Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 04 jul 2022, 14:31
Steve schreef: 04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.
Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56
Shrek schreef: 04 jul 2022, 14:31
Steve schreef: 04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.
Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
6 stuks bedoel je! 6M7 + 1I10 + 2I11.
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ToMiKoN »

Wat is er gebeurd met de M7's op Genk-Blankenberge? Ze rijden al meer dan een week niet meer rond?
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bram2727 »

Er waren blijkbaar problemen met de panto wat ik heb gehoord
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.
Hagelander
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Hagelander »

Hier in Aarschot zie ik de M7's al heel regelmatig voorbijrijden. Er zijn nu al vaak stammen te zien in een samenstelling van 6+4, vooral op de verbinding Tongeren - Gent-Sint-Pieters...
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door thejay »

Shrek schreef: 29 jul 2022, 00:03
Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.
Ik heb vrijdag en zaterdag nu toch weer waargenomen dat er een derde I11 B-rijtuig aanwezig is. Soms nog een vierde: de stuurstand die dan afgesloten en tegelijk "Dienstabteil" is voor de treinbegeleiders.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 16 aug 2022, 13:54 Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Het zijn de 76018 en 76031 die de eer hebben. Dit was al eens gebeurd onlangs. En in deze zomerperiode is dat een grote meerwaarde qua plaats.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 16 aug 2022, 13:54 Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Oostende - Eupen heeft er toch een I11 bijgekregen en is zeer welgekomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 16 aug 2022, 14:29 Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.
Inderdaad, sterker nog: ook de Blankenberge-Genk in zijn gewoonlijke samenstelling heeft al meer zitplaatsen. Het was enkele weken terug dat ze het record gepakt hebbe´ met de 2M7+10M6 oftewel 1390 plaatsen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Is men nu eig van plan om op Blankenberge-Genk autonome M7 stammen in te zetten zoals Gent-Tongeren of het zoals nu te houden met "autonome M6" stammen? (M7Bmx+M6)
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Iain Dobson »

Does anyone have a list of which M7 vehicles are allocated to which depots please?

Heeft iemand een lijst van welke M7 voertuigen zijn toegewezen aan welke depots?

Thank you

Iain
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

Vandaag tussen Aarschot en Hasselt mijn eerste ritje M7 gehad. Zalige trein, precies nòg comfortabeler dan M6 en rook zelfs nog naar het nieuw.
Plaats reactie