Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Uiteindelijk heb ik de indruk dat men er hoofdzakelijk een trekduwtrein van wil maken (Oostende -Eupen) of een stel met 5 a 6 rijtuigen (Gent- Tongeren)
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

ik herinner me een post over het kopen van Bd's ipv meer Bdx'en, of herinner ik me dat fout, dus mss dat dat mogelijk is, en met lange trein zoals de IC01: Oostende-Eupen, lijkt me dat ook beter dan een volledig perron te moeten overlopen om je fiets of een persoon met een rolstoel in te kunnen laden.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Ik ben even gaan terugkijken in alle persberichten om uit te vissen hoeveel van welke soort rijtuigen er nu eigenlijk besteld zijn.
Het raamcontract omvat en levering van in totaal 1362 rijtuigen. De eerste bestelling ging over 445 rijtuigen.
Hiervan waren er:
- 65 multifunctionele stuurrijtuigen
- 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
- 290 gewone rijtuigen

Bron: https://www.alstom.com/press-releases-n ... -sncb-nmbs
In de persberichten wordt geen onderscheid gemaakt tussen rijtuigen met of zonder 1ste klas.

Een tweede bestelling van 198 rijtuigen betrof onder andere de toevoeging van een extra type rijtuig, namelijk een autonoom toegankelijk met deuren op een hoogte van 76 cm en een uitschuifbare trede.
- 130 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen
- 68 multifunctionele stuurrijtuigen

Bron: https://press.nmbs.be/nmbs-bestelt-200- ... srijtuigen

Een voorlopig derde en laatste bestelling van 98 rijtuigen. Volgens de press release op de website van Alstom gaat het over "multifunction M7 train cars". Een andere website, "nieuwssite duurzaam mobiel" zegt ook dat het om autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen gaat. Zonder extra concrete informatie zal ik hier dus voorlopig maar vanuit gaan.
- 98 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen.

Bronnen:
https://www.alstom.com/press-releases-n ... train-cars
https://nieuwssite.duurzaam-mobiel.be/r ... rsnelling/

In totaal zijn er dus 741 rijtuigen besteld:
- 133 multifunctionele stuurrijtuigen (deur op 63 cm)
- 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
- 290 gewone rijtuigen
- 228 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen (deur op 76 cm)
Rww schreef: 17 feb 2022, 10:20 Ik vroeg me af zou het in de toekomst mogelijk zijn om de M7 te retrofitten zodat er een gelijkvloerse instap onstaat??
Om dus op deze vraag te antwoorden. Door het toevoegen van een toegankelijk rijtuig in elke samenstelling is het niet nodig om de andere rijtuigen aan te passen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Mooi overzichtje, bedankt!

Door het grote aantal bestelde toegankelijke rijtuigen kan je er wel vanuit gaan dat er in lange samenstellingen meerdere gaan voorkomen, je moet dus niet tot helemaal vooraan/achteraan lopen met je fiets of rolstoel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 17 feb 2022, 16:36 In totaal zijn er dus 741 rijtuigen besteld:
- 133 multifunctionele stuurrijtuigen (deur op 63 cm)
- 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
- 290 gewone rijtuigen
- 228 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen (deur op 76 cm)
Dit verraadt meteen ook dat een samenstelling met meerdere bmx zonder bdx niet gaat gebeuren. Je krijgt immers 133 rammen, 90 met een BMX en 43 met HLE18. Per samenstelling kom je dan uit op BMX of HLE18 + gemiddeld 4 gewone rijtuigen + BDX.

