Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Terminus schreef: 06 dec 2020, 14:15
Steve schreef: 05 dec 2020, 20:49 Worden de overtollige M7 dan elders ingezet of blijven ze voorlopig aan de kant?
Voor treinbegeleiding alvast zeer moeilijk, want de opleiding M7 gebeurt per standplaats die de kennis nodig heeft. (die is dus de voorbije maanden hoofdzakelijk gebeurd in alle depots die op de IC Oostende-Eupen werken). Daarna gaan we stapsgewijs verder, afhankelijk van waar de M7's zullen worden ingezet.

En dat is maar een van de ongetwijfeld vele operationele factoren die meespelen.
Klopt, maar ze hebben natuurlijk al andere treinen gedaan in het recente verleden, in beide gevallen vanuit Luik. Ik neem aan dat dat indien nodig opnieuw kan, maar ze zullen wellicht nog even afwachten hoe de saga evolueert.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 06 dec 2020, 16:09
Zwoopaman schreef: 06 dec 2020, 15:40 Je kan je afvragen of dit echt aan het materieel ligt of een zoveelste hoofdstuk is in de slechte assentellers saga.
Over welke saga heb je het? Er is bij mijn weten geen probleem met ander rollend materiaal op de assentellers.
Geen problemen specifiek gerelateerd aan bepaald rollend materieel maar met de assentellers in het algemeen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180508_03503198
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 06 dec 2020, 21:07 Geen problemen specifiek gerelateerd aan bepaald rollend materieel maar met de assentellers in het algemeen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180508_03503198
Dat gaat niet over assentellers in het algemeen maar enkel over kinderziekten van de AC100 bij het begin van de levering. In het algemeen werken de assentellers zeer goed.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

assentellers: Is dat een systeem dat het aantal assen telt van een trein en zo berekent hoe lang een trein is en dan zo de ingenomen zone berekent op HSL2?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Assentellers gebruikt men om te controleren of een trein voorbij een bepaalde zone is. Je plaatst ze op alle noodzakelijke plaatsen. Als op punt 1 in totaal 12 Assen voorbij komen moet dat op punt 2 ook zo zijn. Anders heeft de trein de zone nog niet verlaten of hij is eventueel in 2 gebroken. Assentellers gebruikt men al op heel wat plaatsen in het land. Dient dus om bezetmelding van een spoor te geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 06 dec 2020, 23:10 assentellers: Is dat een systeem dat het aantal assen telt van een trein en zo berekent hoe lang een trein is en dan zo de ingenomen zone berekent op HSL2?
Niet helemaal. Assentellers zijn steeds met minstens 2 die een zone begrenzen. Vanaf dat een trein de telzone binnenrijdt telt de ene assenteller het aantal assen en wordt de zone als bezet beschouwd. Wanneer de trein dan de tweede assenteller passeert zal deze ook beginnen tellen, wanneer hij aan hetzelfde aantal komt als de eerste teller wordt de zone vrijgemeld en kan er dus een volgende trein doorrijden.
Dit systeem wordt op vele plaatsen gebruikt, voornamelijk in grote roosters met veel wissels.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Freken »

Goed nieuws, de NMBS bestelt dan toch M7-rijtuigen die volledig autonoom toegankelijk zijn met een deur op 76cm hoogte en een automatische uitschuiftrede. Waarom dat in 2015 niet kon (desnoods 1 enkele deur voor de multifunctionele rijtuigen) blijft toch opmerkelijk.
NMBS bestelt 200 bijkomende M7-dubbeldeksrijtuigen

130 autonoom toegankelijke rijtuigen en 68 rijtuigen met een stuurpost en plaats voor fietsen en kinderwagens vullen de reeds bestelde 445 rijtuigen aan

NMBS heeft tweehonderd bijkomende M7-dubbeldeksrijtuigen besteld. Het gaat om 130 autonoom toegankelijke rijtuigen voor reizigers met een beperkte mobiliteit en 68 rijtuigen met een stuurpost en met plaats voor fietsen en kinderwagens. De raad van bestuur van NMBS heeft de bestelling bij het consortium Bombardier-Alstom vandaag bekrachtigd. Het gaat om een investering van zo’n 450 miljoen euro. In totaal tellen de 200 rijtuigen ruim 20.000 zitplaatsen.

De bestelling van de autonoom toegankelijke rijtuigen maakt deel uit van het nieuwe toegankelijkheidsbeleid van NMBS, dat als prioriteit heeft erop toe te zien dat reizigers met een beperkte mobiliteit maximaal autonoom de trein kunnen nemen. Daarvoor moeten onder meer zowel de perrons als de treinen dezelfde instaphoogte hebben. Dat was met de eerste bestelling van M7-rijtuigen, die dateert van december 2015, jammer genoeg niet het geval. Daarom besliste NMBS om voor toekomstige leveringen het ontwerp van rijtuigen aan te passen.

Autonoom toegankelijk

In dat kader gaat NMBS nu 130 autonoom toegankelijke rijtuigen bestellen. Deze rijtuigen zullen een toegangsdeur hebben met een instaphoogte van 76 centimeter, wat ook de Europese referentiehoogte is voor nieuwe perrons. Als de deur opent zal een uitschuiftrede de afstand tussen perron en trein overbruggen, zodat reizigers met een beperkte mobiliteit zelfstandig en veilig kunnen in- en uitstappen. Deze rijtuigen krijgen ook een aangepast toilet en intercomsysteem voor rolstoelgebruikers.

Het consortium Bombardier-Alstom heeft zich geëngageerd om de eerste autonoom toegankelijke rijtuigen te leveren in 2024. Zo zal elke M7-trein kunnen rijden met een autonoom toegankelijk rijtuig, aangevuld met een stuurrijtuig dat plaats biedt aan reizigers en fietsen.

