Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Klein vraagje:

Wanneer je een Desiro bekijkt liggen er een boel kasten op het dak.
Waar laat men die bij een M7 ?
Of kunnen we een technische cabine verwachten in de stuur(motor)rijtuigen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:Klein vraagje:

Wanneer je een Desiro bekijkt liggen er een boel kasten op het dak.
Waar laat men die bij een M7 ?
Of kunnen we een technische cabine verwachten in de stuur(motor)rijtuigen ?
De stuurmotorrijtuigen zullen inderdaad technische ruimtes bevatten.
sippycarlito

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door sippycarlito »

nahoj schreef:
dentheo schreef:Klein vraagje:

Wanneer je een Desiro bekijkt liggen er een boel kasten op het dak.
Waar laat men die bij een M7 ?
Of kunnen we een technische cabine verwachten in de stuur(motor)rijtuigen ?
De stuurmotorrijtuigen zullen inderdaad technische ruimtes bevatten.
En van wat ik al gehoord heb van iemand die er zich mee bezig houd, zal het eigenlijk allemaal hetzelfde concept zijn als M6: rijtuigen en stuurrijtuigen (gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd) een gemotoriseerde zou +-3MW kunnen produceren, dat is de helft van een 18/19 (6MW). Voor de rest zoekt men nog oplossingen naar hoe men eventueel kan combineren als alles door elkaar gaat gaan rijden.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Commendatore »

Dit gaat dus een beetje vergelijkbaar worden met het Nederlandse NID/DD-AR met mDDM?
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Waarom moet de NMBS zo moeilijk doen? Wat is er mis met een Twindexx/Omneo/KISS? Of zelfs de Desiro HC die al bestelt werd in Duitsland.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

wbrm schreef:Waarom moet de NMBS zo moeilijk doen? Wat is er mis met een Twindexx/Omneo/KISS? Of zelfs de Desiro HC die al bestelt werd in Duitsland.
Het nieuwe materiaal moet absoluut koppelbaar/inwisselbaar zijn met de combinatie M6+18. Dat sluit meteen al veel uit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

goh dat een verplichting noemen vind ik ver gaan. Men kan perfect ook zonder.
Dan zou je gewoon (als men voldoende besteld) nog vier soorten treinen hebben.

Loc + i11
Loc + M6
Desiro's voor stoptreinen
DMT, Break, en de nieuwe motorstellen voor IC.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steven schreef:goh dat een verplichting noemen vind ik ver gaan. Men kan perfect ook zonder.
Dan zou je gewoon (als men voldoende besteld) nog vier soorten treinen hebben.

Loc + i11
Loc + M6
Desiro's voor stoptreinen
DMT, Break, en de nieuwe motorstellen voor IC.
Het punt is vooral dat men in de toekomst (terug) veel meer relaties onderweg wil gaan koppelen.
Bijvoorbeeld de IC Mol/Turnhout - Brussel moet een trein worden zoals de Knokke/Blankenberge vandaag. Als je dan enkel M6 aan M6 kan koppelen en M7 aan M7, krijg je veel complexere verdelingen van het materiaal.
Wanneer je alles aan alles kan koppelen kan de exploitatie dus eenvoudiger worden, en dat is, volgens de NMBS-ingenieurs althans, veel waard.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Paul »

Shrek schreef:Het punt is vooral dat men in de toekomst (terug) veel meer relaties onderweg wil gaan koppelen.
Bijvoorbeeld de IC Mol/Turnhout - Brussel moet een trein worden zoals de Knokke/Blankenberge vandaag.
Amai, dat belooft voor de stiptheid, en voor de 'snelheid' van de verbindingen in de toekomst... Een kwartier stilstaan in Herentals? :(
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Shrek schreef: Het punt is vooral dat men in de toekomst (terug) veel meer relaties onderweg wil gaan koppelen.
Bijvoorbeeld de IC Mol/Turnhout - Brussel moet een trein worden zoals de Knokke/Blankenberge vandaag. Als je dan enkel M6 aan M6 kan koppelen en M7 aan M7, krijg je veel complexere verdelingen van het materiaal.
Wanneer je alles aan alles kan koppelen kan de exploitatie dus eenvoudiger worden, en dat is, volgens de NMBS-ingenieurs althans, veel waard.
Veel problemen geeft dat meestal, op papier is er veel knap en mooi, in werkelijkheid is dat meestal veel minder ...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

wbrm schreef:Waarom moet de NMBS zo moeilijk doen? Wat is er mis met een Twindexx/Omneo/KISS? Of zelfs de Desiro HC die al bestelt werd in Duitsland.
Maar waarom denkt men dat de NMBS moeilijk wil doen? Conceptueel is M7 volledig analoog aan bv. de Twindexx Vario die reeds voor DB gebouwd wordt. Ook Skoda heeft iets dergelijks in haar gamma. Alleen zijn enkele aanpassingen nodig aan de Belgische wetgeving, infrastructuur, bestaande park, marketing strategie, enz. Maar denk je dat pakweg DB of SBB geen specifieke aanpassingen nodig heeft of wenst, om precies dezelfde redenen? En van waar komt ook die impliciete ondertoon dat een treinbouwer onfeilbare treinen bouwt, en alle input van een operator met ervaring per definitie tot wantoestanden moet leiden?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door msts.be »

