Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ovspotter_be »

Ruben schreef: 27 jul 2023, 07:48 Weet er iemand waarom er ook een geluidssignaal afgaat wanneer de deuren geopend worden? Heb dat nog nooit bij een andere trein gehoord, noch in België, noch in het buitenland, en ik zie de meerwaarde niet direct.
In Zwitserland heb ik ook al gemerkt dat alle nieuwe treinen daar een geluidssignaal hebben gedurende de volledige tijd dat de deuren ontgrendeld zijn.
Ik had dit voor het eerst gemerkt op de nieuwe TILO FLIRT tussen Milano en Locarno maar nadien gemerkt dat dit bij elke nieuwe trein zo is.
Kan wel beetje irritant worden bij een lange stilstand...
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

De ICE 3 en 4 doen dat ook. Het is een vrij subtiel geluid, en valt redelijk snel weg tegen allerlei soorten omgevingsgeluid.

ICE 3: https://www.youtube.com/watch?v=9JbaFqyYh3I
ICE 4: https://www.youtube.com/watch?v=mOxYemiMSgQ
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

In Duitsland maken veel (van de nieuwere) treinen ook een geluidje bij het openen van de deuren, zal een nieuwe trend zijn vermoed ik.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Niet zomaar een trend, wettelijke verplichting. :wink:
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Oh, daar was ik me niet van bewust! Enkel in Duitsland verplicht? Of Europees?
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

trainfan03 schreef: 28 jul 2023, 14:05 In Duitsland maken veel (van de nieuwere) treinen ook een geluidje bij het openen van de deuren, zal een nieuwe trend zijn vermoed ik.
De nieuwe S bahn stellen in Berlijn hebben een heel enerverend geluid.
hoor maar es:

https://www.youtube.com/watch?v=TCcFjiw9mWc
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Onlangs voor het eerst in een "tweezit" plaatsgenomen in een M7 (tot nu toe was het steeds een vierzit) en ik schrok ervan hoe weinig beenruimte je hebt. Zelfs bij normaal (recht) zitten raakten m'n knieën de achterkant van de stoel voor me, terwijl ik dat nog nooit in ander materieel voorgehad heb en nu ook niet uitzonderlijk lang ben. Anderen die dit al opgevallen is?
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Reuel »

Ja, ik vermijd de 2-zits eigenlijk. Mijn grootte komt overeen met het nationaal gemiddelde (voor mannen), maar m'n knieën hebben maar minimale ruimte naar de achterkant van de volgende zetel. Ik kan er misschien nog net een vinger tussen knie en achterkant van de volgende rij zetel kwijt bij normale zithouding. Groot verschil met ander materieel.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Nog nooit in een M7 gereisd, omwille van het feit dat deze in de prov. Antwerpen niet rijden, dus ik spreek me voorlopig niet uit over de (been)ruimte bij de M7. Bij m'n treinreizen buiten de provinciegrens kwam ik telkens terecht op ander materieel, hopelijk komt daar snel verandering in...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Er is een constante in al het nieuwe materiaal dat de voorbije 30 jaar op de sporen gekomen is: er gaat zo veel plaats verloren aan allerlei ruimtes dat er bespaard moet worden op de zitjes, die men ook maar niet zomaar kan afbouwen en waar dus voor een groter aantal zitplaatsen almaar minder plaats voorzien is. Hetzelfde merk je bij de expressbussen van de TEC.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Op het treinmaterieel had ik dat alvast nog niet gemerkt, ook niet op relatief recent materieel zoals de M6 en MS08. Op de M7 is het daarentegen echt opvallend. Ik zal het bij gelegenheid eens proberen te meten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Ik heb alvast niets gemerkt van gebrek aan beenruimte op een M7. Ik zit alvast in de categorie der mensen die dat als eerste merkt daar ik 1m88 ben. Slechtste ervaring op dat vlak tot nu toe zijn sncf corail en Britse treinen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

En heb je daadwerkelijk al plaatsgenomen op de tweezitjes in de M7 gedurende enige tijd? Voorheen zat ik eigenlijk altijd in de vierzitjes en was het me totaal niet opgevallen.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfreak »

Bij een tweezit heb ik er nog niet echt op gelet of is het niet opgevallen.
Gisteren zat ik toevallig op een 1-zit die je aan de kop kan vinden en daar had ik wel moeite om mijn benen kwijt te kunnen. Gelukkig kan je ze daar wel schuin richting het gangpad zetten.
Plaats reactie