellijk de onderhandelingen starten met Skoda, die hebben alle bouwstenen van dit concept voor 3000V/25000v beschikbaar... :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:als 160km/u voldoende snel is kan men onmiddellijk de onderhandelingen starten met Skoda, die hebben alle bouwstenen van dit concept voor 3000V/25000v beschikbaar... :wink:
160 km/h is uiteraard niet voldoende...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

pietmol schreef: als 160km/u voldoende snel is kan men onmiddellijk de onderhandelingen starten met Skoda, die hebben alle bouwstenen van dit concept voor 3000V/25000v beschikbaar... :wink:
Stadler heeft all bouwstenen ook, maar mischien niet de productiecapaciteit. Zal dus wel weer Siemens, Bombardier of Alstom worden...


Overigens, hoe kan het dat Bombardier tegelijkertijd kampt met "niet genoeg werk voor Brugge" en "niet genoeg productiecapaciteit om de SBB order op tijd te leveren"...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke »

K V B schreef:
pietmol schreef: als 160km/u voldoende snel is kan men onmiddellijk de onderhandelingen starten met Skoda, die hebben alle bouwstenen van dit concept voor 3000V/25000v beschikbaar... :wink:
Stadler heeft all bouwstenen ook, maar mischien niet de productiecapaciteit. Zal dus wel weer Siemens, Bombardier of Alstom worden...


Overigens, hoe kan het dat Bombardier tegelijkertijd kampt met "niet genoeg werk voor Brugge" en "niet genoeg productiecapaciteit om de SBB order op tijd te leveren"...
-Die levering van treinen wordt gespreid in de tijd (2018-2025): 8 jaar lang, dan zal stadler dat met gemak aankunnen. Desnoods breiden ze hun fabrieken wat uit, (voor 8 jaar lang werkzekerheid is dat zeker rendabel).

-Omdat bombardier liever niet in België produceert. Loonkosten. En zo kunnen ze ook de overheid dreigen om aan hen te bestellen anders sluiting fabriek, nog eens 1000 man op straat.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

pietmol schreef:
nahoj schreef: U mag gesproken hebben met de paus wat mij betreft, maar wat u beschrijft is niet wat momenteel concreet op papier staat.
ik herhaal hier enkel wat een directe medewerker van een lid van het directiecomite mij verteld heeft...
Mijn excuses als ik wat te direct overkwam. Schriftelijke communicatie kan soms anders gelezen worden dan met de toon waarin het geschreven werd.
pietmol schreef:
nahoj schreef: ...is niet wat momenteel concreet op papier staat.
momenteel staat er niets bindend op papier, dus...

het enige dat er officieel is, is dat de NMBS een zogenaamde RFI (request for information) heeft uitgestuurd, en dat de geinteresseerde leveranciers een dossier met hun oplossingen mogen insturen.


op basis van de ontvangen antwoorden zal NMBS dan een lastenboek samenstellen , welk de basis van de onderhandelingen zal vormen (of NMBS kan besluiten om niets te doen) .
Ik had het over wat intern op papier staat.
Om een RFI, of wat dan ook anders naar de buitenwereld te sturen dat dergelijke budgetten behelst, moet er een intern (NMBS) akkoord zijn op het hoogste niveau, over de inhoud. Dergelijke akkoorden zijn de vrucht van analyse- en studiewerk, zijn voorbesproken met tal van betrokken directies, en vormen de basis waarop men nadien verder werkt. Als men niets gestructureerd zou neerschrijven, verwordt de projectorganisatie tot iets wat niet veel doelgerichter is dan dit forumonderwerp...

Maar zoals gezegd, is er nog behoorlijk wat evolutie mogelijk.
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

nahoj schreef:
* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.

daarvoor hoeft men toch niet te wachten op de komst van M7, dat zou men vandaag toch ook al kunnen met M6 stuurrijtuigen?
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

K V B schreef:
Stadler heeft all bouwstenen ook, maar mischien niet de productiecapaciteit. Zal dus wel weer Siemens, Bombardier of Alstom worden...
Wat heeft Siemens in zijn portfolio vwb dubbeldekmaterieel? op hun eigen website staat er niets over dubbeldekmaterieel, duw kan men veronderstellen dat ze niets hebben...


Hoe zit het trouwens met die plannen van Siemens om samen met Stadler een jointventure te vormen?
http://uk.reuters.com/article/2013/07/0 ... 8Y20130706
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Siemens heeft van de Desiro een dubbeldeck variant. Te vinden bij de sbb.
Plaats reactie