Voor de samenstellingen met BMX is een lengte van 6 rijtuigen voldoende, meer moet je niet trekken met zoiets, maar een HLE18 kan wel gerust meer aan. Dan komen we uit bij de M6, daarvan zijn er per stuurstandrijtuig meer dan 6 andere rijtuigen gebouwd, gemiddeld gezien dus een stuk meer dan van de M7. Als er M6-M7 gemengd gaat worden kom je dan wel uit op trekduwstammen met HLE18 van gemiddeld 7-8 rijtuigen, maar gezien enkele IC's absoluut langer moeten zijn (9-10 rijtuigen) zullen er nog steeds een heel aantal relatief korte (5-6 rijtuigen) rammen ontstaan. Dit doet mij alvast vermoeden dat er op de IC's een heel aantal vleugeltreinen zullen gebruikt kunnen worden, zoals de Knokke/Blankenberge combinatie van destijds.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Teach2 »

Zwoopaman schreef: 17 feb 2022, 16:36 Ik ben even gaan terugkijken in alle persberichten om uit te vissen hoeveel van welke soort rijtuigen er nu eigenlijk besteld zijn.
Het raamcontract omvat en levering van in totaal 1362 rijtuigen. De eerste bestelling ging over 445 rijtuigen.
Hiervan waren er:
- 65 multifunctionele stuurrijtuigen
- 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
- 290 gewone rijtuigen

Bron: https://www.alstom.com/press-releases-n ... -sncb-nmbs
In de persberichten wordt geen onderscheid gemaakt tussen rijtuigen met of zonder 1ste klas.

Een tweede bestelling van 198 rijtuigen betrof onder andere de toevoeging van een extra type rijtuig, namelijk een autonoom toegankelijk met deuren op een hoogte van 76 cm en een uitschuifbare trede.
- 130 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen
- 68 multifunctionele stuurrijtuigen

Bron: https://press.nmbs.be/nmbs-bestelt-200- ... srijtuigen

Een voorlopig derde en laatste bestelling van 98 rijtuigen. Volgens de press release op de website van Alstom gaat het over "multifunction M7 train cars". Een andere website, "nieuwssite duurzaam mobiel" zegt ook dat het om autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen gaat. Zonder extra concrete informatie zal ik hier dus voorlopig maar vanuit gaan.
- 98 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen.

Bronnen:
https://www.alstom.com/press-releases-n ... train-cars
https://nieuwssite.duurzaam-mobiel.be/r ... rsnelling/

In totaal zijn er dus 741 rijtuigen besteld:
- 133 multifunctionele stuurrijtuigen (deur op 63 cm)
- 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
- 290 gewone rijtuigen
- 228 autonoom toegankelijke multifunctionele rijtuigen (deur op 76 cm)
Rww schreef: 17 feb 2022, 10:20 Ik vroeg me af zou het in de toekomst mogelijk zijn om de M7 te retrofitten zodat er een gelijkvloerse instap onstaat??
Om dus op deze vraag te antwoorden. Door het toevoegen van een toegankelijk rijtuig in elke samenstelling is het niet nodig om de andere rijtuigen aan te passen.
De tweede bestelling bestond uit 204 rijtuigen, geen 198. Totaal aantal bestelde rijtuigen is op dit moment 747. In het persbericht spreekt men over 130 + 68 multifuncionele rijtuigen, kennelijk zijn er dan ook nog 6 'gewone' besteld.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Shrek schreef: 17 feb 2022, 18:52 Dit verraadt meteen ook dat een samenstelling met meerdere bmx zonder bdx niet gaat gebeuren. Je krijgt immers 133 rammen, 90 met een BMX en 43 met HLE18. Per samenstelling kom je dan uit op BMX of HLE18 + gemiddeld 4 gewone rijtuigen + BDX.