Steven schreef:
Shrek schreef: Het punt is vooral dat men in de toekomst (terug) veel meer relaties onderweg wil gaan koppelen.
Bijvoorbeeld de IC Mol/Turnhout - Brussel moet een trein worden zoals de Knokke/Blankenberge vandaag. Als je dan enkel M6 aan M6 kan koppelen en M7 aan M7, krijg je veel complexere verdelingen van het materiaal.
Wanneer je alles aan alles kan koppelen kan de exploitatie dus eenvoudiger worden, en dat is, volgens de NMBS-ingenieurs althans, veel waard.
Veel problemen geeft da meestal, op papier is er veel knap en mooi, in werkelijkheid is dat meestal veel minder ...
Inderdaad: zie de koppeling van de ICE-3M van de eerste generatie met de nieuwe Velaro D's die nog altijd niet op punt staat. Of ooit de wens van de SBB om de Re450-stellen met de nieuwere DPZ te koppelen: daar is men ook snel tot de vaststelling gekomen dat dit niet mogelijk ging zijn.

Nog recenter: de koppeling tussen de KISS van de CFL en de FLIRT3 van DB Regio Südwest heeft ook heel wat voeten in de aarde gehad, maar dat bleken dan eerder bureaucratische problemen (EBA enzo) te zijn.

Om al die bureaucratie en technische problemen te vermijden zou men volgende vuistregel moeten hanteren: enkel treinen van dezelfde generatie en familie met elkaar koppelen !
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Beesty »

msts.be schreef:Om al die bureaucratie en technische problemen te vermijden zou men volgende vuistregel moeten hanteren: enkel treinen van dezelfde generatie en familie met elkaar koppelen !
Laat dat koppelen van treinen gewoon helemaal achterwege :roll:
Geen compatibiliteitsproblemen, kortere reistijden (want de trein hoeft geen 15 minuten aan het perron te staan zoals nu maar al te vaak het feit is) en een beter gespreide dienstverlening.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Shrek schreef:Het punt is vooral dat men in de toekomst (terug) veel meer relaties onderweg wil gaan koppelen.
Bijvoorbeeld de IC Mol/Turnhout - Brussel moet een trein worden zoals de Knokke/Blankenberge vandaag. Als je dan enkel M6 aan M6 kan koppelen en M7 aan M7, krijg je veel complexere verdelingen van het materiaal.
Wanneer je alles aan alles kan koppelen kan de exploitatie dus eenvoudiger worden, en dat is, volgens de NMBS-ingenieurs althans, veel waard.
Is dat al zeker dat er zo'n IC Mol/Turnhout-Brussel komt? Heb ik in de verste verte niets van vernomen of gelezen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

11 juli 2015: Bombardier Brugge tijdelijk gered

De NMBS gaat eerstdaags 450 treinrijtuigen bestellen bij Bombardier in Brugge. 'Daarmee zijn we tijdelijk gered', zegt AVC-vakbondsman Luc Logghe.

De NMBS heeft met de Brugse vestiging van de Canadese treinconstructeur Bombardier een principeakkoord voor de bouw van 450 rijtuigen voor nieuwe dubbeldek- treinen. 'Daarmee is de vestiging even gered', zegt Logghe.

In de Brugse vestiging heerst economische werkloosheid wegens een gebrek aan orders. Slechts 70 van de 350 arbeiders zijn nog aan het werk met kleine lopende bestellingen, onder andere voor De Lijn, en nog twee Franse contracten.

'Dankzij de bestelling van de NMBS is er opnieuw jaren werk voor zo'n 200 arbeiders en is de fabriek weer voor de helft bezet, zegt Logghe. 'Dat is op lange termijn nog onvoldoende, maar we hopen dat er nog bestellingen bijkomen'. De eerste preserie van de nieuwe dubbeldekrijtuigen zou volgend jaar al worden gebouwd.

Bombardier, en Alstom, voeren al enkele maanden exclusieve onderhandelingen met de Belgische spoorwegen over een bestelling van ongeveer 1.300 dubbeldekrijtuigen. Dat megacontract van naar schatting 3 miljard euro is de grootste bestelling van de NMBS in rollend materieel ooit. Bombardier Brugge zal de rijtuigen bouwen en assembleren, Alstom Charleroi neemt het elektrische gedeelte en de beveiliging van de toestellen voor zijn rekening.

Maar omdat de NMBS door de overheid verplicht wordt om te besparen, is beslist de megabestelling in stukjes te hakken. De nieuwe dubbeldekrijtuigen moeten normaal geleverd worden tussen 2017 en 2025 om het stijgende aantal reizigers op te vangen. Maar zoals het er nu naar uitziet, zullen de eerste exemplaren pas in 2019 worden geleverd.

Bombardier clashte onlangs nog met NMBS-topman Jo Cornu. Die maakte zich boos omdat Bombardier, dat zwaar lobbyde voor een snelle beslissing over het megaorder, geen concrete prijzen voorstelde voor een gefaseerde bestelling van 1.300 dubbeldekrijtuigen. Dat heeft mogelijk meegespeeld bij het ontslag van de topman van Bombardier Benelux (zie inzet).

Bij Bombardier Brugge werken ongeveer 700 mensen.

Bron: De tijd
Plaats reactie