De betrokken belangenorganisaties zoals UNIA, de Hoge Raad voor Personen met een Handicap en CAWaB zijn over het ontwerp van dit nieuwe rijtuig uitgebreid geconsulteerd. Er werd maximum met hun verzuchtingen rekening gehouden.

Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit: “Ik ben tevreden dat NMBS 130 nieuwe treinrijtuigen bestelt die voor iedereen toegankelijk zijn. Dat is mijn ambitie voor het spoor: meer treinen, treinen en stations die beter toegankelijk zijn voor elke Belg, dus ook voor mensen in een rolstoel, ouders met een kinderwagen of andere reizigers met een beperkte mobiliteit, of voor wie een fiets meeneemt. Voor de toekomst vraag ik dat vanaf nu elke treinbestelling aan die toegankelijkheidscriteria voldoet. Dat past helemaal in de visie van de regering om over te schakelen naar meer toegankelijke en duurzame mobiliteit.”

Extra plaats voor fietsen en kinderwagens

Tegelijkertijd met de autonoom toegankelijke rijtuigen bestelt NMBS 68 rijtuigen met een stuurpost en met een multifunctionele ruimte. Door in deze ruimte te werken met klapstoelen bieden deze ook plaats aan onder meer fietsen en kinderwagens.

Meer comfort en capaciteit

De 200 bijkomende rijtuigen komen bovenop de 445 M7-rijtuigen die in 2015 zijn besteld en volop geleverd worden. Tegen het einde van dit jaar moeten veertig rijtuigen zijn geleverd. In 2021 komen er daar nog eens 150 bij.

De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid.

https://nmbs.prezly.com/nmbs-bestelt-20 ... srijtuigen
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

Er wordt een onderscheidt gemaakt tussen toegankelijke rijtuigen (130) en stuurrijtuigen voor fietsen en kinderwagens (68).
Dan gaat men een extra type rijtuig produceren zoiets als de M6BD?
Normaal gezien was het M7BDx rijtuig "voorzien" voor mensen met een beperkte mobiliteit.
Afbeelding
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Het gaat dus om 130 toegankelijke rijtuigen op een totaal van 650. Waarschijnlijk is het de bedoeling om in elke samenstelling minstens 1 zo een rijtuig te voorzien.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Hoe hoog zit dat deurtje in de fietsafdeling nu...lager dan 76cm denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

Kunnen we die deur zelf bedienen?
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

dentheo schreef: 18 dec 2020, 22:39 Hoe hoog zit dat deurtje in de fietsafdeling nu...lager dan 76cm denk ik.
Ik dacht iets van 65 cm.
ostbahnhof schreef: 18 dec 2020, 23:40 Kunnen we die deur zelf bedienen?
Ja, in tegenstelling tot die deur bij de M6 kan je deze gewoon zelf openen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

Ik had eerder treinstellen gekocht in plaats van losse rijtuigen. In onze buurlanden doet bijna iedereen dat, kijk naar de Franse Intercités: allemaal treinstellen. En oké sommigen zullen zeggen dat een gemotoriseerd rijtuig met losse rijtuigen ook een motorstel vormt, maar treinstellen zoals een Omneo (ook een product van fabrikant Bombardier) zijn toch nog iets anders. Hoe snel zullen die M7 kunnen accelereren? Even snel als een Desiro of Omneo?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 19 dec 2020, 00:03 Ik had eerder treinstellen gekocht in plaats van losse rijtuigen. In onze buurlanden doet bijna iedereen dat, kijk naar de Franse Intercités: allemaal treinstellen. En oké sommigen zullen zeggen dat een gemotoriseerd rijtuig met losse rijtuigen ook een motorstel vormt, maar treinstellen zoals een Omneo (ook een product van fabrikant Bombardier) zijn toch nog iets anders. Hoe snel zullen die M7 kunnen accelereren? Even snel als een Desiro of Omneo?
Dat staat hier eerder in het topic al uitgelegd. De NMBS wil een grote flexbiliteit hebben qua treinlengtes omdat de perronlengtes in België helaas nog niet gestandaardiseerd zijn. Op sommige verbindingen wil je 8 rijtuigen hebben, op andere 9 of 10. Dat kan je onmogelijk bekomen met vaste samenstellingen.
Omdat M7 vooral op IC's gaat rijden is acceleratie iets minder belangrijk, maar ik kan je garanderen dat een 18 met een niet al te lange sleep M7 het zeker niet slecht doet op dat vlak.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 19 dec 2020, 00:16 Dat staat hier eerder in het topic al uitgelegd. De NMBS wil een grote flexbiliteit hebben qua treinlengtes omdat de perronlengtes in België helaas nog niet gestandaardiseerd zijn. Op sommige verbindingen wil je 8 rijtuigen hebben, op andere 9 of 10. Dat kan je onmogelijk bekomen met vaste samenstellingen.
Omdat M7 vooral op IC's gaat rijden is acceleratie iets minder belangrijk, maar ik kan je garanderen dat een 18 met een niet al te lange sleep M7 het zeker niet slecht doet op dat vlak.
Die discussie heb ik nog niet kunnen lezen, maar als ik op weg naar het werk met een M6-trein rijdt, dan doet die er altijd langer over dan een break of Desiro op datzelfde traject. Ik vind ze heel erg log vooral op lijnen met veel stops, dus ik vraag mij af of er gewoon niet teveel van besteld zijn, voor Oostende-Eupen en misschien nog Oostende-Antwerpen zijn ze goed, maar elders? Op dat ene rijtuig meer of minder gaat het volgens mij niet veel maken, je kunt met treinstellen ook veel variaties maken.
Plaats reactie