Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Commendatore »

Het grote nadeel van dat soort Wifi-oplossingen is in de regel dat ze volstrekt onbeveiligd zijn en dat een groot deel van het verkeer dus eenvoudig te onderscheppen is. Voor de mensen die er daarom liever geen gebruik van maken, blijft het dan dus nog steeds belangrijk dat de mobiele dekking zo goed mogelijk is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Als het is zoals op de thalys mogen ze het terug opbergen, veel te zwak signaal, ik was nog sneller met mijn eigen 3G ontvangst op gsm
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Als het is zoals op de thalys mogen ze het terug opbergen, veel te zwak signaal, ik was nog sneller met mijn eigen 3G ontvangst op gsm
Thalys werkt aan verbetering; ik weet niet meer wanneer dat klaar moet zijn maar dat duurt niet lang meer dacht ik.

Groetjes,
Rian
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

ostbahnhof schreef:heb ik het goed voor: m7 kan ingezet worden als zelfstandig elektrisch motorstel ( ref bvb am96) of als reeks rijtuigen getrokken door een loc met stuurstand rijtuig ( ref bvb m6)
grts,
o
Ik denk niet dat het echt helemaal hetzelfde is? Een MS96 rijdt altijd in een vaste combinatie van 3 rijtuigen (inclusief gemotoriseerde delen; geen idee of die op één rijtuig zitten of verdeeld zijn) en deze kunnen niet losgekoppeld worden in de normale treindienst (alleen in de werkplaats).

De nieuwe M7's daarentegen zullen nog altijd per stuk (ont)koppelbaar zijn; misschien zal dit in de praktiijk in vaste combinaties zijn van in totaal 4 of 6 of 8 rijtuigen maar voor zover ik weet zou een motorwagen ook gewoon alleen kunnen rijden, of met één gewoon rijtuig of (ongemotoriseerd) stuurrijtuig erbij.

En mogelijk is een motorwagen ook te combineren met een locomotief, voor lange treinen?

Misschien heb ik het nog niet helemaal begrepen maar het lijkt mij dat een zuiver motorstel als een Deense Neus toch nog iets anders is.
Laatst gewijzigd door Wouterh12 op 20 dec 2015, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Wouterh12 schreef:
De nieuwe M7's daarentegen zullen nog altijd per stuk (ont)koppelbaar zijn; misschien zal dit in de praktiijk in vaste combinaties zijn van in totaal 4 of 6 of 8 rijtuigen maar voor zover ik weet zou een motorwagen ook gewoon alleen kunnen rijden, of met één gewoon rijtuig of (ongemotoriseerd) rijtuig erbij.
Als ik de compatibiliteit met M6 goed begrepen heb moet een tussenrijtuig M7 vlot te vervangen zijn door een oude M6, zonder communicatieproblemen tussen motorrijtuig en stuurrijtuig. Wat door het mux-en makkelijker is dan vroeger natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

dentheo schreef: Als ik de compatibiliteit met M6 goed begrepen heb moet een tussenrijtuig M7 vlot te vervangen zijn door een oude M6, zonder communicatieproblemen tussen motorrijtuig en stuurrijtuig. Wat door het mux-en makkelijker is dan vroeger natuurlijk.
Inderdaad, en anderzijds moet je niet proberen om een tussenrijtuig van een Break in te zetten om één rijtuig van een Deense Neus te vervangen. Dat geldt zelfs voor technisch verwante stellen zoals de klassiekjes, de Varkens en de Duikers.
groentje
Berichten: 7277
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Wouterh12 schreef:
groentje schreef:Vilvoorde is al genoemd, lijn 25N bestaat al. Het is na Mechelen dat er momenteel nog moeilijkheden zijn. Ik vind het overigens spijtig dat het voorzien is om lijn 25N door te trekken langs de E25. Je zou ook een Mechelen vermijdende lijn kunnen aanleggen..
De lijn Brussel-Antwerpen wordt ook in Mechelen intensief gebruikt; daar een lijn rond leggen (zoals de rechtstreekse lijn Gent-Brussel Aalst en Denderleeuw vermijdt) lijkt mij geen goed idee, want dan heb je weer x aantal extra treinen nodig om Mechelen met zowel Brussel (+ luchthaven) als Antwerpen te verbinden. Het alternatief is dat je de dienstverlening in Mechelen sterk afbouwt door alleen wat veredelde stoptreinen te laten rijden, wat ik als pendelende Mechelaar niet zou appreciëren.

