Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Beide hebben hun voor en nadelen. Voor lokale bedoening waarbij men veel van samenstelling wisselt zijn motorstellen interessanter. Bij lange verbindingen met vaste samenstelling kiest men al is vlotter voor gesleepte samenstellingen. Uitzonderingen gaan er altijd zijn op deze basisgedachte. Het zijn eveneens niet de enige argumenten om een keuze te maken.
ReisThijs
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 feb 2009, 15:09
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ReisThijs »

Het idee bij M7 is dat beide mogelijk is, er hoeft dus geen keuze gemaakt te worden. Het concept lijkt sterk op dat van het dubbeldeksmaterieel bij NS.

Door gewone rijtuigen de combineren met gemotoriseerde rijtuigen kunnen motorstellen gevormd worden.
Diezelfde rijtuigen kunnen ook in gesleepte samenstelling gebruikt worden.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

bobke schreef:Waarom kost een motorstel meer dan een locomotief met rijtuigen.
Zoals Steven al aanhaalt, is het afwegen van voor- en nadelen minder eenvoudig dan misschien lijkt. Naast de kosten tijdens het gebruik zijn er ook de aanschaf- en onderhoudskosten. Nog niet genoemd, maar zeker relevant: bij een motorstel moet je alle apparatuur kleiner maken en beter 'verstoppen.' Daar alleen al kruipen aardig wat extra manuren in, lijkt me.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Inderdaad het "verstoppen" van alle onderdelen op een motorstel op een zodanige manier dat ze veilig en normaal kunnen werken. Een van de belangrijkste zaken is dan het geheel gekoeld krijgen (transformator, vermogenelectronica, omvormers).
Rétro

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Rétro »

Welke fabrikanten maken eigenlijk al een dergelijk concept van treinstel(Dubbeldek motorrijtuigen met één gemotoriseerd stuurrijtuig & compatibel met andere types rijtuigen)?
pietmol

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door pietmol »

Rétro schreef:Welke fabrikanten maken eigenlijk al een dergelijk concept van treinstel(Dubbeldek motorrijtuigen met één gemotoriseerd stuurrijtuig & compatibel met andere types rijtuigen)?

Bombardier (Twindexx vario)
Skoda
andere???
pietmol

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door pietmol »

Steve schreef:
Daar verwijst pietmol volgens mij ook naar met de, in dit geval weliswaar niet helemaal adequate, term "motorwagens".
idd,

bombadier gebruikt de benamingen "motor cab car" en "motor car" (twindexx vario)
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door benoit »

De Tijd schrijft vandaag dat de combinatie Bombardier-Alstom de enige kandidaat is die geselecteerd is voor het order. (er loopt wel nog een procedure bij de Raad van State tegen die beslissing)
Minister Galant heeft dat vandaag in de Kamer bevestigd.
Vraag is natuurlijk hoe de besparingen dit zal beïnvloeden...

Het volledige artikel staat hier:
http://www.tijd.be/ondernemen/zware_ind ... 5-3102.art
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

Het project loopt vertraging op door de besparingsmaatregel. Over besparingen van dergelijk formaat, verspreid over een groep van meerdere bedrijven en directies, en waar depolitiek ook haar zeg over wil (het is ten slotte haar geld), kan en zal er uiteraard niet op 1 dag beslist worden.

Een bijkomend jammerlijk neveneffect.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

"Op de baan" nummer 126 schrijft dat dit materieel alle motorstellen behalve de Desiro's en de Deense Neuzen zou vervangen. Dat wil dus zeggen: de gemoderniseerde klassiekjes, de Vierledige, de Breaks en de Sprinters. Als dat zo is, waarom investeren ze dan nog in de renovatie van die laatste drie?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22522
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Er is nog geen aanbesteding, geen zicht op wie leverancier zal zijn en zoveel andere zaken meer. Dus een juiste datum van levering voor nieuw materieel is er ook niet. Kortweg gezegd dat zal dus nog wel even duren. Als het echt zo'n grote bestelling gaat zijn zal dat ook wel even duren voor alles is geleverd. Ik verwacht persoonlijk niets concreet te zien voor 2020 als volwaardig geleverd. Zoals al eerder vermeld moet de NMBS besparen, door deze bestelling wat vooruit te schuiven in de tijd kan men dus ook besparen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Er is nog geen aanbesteding, geen zicht op wie leverancier zal zijn en zoveel andere zaken meer.
Het wordt Alstom-Bombardier. Bij Bombardier Brugge is men al volop politieke maneuvers aan het uithalen om de politici op stang te jangen (tewerkstelling). Tegen de zomer zou er een intentieverklaring van Galant moeten liggen waarin ze duidelijk aangeeft bij Bombardier een bestelling te gaan plaatsen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:"Op de baan" nummer 126 schrijft dat dit materieel alle motorstellen behalve de Desiro's en de Deense Neuzen zou vervangen. Dat wil dus zeggen: de gemoderniseerde klassiekjes, de Vierledige, de Breaks en de Sprinters. Als dat zo is, waarom investeren ze dan nog in de renovatie van die laatste drie?
De breaks ook? Dat zou vreemd zijn. Dat alle andere stelletjes weggaan is niet meer dan logisch volgens mij.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:De breaks ook? Dat zou vreemd zijn. Dat alle andere stelletjes weggaan is niet meer dan logisch volgens mij.
De Sprinters zie ik ook nog niet zo snel vertrekken, die zijn nog geen 30 jaar oud, en krijgen momenteel ook groot onderhoud.

De M4 zouden trouwens ook geschrapt worden met de komst van het nieuwe materieel - "bloktreinen" genoemd in het blad -, evenals de locomotieven van de reeksen 21 en 27.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Ik denk ook dat de breaks en sprinters nog 'ne goeien dag' kunnen zeggen tegen de M7, maar dan mag die bestelling van de M7 niet te dikwijls meer vooruitgeschoven worden...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie