Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DDietzen »

Hoeveel M7-rijtuigen zullen volgens de huidige inzichten beschikbaar (dienstvaardig) zijn tegen de dienstregelingswijziging in december, wanneer het M4 en alle klassiekjes (bij mijn beste weten) het toneel voorgoed gaan verlaten? Een prognose is welkom :)
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BVG1988 »

Ik denk dat die bepaling moeilijk is te bepalen. Je heb namelijk ook de losse M7-rijtuigen die op het net rondrijden gecombineerd met de I10/I111 op de reeks 4xx en 5xx en je hebt ook een aantal rondrijden met stammen van M6 (meestal wel de AB-rijtuigen).
Op de 15xx rijden dan redelijk wat M7-motorrijutigen met M6.
De eerste M7s reden trouwens ook met M4-rijtuigen rond.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfreak »

Ik weet niet of het al is langskomen in dit draadje, maar ook deuren die tijdelijk defect zijn worden omgeroepen.
"De deur aan de voorzijde/achterzijde van dit rijtuig is defect. De deur aan de achterzijde/voorzijde van dit rijtuig opent aan de rechter-/linkerkant"
Wel nuttig, maar helaas komt de omroep pas als de trein al even stilstaat.
LML
Berichten: 1393
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Zou idd logischer en nuttiger zijn dat dit afgeroepen wordt vóór dat de trein tot stilstand komt, zoals in Duitsland...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ovspotter_be
Berichten: 725
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ovspotter_be »

Zou dit iets te maken hebben met de software, dat deze op voorhand bijvoorbeeld niet weet aan welke zijde het perron zich bevindt?
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Larch »

De omroep langs welke kant de deuren openen (of defect zijn) vloeit volgens mij voort uit de manipulatie van het dispositief dat de treinbegeleider gebruikt om de deuren te openen..
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Wat mij verteld is over het "De deuren openen aan de ...zijde" is het volgende:

Er waren twee systemen:

* het systeem waarbij de computer wist langs welke kant er commando werd gegeven om de deuren te openen, waardoor de trein het onmiddellijk kan afroepen, dit is niet gekozen geweest wegens te duur
* het systeem waarbij de computer meet langs welke kant de druk van de deuren gelost worden, opdat ze kunnen openen. Hierdoor duurt het even eer de trein het afroept.

Het systeem zou zich enkel in de (gemotoriseerde) stuurposten bevinden, vandaar dat een Eupen - Oostende dit niet omroept.

Er zouden ook andere systemen bestaan, maar deze zijn (bij mijn weten) niet overwogen.

Dit is wat mij verteld is geweest door verschillende personeelsleden.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Bij vertrek in Brussel Noord met de E18152 M7 werd er omgeroepen welke website je moest surfen voor een job bij de NMBS. Wat nog bijzonder was is dat het in 4 talen op de schermen kwam te staan. Ik ben voorstander om Brussel in minimaal 3 Nederlands, Frans, Duits talig om te roepen. Maar lap daar nog eens het Engels bij ook. Dat is maar een kleine meerwaarde voor de toeristen. In Brussels-Airport-Zaventem is dat al het geval. Waarom niet voor alle Brusselse stations? De M7 kan het qua software aan. Dus gewoon doen!
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Vind het wel goed dat ze de vervangbus ook als teken geven op het scherm.
Bijlagen
IMG_20230715_212050.jpg
ovspotter_be
Berichten: 725
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ovspotter_be »

260689 schreef: 15 jul 2023, 20:39 Ik ben voorstander om Brussel in minimaal 3 Nederlands, Frans, Duits talig om te roepen. Maar lap daar nog eens het Engels bij ook. Dat is maar een kleine meerwaarde voor de toeristen.
Als je als treinbegeleider omroept in de andere landstaal (bv. Frans in Vlaanderen) moet je er verplicht ook Duits en Engels aan toevoegen, dat is waarom die luchthaventreinen steeds in 4 talen worden omgeroepen.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

ovspotter_be schreef: 15 jul 2023, 21:28
260689 schreef: 15 jul 2023, 20:39 Ik ben voorstander om Brussel in minimaal 3 Nederlands, Frans, Duits talig om te roepen. Maar lap daar nog eens het Engels bij ook. Dat is maar een kleine meerwaarde voor de toeristen.
Als je als treinbegeleider omroept in de andere landstaal (bv. Frans in Vlaanderen) moet je er verplicht ook Duits en Engels aan toevoegen, dat is waarom die luchthaventreinen steeds in 4 talen worden omgeroepen.
Engels mag men omroepen, maar is geen verplichting! Daar België als 3 talig land kan beschouwd worden zal het afhankelijk Nederlands <=> Frans alsook 3e taal Duits worden omgeroepen. 4e taal moet Engels zijn. Als m'n dan nog een andere taal wil omroepen mag dat maar moet niet. In Vlaanderen begin m'n eerst in het Nederlands, dan Frans, dan Duits, dan andere taal.

In Brussel hangt het ervan af of de chefgarde Franstalig/Nederlandstalig is.

In Wallonië eerst Frans, dan Nederlands dan Duits.

In Eupen kan het zijn dat m'n eerst Duits, dan Franstalig en dan Nederlandstalig omroep.

Maar als men in verschillende talen wil omroepen zal het in die volgorde zijn. Dan Engels en daarnaast kan m'n dus een andere landstaal gebruiken als service.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BVG1988 »

Vorige jaar ben ik geweest naar Eupen met de M7 en toen waren de displays enkel in het Frans met de reisinformatie.
10 jaar geleden toen ik heb geweest met de I11 was het wel zowel in het Duits als Frans. Ik weet niet of het met de M7 te maken heeft, maar vond het wel merkwaardig.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ruben »

Weet er iemand waarom er ook een geluidssignaal afgaat wanneer de deuren geopend worden? Heb dat nog nooit bij een andere trein gehoord, noch in België, noch in het buitenland, en ik zie de meerwaarde niet direct.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Sinds enige jaren zijn er nieuwe Europese regels voor rollend materieel, het heeft te maken met toegankelijkheid voor slechtzienden. De geluidssignalen zijn bedoeld om hen te helpen bij het vinden van de deuren en om te bepalen wanneer de deuren geopend kunnen worden.

Alle nieuwe treinen hebben dit.
ostbahnhof
Berichten: 883
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

Je hebt ze ook al gezien, de M7 Bmx rijtuigen…. Ze blinken uitwendig niet uit in properheid.
Soms denk ik: men zou ze beter verven in het vroegere roest-bruin van FS… (Ferrovie dello Stato bvb 1980)
:D
Plaats reactie