Er komt trouwens wel een spoorbypass in Mechelen, in het kader van de werken rond het nieuwe station, al is die vermoedelijk bedoeld voor Thalys en aanverwanten en niet voor de normale IC Brussel-Antwerpen. Voor mij moet die uiteraard ook in Mechelen blijven stoppen.
...die even later terug de lijn op moet. Nu ja. Ik wil uiteraard niet het aantal treinen door Mechelen inperken, in mijn ideale wereld gaat het om bijkomende treinen en bijvoorbeeld Thalys. Ik zie dan zelfs voordelen voor de Mechelaars, reizigers tussen Antwerpen en Brussel zullen dan minder hun treinen overbevolken. Er is volgens mij genoeg vraag naar directe treinen én treinen die wel naar de luchthaven rijden. De luchthaventreinen zou ik sowieso via Mechelen houden. Maar hoedanook, da's voorlopig toekomstmuziek.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik denk dat allerlei speculaties over de tractie voor de M7-stammen nog weinig zin heeft: straks zullen we immers met een geheel zitten waarbij HLE 18, HLE 19, M7 "gemotoriseerd", M7 "stuurstand" en M6 "stuurstand" in principe kriskras door elkaar kunnen worden ingezet. Het lijkt me dus dat de M7'en in veel meer combinaties zullen worden ingezet dan louter met hun eigen gemotoriseerde rijtuigen.

Wie weet steken ze er trouwens links of rechts nog een HLE 27 of M5 tussen - ik meen me te herinneren dat ook compatibiliteit met M5 gevraagd was in het lastenboek. Al zal het in de praktijk wellicht zo ver niet komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Compatibel zijn met is vrij eenvoudig hoor nu alle rijtuigen voorzien zijn van mux. Doch voor andere voorzieningen is de M5 wat speciaal aangezien deze ook nog unieke kabels heeft die andere rijtuigen niet hebben. Het gaat dan om de kabels die energie doorgeven uit het stuurrijtuig M5 naar de andere M5 rijtuigen.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Compatibel zijn met is vrij eenvoudig hoor nu alle rijtuigen voorzien zijn van mux. Doch voor andere voorzieningen is de M5 wat speciaal aangezien deze ook nog unieke kabels heeft die andere rijtuigen niet hebben. Het gaat dan om de kabels die energie doorgeven uit het stuurrijtuig M5 naar de andere M5 rijtuigen.
M5 rijtuigen hebben geen afzonderlijke omvormer (zit enkel in het stuurrijtuig).
Olivier_Doorne
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Olivier_Doorne »

Op de Amsterdammer stapt er in Antwerpen een cateringman/vrouw op met een grote rugzak, met koffie en koekjes. Dus karretje is niet nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

In Roosendaal bedoel je want die service is enkel aanwezig binnen Nederland en niet in België.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steven schreef:In Roosendaal bedoel je want die service is enkel aanwezig binnen Nederland en niet in België.
Hierbij moet ik je toch aanpassen. Dus catering stapt effectief op en af in Antwerpen-Centraal. En dit is met men eigen ogen waargenomen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Voor de treinen 9215 en 9251 staan ze altijd klaar in Roosendaal.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Klopt, vorige week zaterdag stapte hij daar op toen ik naar Rotterdam vertrok om 08:13
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie