Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek » 22 aug 2017, 08:06

dentheo schreef:
Shrek schreef:
21 aug 2017, 22:31

De M7 rijtuigen zullen zeker onder 1500v kunnen werken, maar dan wel 1500v wisselstroom welteverstaan.

Zijn er landen die daarop rijden ??
Dat is de spanning die onder andere in Frankrijk gebruikt wordt voor de voeding van rijtuigen (en ook in België op alle 25kv lijnen).

Verstuurd vanaf mijn SM-J320F met Tapatalk



trainlovertje
Berichten: 1121
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje » 05 sep 2017, 23:14

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 1854083543
En weer een foto van het eerste M7 rijtuig. De metalen constructie lijkt af (zelfs geverfd), nu moet hij enkel nog opgevuld worden met zetels, bekabeling, deuren, ...

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4386
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve » 05 sep 2017, 23:56

Lijkt tot hier toe identiek hetzelfde als de M6, vergelijk de foto van Bombardier maar eens met onderstaande. Benieuwd wat het eindresultaat zal zijn, maar ik heb het idee dat je beide amper zult kunnen onderscheiden van buitenaf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek » 06 sep 2017, 09:11

De kast van M7 en M6 zijn dan ook identiek. Het is vooral wachten op de aangekondigde verschillen in interieur.

Gebruikersavatar
Nadleeh
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Nadleeh » 06 sep 2017, 10:18

21273388_693704297486294_6022374838656446557_o.jpg
M7 (via FB Bombardier)
(Aangezien FB foto-links wel eens verlopen even extern geupload.)

Gebruikersavatar
Klassiekje
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje » 06 sep 2017, 18:02

Opvallend. Waarschijnlijk is het plan dan om op termijn ook de M6 'om te bouwen' naar de M7 als modernisering?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20818
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven » 06 sep 2017, 19:34

Tja dat beide zo op elkaar gelijken is logisch. Als je het max haalt uit een het vrijruimteprofiel kan je in de kast niet veel verschil maken.

fredo83
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 jan 2015, 17:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door fredo83 » 28 okt 2017, 16:40

Vandaag las ik in De Gentenaar (is hetzelfde als Het Nieuwsblad) dat alle M7's in dienst zullen zijn tegen 2020-en-een-beetje. Tezelfdertijd maakt het artikel gewag van treinen (of wagons) die uit dienst gaan tegen dan. Weet er iemand over welk materiaal men het heeft?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20818
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven » 28 okt 2017, 16:48

De M4 zal waarschijnlijk bij de eerste slachtoffers horen.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6282
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje » 28 okt 2017, 18:31

Het zijn dan ook de oudste rijtuigen nog in dienst, samen met de I6-en.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4386
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve » 28 okt 2017, 20:27

... al zijn ze gemiddeld genomen nog steeds meerdere jaren jonger dan de MS75 en ongeveer even oud als de MS80, terwijl al die allebei nog vrolijk in dienst blijven...

kristofvt
Berichten: 78
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kristofvt » 29 okt 2017, 09:52

Steven schreef:
28 okt 2017, 16:48
De M4 zal waarschijnlijk bij de eerste slachtoffers horen.
Zou dat te maken hebben met het feit dat er dan een aantal HLE 21 en 27 mee geschrapt kunnen worden. Dacht dat het moeilijk/te duur was om deze tegen 2025 uit te rusten met ETCS.

MS75,MS80 en MS86 zouden wel met ETCS uitgerust worden en ook na 2025 kunnen blijven verder rijden en daarom momenteel ook gemoderniseerd worden.

In totaal zal Alstom 70 miljoen euro mogen factureren. Daarvoor levert het vanaf 2016 apparatuur voor 449 voertuigen van vijf types, inclusief homologering en onderhoud van de door de NMBS zelf geplaatste spoorbeveiligingssysteem voor een periode van 10 jaar. Het gaat om een deel van de vloot: de vierledige motorrijtuigen, MS Break, MS 86 of de zogenaamde “Sprinter”, MS 96 en dieselmotorwagens type 41.
volgens http://www.engineeringnet.be/belgie/det ... p?Id=13166

kika
Berichten: 2770
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika » 04 nov 2017, 10:56

Steven schreef:
06 sep 2017, 19:34
Tja dat beide zo op elkaar gelijken is logisch. Als je het max haalt uit een het vrijruimteprofiel kan je in de kast niet veel verschil maken.
Als 1+1 nog steeds 2 is, betekent dat ze, zelfs al kan het technisch (veiligheidssystemen, elektra), ze fysisch niet naar Roosendaal zullen geraken?

BlackEagle
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BlackEagle » 09 jan 2018, 15:39

Wanneer is de levering en indienststelling van de eerste M7's eigenlijk voorzien? Dat zou toch dit jaar moeten gebeuren, niet?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9933
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek » 09 jan 2018, 16:21

Eind dit jaar ja. Maar waarschijnlijk zullen er eerst slechts een tiental rijtuigen geleverd worden. Die moeten dan ettelijke duizenden (tienduizenden?) km rijden alvorens de rest van de levering begint.
Dus verwacht dit jaar nog niet te veel grote materieelverschuivingen. Bij de indienstname van de reeks 18 reden de eerste exemplaren ook enkele maanden rond zonder 1 passagier te vervoeren.

Plaats reactie