Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
wva
Berichten: 231
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva » 13 mar 2020, 16:59

Vandaag met een testrit door Willebroek zien gekomen, getrokken door een 21/27.


b-loc
Berichten: 1143
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc » 13 mar 2020, 20:11

wva schreef:
13 mar 2020, 16:59
Vandaag met een testrit door Willebroek zien gekomen, getrokken door een 21/27.
De heenrit Schaarbeek - Melle was een losse 2710.
Normaal gezien ging hij van Melle via L50 terug naar Schaarbeek.
Hoeveel en welke M7's trok hij mee?

Terminus
Berichten: 859
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Terminus » 14 mar 2020, 16:10

Floris Cappelle schreef:
13 mar 2020, 10:24
Terminus schreef:
12 mar 2020, 18:24
Op onze interne kanalen werd de inzet van M7 op de Oostende-Eupen, vanaf april, aangekondigd.

(Als er in april nog treinen rijden natuurlijk.)
Beste,

Werd daar ook aangekondigd waar de vrijgekomen I11 zal ingezet worden?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Voor het geval er nog treinen rijden tegen dan...
Neen, geen officieel nieuws hierover.
Ik vermoed dat men de vrijgekomen I11 de eerste weken achter de hand zal houden om in te vallen voor M7 met te veel kinderziektes.
En dan misschien vanaf midden juni, bij de aanpassing van de dienstregeling, een concrete verschuiving?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven » 14 mar 2020, 20:24

Dat vermoeden heb ik ook, eerst als back up houden voor het geval er teveel storingen zijn. Laat eerst nog maar wat extra M7 instromen voor men i11 rijtuigen ergens anders inzet.

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 » 14 mar 2020, 21:05

Geplukt uit een ander forum: de eerste verbindingen die zouden genieten van de M7'en zijn:
- Oostende - Eupen
- Gent-Sint-Pieters - Tongeren
- Brussel-Zuid - Luxemburg
- Liège-Guillemins - Quiévrain.

Dat stond blijkbaar in de Nord-Éclair van vandaag.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4304
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve » 14 mar 2020, 21:20

Als men echt coherent is en de vrijgekomen I11 inzet buiten de NZV, ben ik wel benieuwd waar dat kan zijn. Antwerpen-Oostende lijkt me een goede kandidaat, maar daar zit je met de beperkte lengtes van sommige perrons en dus een capaciteitsverlies als je er de paar M6-stammen ook wilt vervangen. Op de Waalse as win je niets door de MS96 te vervangen door I11. Zouden we ze misschien dan zien verschijnen op andere secundaire IC's zoals Antwerpen-luchthaven-Hasselt, Antwerpen-Leuven of Antwerpen - De Panne, waarbij de vrijgekomen MS80 of MS08 dan doorschuift naar waar nu MS66 of M4 rijdt? Of - je weet nooit - op Luik-Luxemburg?

CursorX
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX » 14 mar 2020, 21:59

Ik heb van horen waaien, voor wat het waard is, dat ze zouden verschuiven naar Blankenberge-Genk. In plaats van welk materiaal en wat men daarmee dan zal aanvangen wist men ook niet.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek » 14 mar 2020, 22:16

overweg13 schreef:
14 mar 2020, 21:05
Geplukt uit een ander forum: de eerste verbindingen die zouden genieten van de M7'en zijn:
- Oostende - Eupen
- Gent-Sint-Pieters - Tongeren
- Brussel-Zuid - Luxemburg
- Liège-Guillemins - Quiévrain.

Dat stond blijkbaar in de Nord-Éclair van vandaag.
Die 3 belangrijke Oost-West assen geloof ik meteen, maar Brussel - Luxemburg? Dat zal nog jaren duren mijns insziens.
Misschien bedoelde ze dat de I11 naar die lijn gaan verschuiven?

Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 » 14 mar 2020, 23:34

De 4 verbindingen werden wel degelijk vernoemd door een woordvoerder van de NMBS.
Met vriendelijke groet

overweg13

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4304
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve » 15 mar 2020, 06:40

Helemaal onlogisch is het niet: Brussel - Namen is een hoofdas (Namen en Ottignies zijn met voorsprong de drukste stations van heel Wallonië) en ook voorbij Namen zit je met een grote pendelaars- en studentenbeweging voor een aantal treinen. Natuurlijk staat daar tegenover dat het buiten die piekmomenten erg rustig kan zijn op delen van het traject, dus misschien komt er een gemengde inzet met I11, of wil men op termijn ook kortere stammen samenstellen waar bv. de gemotoriseerde rijtuigen dan gebruikt worden.

I11's naar Blankenberge-Genk verschuiven zou dan weer de grootst denkbare stommiteit zijn, lijkt me. Dat is echt gewoon het probleem verplaatsen.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6202
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje » 15 mar 2020, 08:47

Een beetje verbaasd dat Antwerpen-Charleroi niet in dat lijstje voorkomt voor M7-inzet, toch een belangrijke as met capaciteitsproblemen.. En harder nodig dan Brussl-Namen-Luxemburg, volgens mij. Daa zouden de I11-en volgens mij beter tot hun recht komen.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven » 15 mar 2020, 08:56

Als de M7 op Brussel Luxemburg komen kunnen er heel wat rijtuigen M6 van die lijn naar elders schuiven. Onder meer treinen 2115/2116/2117/2127/2128/2129 zijn normaal met M6.

jan_olieslagers
Berichten: 1463
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers » 15 mar 2020, 11:49

groentje schreef:
15 mar 2020, 08:47
Een beetje verbaasd dat Antwerpen-Charleroi niet in dat lijstje voorkomt voor M7-inzet, toch een belangrijke as met capaciteitsproblemen.. En harder nodig dan Brussl-Namen-Luxemburg, volgens mij. Daa zouden de I11-en volgens mij beter tot hun recht komen.
Die rijden vandaag toch grotendeels met M6? Brengt de M7 dan meer capaciteit dan de M6? Ik dacht dat er eerder meer comfort wordt geboden, en vooral ook soepeler inzetbaarheid? Beide argumenten zouden op de lange ritten naar Arlon/Luxemburg zwaarder kunnen wegen.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.

Tram44
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Tram44 » 15 mar 2020, 12:12

Op de IC Antwerpen-Charleroi vind je vandaag zowat alles van de NMBS waar wielen onder staan: AM66, AM75, 27+M4, 27+M6, 18+M6, Desiro's. In de spits rijden er meestal dubbeldekkers maar zelfs dat is niet altijd het geval. De jongste tijd zie je in de M4-stammen wel steeds vaker twee rijtuigen M6 opduiken: een stuurstand + een B-rijtuig. Vermoedelijk zal die verhouding de volgende maanden verder verschuiven naar meer M6 en minde M4 en geraken we hopelijk ook ooit eens verlost van al het andere spul dat in 2020 niet meer op een IC thuishoort.

260689
Berichten: 2384
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: wondelgem (gent)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 » 15 mar 2020, 19:16

Laat de I11 maar op een traject rijden waar ze hun 200km/h kunnen rijden!

Plaats reactie