Ruben schreef: ↑27 jul 2023, 07:48
Weet er iemand waarom er ook een geluidssignaal afgaat wanneer de deuren geopend worden? Heb dat nog nooit bij een andere trein gehoord, noch in België, noch in het buitenland, en ik zie de meerwaarde niet direct.
In Zwitserland heb ik ook al gemerkt dat alle nieuwe treinen daar een geluidssignaal hebben gedurende de volledige tijd dat de deuren ontgrendeld zijn.
Ik had dit voor het eerst gemerkt op de nieuwe TILO FLIRT tussen Milano en Locarno maar nadien gemerkt dat dit bij elke nieuwe trein zo is.
Kan wel beetje irritant worden bij een lange stilstand...
trainfan03 schreef: ↑28 jul 2023, 14:05
In Duitsland maken veel (van de nieuwere) treinen ook een geluidje bij het openen van de deuren, zal een nieuwe trend zijn vermoed ik.
De nieuwe S bahn stellen in Berlijn hebben een heel enerverend geluid.
hoor maar es:
Onlangs voor het eerst in een "tweezit" plaatsgenomen in een M7 (tot nu toe was het steeds een vierzit) en ik schrok ervan hoe weinig beenruimte je hebt. Zelfs bij normaal (recht) zitten raakten m'n knieën de achterkant van de stoel voor me, terwijl ik dat nog nooit in ander materieel voorgehad heb en nu ook niet uitzonderlijk lang ben. Anderen die dit al opgevallen is?
Ja, ik vermijd de 2-zits eigenlijk. Mijn grootte komt overeen met het nationaal gemiddelde (voor mannen), maar m'n knieën hebben maar minimale ruimte naar de achterkant van de volgende zetel. Ik kan er misschien nog net een vinger tussen knie en achterkant van de volgende rij zetel kwijt bij normale zithouding. Groot verschil met ander materieel.
Nog nooit in een M7 gereisd, omwille van het feit dat deze in de prov. Antwerpen niet rijden, dus ik spreek me voorlopig niet uit over de (been)ruimte bij de M7. Bij m'n treinreizen buiten de provinciegrens kwam ik telkens terecht op ander materieel, hopelijk komt daar snel verandering in...
Er is een constante in al het nieuwe materiaal dat de voorbije 30 jaar op de sporen gekomen is: er gaat zo veel plaats verloren aan allerlei ruimtes dat er bespaard moet worden op de zitjes, die men ook maar niet zomaar kan afbouwen en waar dus voor een groter aantal zitplaatsen almaar minder plaats voorzien is. Hetzelfde merk je bij de expressbussen van de TEC.
Op het treinmaterieel had ik dat alvast nog niet gemerkt, ook niet op relatief recent materieel zoals de M6 en MS08. Op de M7 is het daarentegen echt opvallend. Ik zal het bij gelegenheid eens proberen te meten.
Ik heb alvast niets gemerkt van gebrek aan beenruimte op een M7. Ik zit alvast in de categorie der mensen die dat als eerste merkt daar ik 1m88 ben. Slechtste ervaring op dat vlak tot nu toe zijn sncf corail en Britse treinen.
En heb je daadwerkelijk al plaatsgenomen op de tweezitjes in de M7 gedurende enige tijd? Voorheen zat ik eigenlijk altijd in de vierzitjes en was het me totaal niet opgevallen.
Bij een tweezit heb ik er nog niet echt op gelet of is het niet opgevallen.
Gisteren zat ik toevallig op een 1-zit die je aan de kop kan vinden en daar had ik wel moeite om mijn benen kwijt te kunnen. Gelukkig kan je ze daar wel schuin richting het gangpad zetten.