Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ianryckewaert13 »

traxie schreef:
ianryckewaert13 schreef: 28 apr 2020, 11:16 Gewoon voor en achter een gemotoriseerde en 8 rijtuigen in totaal
Als de voorste begint te slippen kan de achterste helpen
Of 2 xstel 6 rijtuigen
Of een systeem vinden dat een 19 kan koppelen en boven de koppeling lossen om de berg op te duwen


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Een opduwlocomotief of 'lichterlocomotief' is iets wat al bestaat, zeker op het hellend vlak. Maar dat is niet echt handig te noemen, het wordt, denk ik, niet meer standaard gedaan behalve bij een paar P-treinen. Het systeem van een koppeling is net gebouwd om niet al rijdend te lossen, dus dat wil je niet. Een opduwlocomotief is niet aangekoppeld maar komt gewoon tegen de buffers, eens het contact verbroken rijdt de trein verder op eigen kracht.
De m7 stuurstand kant kabine hebben geen buffers

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

ianryckewaert13 schreef: 28 apr 2020, 14:27
traxie schreef:
ianryckewaert13 schreef: 28 apr 2020, 11:16 Gewoon voor en achter een gemotoriseerde en 8 rijtuigen in totaal
Als de voorste begint te slippen kan de achterste helpen
Of 2 xstel 6 rijtuigen
Of een systeem vinden dat een 19 kan koppelen en boven de koppeling lossen om de berg op te duwen


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Een opduwlocomotief of 'lichterlocomotief' is iets wat al bestaat, zeker op het hellend vlak. Maar dat is niet echt handig te noemen, het wordt, denk ik, niet meer standaard gedaan behalve bij een paar P-treinen. Het systeem van een koppeling is net gebouwd om niet al rijdend te lossen, dus dat wil je niet. Een opduwlocomotief is niet aangekoppeld maar komt gewoon tegen de buffers, eens het contact verbroken rijdt de trein verder op eigen kracht.
De m7 stuurstand kant kabine hebben geen buffers

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Dat wordt bezien als Motorstel en dus geen opdruk loc nodig! De stuurrijtuigen die met loc werken hebben wel buffers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik zie het eigenlijk nog niet zo gauw gebeuren dat hoofdverbindingen als Oostende - Eupen uitsluitend de BMx als tractie zouden hebben. Waarom geen combinatie van een HLE 18/19, een stuk of 9 M7/M6 en een M7 BMx aan het einde? Is het voorzien dat de HLE 18/19 en de BMx in treinschakeling kunnen rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Op die bmx moet je ook niet snel hopen. Die zullen als laatste in dienst komen. Er zijn nog volop testen gaande. Normaal zouden zowel het gewone stuurrijtuig als het bmx rijtuig met een hle18/19 kunnen rijden. Ik ga er vanuit dat hier ook de gewone mux technologie in gebruik is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Steven schreef: 28 apr 2020, 19:03 Normaal zouden zowel het gewone stuurrijtuig als het bmx rijtuig met een hle18/19 kunnen rijden. Ik ga er vanuit dat hier ook de gewone mux technologie in gebruik is.
Maar ook in treinschakeling en dus niet louter als stuurrijtuig? De extra tractie van de BMx lijkt me meer dan welkom om zo'n lange M6/M7-stam vlot in beweging te krijgen.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie het eigenlijk nog niet zo gauw gebeuren dat hoofdverbindingen als Oostende - Eupen uitsluitend de BMx als tractie zouden hebben.
Dat klinkt plausibel, want er lijkt inderdaad een kultuur te heersen dat op die lijn alleen het best beschikbare goed genoeg is.
Maar, eigenlijk, waarom niet? Een loc zal krachtiger zijn dan aandrijving in de beide stuurrijtuigen, jawel, maar is dat grotere vermogen wel nodig? De Desiro's hebben verhoudingsgewijs veel vermogen, om snel te kunnen optrekken in voorstadsdienst waar ze niet veel anders doen dan optrekken en terug vertragen, starten en terug stoppen; maar voor IC-verbindingen zijn die forse acceleraties toch minder belangrijk?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ducktape »

jan_olieslagers schreef: 28 apr 2020, 19:41
Ik zie het eigenlijk nog niet zo gauw gebeuren dat hoofdverbindingen als Oostende - Eupen uitsluitend de BMx als tractie zouden hebben.
Dat klinkt plausibel, want er lijkt inderdaad een kultuur te heersen dat op die lijn alleen het best beschikbare goed genoeg is.
Maar, eigenlijk, waarom niet? Een loc zal krachtiger zijn dan aandrijving in de beide stuurrijtuigen, jawel, maar is dat grotere vermogen wel nodig? De Desiro's hebben verhoudingsgewijs veel vermogen, om snel te kunnen optrekken in voorstadsdienst waar ze niet veel anders doen dan optrekken en terug vertragen, starten en terug stoppen; maar voor IC-verbindingen zijn die forse acceleraties toch minder belangrijk?
Naast vermogen is er nog een ander getal belangrijk bij motoren, de trekkracht. Een T18 heeft 300 kN beschikbaar vanaf stilstand en dit zwakt geleidelijk af naarmate je sneller rijdt. Dat getal blijft belangrijk als je wilt optrekken naar een hoge snelheid. Het M7 motorrijtuig heeft een trekkracht van 205 kN, 1/3de minder dan een 18. Dat kan een verschil geven in optrekken naar 200 km/h van enkele minuten. Om het nu overdreven te zeggen kan het evengoed zijn dat je pas aan 200 km/h zit als je al moet beginnen remmen voor Ans.