Voor de samenstellingen met BMX is een lengte van 6 rijtuigen voldoende, meer moet je niet trekken met zoiets, maar een HLE18 kan wel gerust meer aan. Dan komen we uit bij de M6, daarvan zijn er per stuurstandrijtuig meer dan 6 andere rijtuigen gebouwd, gemiddeld gezien dus een stuk meer dan van de M7. Als er M6-M7 gemengd gaat worden kom je dan wel uit op trekduwstammen met HLE18 van gemiddeld 7-8 rijtuigen, maar gezien enkele IC's absoluut langer moeten zijn (9-10 rijtuigen) zullen er nog steeds een heel aantal relatief korte (5-6 rijtuigen) rammen ontstaan. Dit doet mij alvast vermoeden dat er op de IC's een heel aantal vleugeltreinen zullen gebruikt kunnen worden, zoals de Knokke/Blankenberge combinatie van destijds.
In dat geval zou het waarschijnlijk een goed idee zijn nog wat HLE18 van een GF-koppeling te voorzien. Samenstellingen met aan beide uiteinden een andere koppeling lijken mij juist mínder flexibel. Zeker in geval van evacuaties/uitzonderlijke situaties/gedraaide samenstellingen kan dat nogal voor problemen zorgen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Laat ze aub de 18 geen gf koppeling geven want dan hebben we weer een draak zoals bij de reeks 27. De reeks 19 is vanuit de fabriek specifiek ontworpen om die koppeling te dragen. De reeks 18 niet wat toch een belangrijk verschil is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 17 feb 2022, 20:31 Laat ze aub de 18 geen gf koppeling geven want dan hebben we weer een draak zoals bij de reeks 27. De reeks 19 is vanuit de fabriek specifiek ontworpen om die koppeling te dragen. De reeks 18 niet wat toch een belangrijk verschil is.
Het zal er vanaf hangen hoe groot de structurele verschillen zijn. Wie weet is het helemaal niet zoveel werk om te retrofitten om exact hetzelfde als de 19 te bekomen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Net een samenstelling HLE 18 + 3x M7 + M7 Bmx zien passeren op lijn 50. Niet kunnen zien of de Bmx ook z'n panto omhoog had, maar de testritten in die zin gaan dus duidelijk door.
FrederikD
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door FrederikD »

Ik zat gisteren op de 2220, volledig M7 met één BMX, 6 bakken. Zo'n stam trekt eigenlijk nog wel vlot op!

Leuk detail: de automatische aankondigingen zeggen nu ook aan welke kant de deuren zullen openen.
Zelfs het feit dat een deur geblokkeerd was werd aangekondigd: "De deur aan de voorkant van deze wagon is defect en zal niet openen. Gelieve de deur aan de achterzijde te gebruiken", weliswaar door een stem die verdacht veel op die van google translate leek, in tegenstelling tot de rest van de aankondigingen in de EMMA stemmen.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door giuseppe »

Steve schreef: 22 feb 2022, 15:09 Net een samenstelling HLE 18 + 3x M7 + M7 Bmx zien passeren op lijn 50. Niet kunnen zien of de Bmx ook z'n panto omhoog had, maar de testritten in die zin gaan dus duidelijk door.
Gister ook een stam tegengekomen op L2 toen ik over de E40 reed.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door apestaart »

Ik ben vandaag tot de vaststelling gekomen dat er op de verbinding Oostende-Eupen geen M7 rijtuigen worden ingezet maar opnieuw uitsluitend I11 rijtuigen.
Positief is dat er nu 3 I11 rijtuigen in 1ste klasse zijn waar er vroeger maar 2 1ste klasse rijtuigen waren.
Wat zou nu de reden zijn dat er nu op die verbinding geen M7 rijtuigen ingezet worden?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

apestaart schreef: 25 feb 2022, 11:40 Ik ben vandaag tot de vaststelling gekomen dat er op de verbinding Oostende-Eupen geen M7 rijtuigen worden ingezet maar opnieuw uitsluitend I11 rijtuigen.
Hoe heb je die vaststelling gedaan? Haltelink.be meldt voor trein 534 vandaag 5 M7, 1 I10 en 4 I11.

Groetjes,
Rian
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Freken »

Klopt inderdaad niet, net E511 gekruisd te FSR en die had zijn voorziene rijtuigen M7 bij.
Plaats reactie