Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Pim530 »

Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

<cynisch>Je probeert toch niet konsekwente kogica te vinden bij ons spoorbedrijf, en/of systematisch gebruik van taal en codes?</cynisch>

Maar het lijkt me dat de "I" duidt op "vooral bedoeld voor internationaal verkeer" of "om geschikt te zijn voor internationale diensten"
De M is voor materiaal dat vooral bedoeld is voor de binnenlandse dienst, begrijp ik.
Niets belet echter het gebruik van I10/I11 op de hoofdas oost-west; zoals omgekeerd M-rijtuigen best naar Roosendaal of Aken of Rijsel kunnen bollen, v.w.b. NMBS. Ze moeten dan natuurlijk wel toegelaten zijn op dat buitenlandse net.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Toelating voor Nederland zal dan gaan om een ontheffing voor Roosendaal en Maastricht? De M7 krijgt voor zover ik weet geen ATB?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Ik neem morgen in Gent-Sint-Pieters de IC van 10:25 naar Luik. Weet iemand of er M7 kan zitten in de samenstelling? Ik reis in eerste klasse.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Pim530 schreef: 30 aug 2020, 13:13 Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?
Die M staat voor rijtuigen met middenplatforms, K voor rijtuigen met kopplatforms.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Toelating voor Nederland zal dan gaan om een ontheffing voor Roosendaal en Maastricht?
Keer op keer hoort men ook Breda vernoemen... en sommigen hopen op Eindhoven...

Overigens interessant om eens te kijken in het allereerste bericht in deze zeer lange draad - reeds negen jaar aan de waggel!
Toelating voor België + in het bestek zal vermeld worden welke grensstations en onder welke voorwaarden.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 aug 2020, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 30 aug 2020, 13:34 Ik neem morgen in Gent-Sint-Pieters de IC van 10:25 naar Luik. Weet iemand of er M7 kan zitten in de samenstelling? Ik reis in eerste klasse.
E509 rijdt normaal gezien zonder M7-rijtuigen.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Pim530 »

overweg13 schreef: 30 aug 2020, 13:44
Pim530 schreef: 30 aug 2020, 13:13 Nu weet ik niet waar 'M' en 'K' voor staan, maar hadden deze rijtuigen dan niet 'I12' moeten heten?
Die M staat voor rijtuigen met middenplatforms, K voor rijtuigen met kopplatforms.
Juist. Dus als ik het goed begrijp gaat het eigenlijk om K, of eventueel I-rijtuigen, maar zeker niet om M-rijtuigen? Of wordt het vanwege de vier stoelen tussen de deur en de kop al gezien als een 'middenplatform'?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Al wat niet op de kop zit van platforms ook al is het maar met twee rijen stoelen Van de kop gescheiden heeft automatisch de letter M gekregen.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door traxie »

Ook de m4 mocht ooit naar Frankrijk en Luxemburg. Dus ja.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kijk me verloren op die K-categorie. Na vele jaren meelezen alhier had ik begrepen dat er thans enkel gebruikt worden
M4 / M5 / M6 (en de intredende M7, natuurlijk)
I6 / I10 /I11
Zijn er echt K-rijtuigen in actieve dienst? Zoja, welke?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2020, 15:58 Ik kijk me verloren op die K-categorie. Na vele jaren meelezen alhier had ik begrepen dat er thans enkel gebruikt worden
M4 / M5 / M6
I6 / I10 /I11
Zijn er echt K-rijtuigen in actieve dienst? Zoja, welke?
Niet meer in actieve dienst. Op Wikipedia, onderaan elk artikel over NMBS-materieel, vind je een mooi overzicht van al het materieel, ook hetgene dat niet meer in dienst is.
Pim530
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2013, 17:42

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Pim530 »

Steven schreef: 30 aug 2020, 15:41 Al wat niet op de kop zit van platforms ook al is het maar met twee rijen stoelen Van de kop gescheiden heeft automatisch de letter M gekregen.
Juist! Dankjewel!
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

De reden dat ik vroeg naar Nederland en ATB is deze vermelding in dit artikel van treinreiziger.nl:
De M7-rijtuigen kunnen niet alleen ingezet worden op het Belgische spoorwegnet, maar ook op de grensoverschrijdende lijnen naar Nederland en Luxemburg. Daarnaast stellen Alstom en Bombardier in een persbericht dat de treinstellen tevens kunnen rijden op sommige hogesnelheidsspoorlijnen. Een woordvoerster van de fabrikant laat echter desgevraagd weten dat de M7-treinen niet via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam kunnen gaan doorrijden. Wel kunnen de treinen straks rijden naar Roosendaal en Maastricht.
Dat doet mij vermoeden dat Roosendaal en Maastricht als een uitzondering worden gedaan (zoals nu al het geval is met de Belgische treinen daar) en dat er geen Nederlandse beveiligingssystemen worden geïnstalleerd. Anders zou doorrijden naar Rotterdam wel tot de mogelijkheden behoren, lijkt me.

Maar wie weet, het kan verkeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Breda lijkt mij uitgesloten zolang ProRail geen ETCS legt.
Plaats reactie