Dus ja, snel optrekken is voor IC-treinen ook belangrijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Bovendien zijn er meerdere cruciale punten op de route waar snel optrekken uit stilstand aangewezen is uit capaciteitsoogpunt - sowieso de noord-zuidverbinding maar ook stations als Leuven en Gent. Ik zie die stammetjes met (alleen) de BMx vooral gebruikt worden op iets minder cruciale IC's die nu vaak door materieel bediend worden dat niet echt IC-waardig is (MS08, MS75, M4, bij uitbreiding ook MS80...), maar heb er natuurlijk geen zicht op. Het zou interessant zijn te weten wat de krijtlijnen zijn van de geplande inzet van de M7, die moeten er intussen toch al zijn?
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ianryckewaert13 »

Ducktape schreef:
jan_olieslagers schreef: 28 apr 2020, 19:41
Ik zie het eigenlijk nog niet zo gauw gebeuren dat hoofdverbindingen als Oostende - Eupen uitsluitend de BMx als tractie zouden hebben.
Dat klinkt plausibel, want er lijkt inderdaad een kultuur te heersen dat op die lijn alleen het best beschikbare goed genoeg is.
Maar, eigenlijk, waarom niet? Een loc zal krachtiger zijn dan aandrijving in de beide stuurrijtuigen, jawel, maar is dat grotere vermogen wel nodig? De Desiro's hebben verhoudingsgewijs veel vermogen, om snel te kunnen optrekken in voorstadsdienst waar ze niet veel anders doen dan optrekken en terug vertragen, starten en terug stoppen; maar voor IC-verbindingen zijn die forse acceleraties toch minder belangrijk?
Naast vermogen is er nog een ander getal belangrijk bij motoren, de trekkracht. Een T18 heeft 300 kN beschikbaar vanaf stilstand en dit zwakt geleidelijk af naarmate je sneller rijdt. Dat getal blijft belangrijk als je wilt optrekken naar een hoge snelheid. Het M7 motorrijtuig heeft een trekkracht van 205 kN, 1/3de minder dan een 18. Dat kan een verschil geven in optrekken naar 200 km/h van enkele minuten. Om het nu overdreven te zeggen kan het evengoed zijn dat je pas aan 200 km/h zit als je al moet beginnen remmen voor Ans.

Dus ja, snel optrekken is voor IC-treinen ook belangrijk.
De trekkracht hangt toch af van de lengte en gewicht
De m7 1/3 minder trekkracht maar de stellen zijn korter een 18 trekt 9 m6 max
En m7 ga waarschijnlijk maximaal 6 rijtuigen zijn per stel en op Eupen dan 2 stellen

Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

De trekkracht hangt toch af van de lengte en gewicht
Nee. De trekkracht wordt bepaald door de motoren, en de electrische voeding die ze krijgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Maar het gewicht bepaald wel hoe vlot je met trekkracht X naar maximum snelheid kan. Een zelfde trekkracht met een lichtere trein geeft een vlottere versnelling. Een hle18 met 6 of 12 rijtuigen maakt wel degelijk een verschil.
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Ja natuurlijk. De accelaratie wordt groter naarmate er meer vermogen is, en minder massa te accelereren. Herinner u maar toen ge uw liefje achterop de fiets/brommer vervoerde :)

Ik denk eigenlijk dat waar er geschreven werd
De trekkracht hangt toch af van de lengte en gewicht
er misschien wel bedoeld werd
De vereiste trekkracht hangt af van het gewicht en de gewenste acceleratie
De lengte komt er sowieso niet aan te pas, lijkt me.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Onrechtstreeks een heel klein beetje. Hoe langer de trein, hoe meer wielen en dus meer mechanische weerstand. Dubbeldekkers kunnen evenveel mensen vervoeren met minder rijtuigen en dus minder wielen die wringen. Maar aangezien treinwielen al een lagere weerstand hebben in vergelijking met andere wielen (zoals auto, bus, ...) betwijfel ik of je dat gaat merken als treinbestuurder.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DDietzen »

Wat ik me trouwens afvraag vwb de M7, er is altijd gezegd dat ze ook naar Nederland (Roosendaal en Maastricht) kunnen. Hoe is dat precies bedoeld? Zijn ze enkel geschikt om op halve kracht en enkel onder TBL/ETCS naar het grensstation te boemelen en geen stap verder? Of zijn ze volwaardig uitgerust met een 1,5kV- en ATB-installatie en kunnen ze dus ook (in theorie) verder NL in rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Voor de rijtuigen maakt het zelf weinig uit. Het zijn vooral de stuurrijtuigen (al dan niet gemotoriseerd) die aangepast moeten zijn. Ik dacht dat de bmx voorzien was om op 1,5 te kunnen rijden maar ben niet 100% zeker.
Plaats reactie