Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Teach2 »

Het probleem bij de M7 is niet zozeer dat de stoelen te dicht op mekaar staan, die staan volgens mij even ver van mekaar als op de M6. Het probleem is het ontwerp van de stoelen zelf: de achterkant van die stoelen is kaarsrecht, daar waar die bij de M6 (en alle andere materieel bij de NMBS) schuin loopt waardoor er onderaan veel meer beenruimte is. Dat scheelt al snel vijf of zes centimeter. Zéér slecht ontwerp van die stoelen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

ik heb er geen last van gehad (1m80) maar ik zat er wel met rechte rug in dus als je dat niet doet kan dat het verschil verklaren. Ik vind de stoelen daarentegen wel goed zitten, zelfs met die verticale rugleuning.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Stoelen en hun comfort is iets heel persoonlijk, hierbij zal de totale lichaamslengte een belangrijke rol spelen van hoe de ene of andere persoon het comfort zal ervaren. Ik zelf vind een rechte stoel geen groot drama, ik heb liefst wel wat lendesteun van een stoel en dat mis ik zowel op M6, M7, Desiro, Break, 800. Enkel de stoelen van de I11 en MR96 bieden een voldoende grote steun aan in de lende voor mijn lichaam.
Desiro Buysse
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 apr 2015, 20:12

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Desiro Buysse »

Op het internet kwam ik een artikel tegen van Railway Gazette met een foto van een M7 BD-rijtuig in aanbouw.

https://www.railwaygazette.com/in-depth ... 14.article
wdl
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2023, 11:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wdl »

Hoe haal je nu het best, van op een afstand, een gemoderniseerde M6B en M7B uit elkaar, zonder naar het nummer te kijken? Het is me steeds moeilijk om in een bepaalde samenstelling te achterhalen of het M6 of M7 betreft. De stuurrijtuigen en eersteklasrijtuigen zijn gemakkelijk uit elkaar te houden maar de normale tweedeklasrijtuigen zijn soms moeilijk.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

wdl schreef: 21 aug 2023, 18:41 Hoe haal je nu het best, van op een afstand, een gemoderniseerde M6B en M7B uit elkaar, zonder naar het nummer te kijken? Het is me steeds moeilijk om in een bepaalde samenstelling te achterhalen of het M6 of M7 betreft. De stuurrijtuigen en eersteklasrijtuigen zijn gemakkelijk uit elkaar te houden maar de normale tweedeklasrijtuigen zijn soms moeilijk.
In de M7 zit er midden van het rijtuig een display met oranje LED-lampen aan de buitenramen voor de bestemming en tussengelegen stations. De M6 rijtuigen hebben dat niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

wdl schreef: 21 aug 2023, 18:41 Hoe haal je nu het best, van op een afstand, een gemoderniseerde M6B en M7B uit elkaar, zonder naar het nummer te kijken? Het is me steeds moeilijk om in een bepaalde samenstelling te achterhalen of het M6 of M7 betreft. De stuurrijtuigen en eersteklasrijtuigen zijn gemakkelijk uit elkaar te houden maar de normale tweedeklasrijtuigen zijn soms moeilijk.
De gele lamp boven de deur :wink:
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TKR »

M6: Afbeelding bron: https://www.hln.be/binnenland/in-april- ... gle.com%2F


M7: Afbeelding bron: https://www.railtech.be/nl/materieel/20 ... dpr=accept


Bij de M7 heb je een moderner ventilatie rooster boven de deuren.
(Bij de M7 zit het gootje boven de deuren eerder gecentreerd.)

edit: het lijkt dat bij de gereviseerde M6 het gootje boven de deur ook gecentreerd hangt nu. De ventilatie roosters blijven dezelfde als de oude M6.
Laatst gewijzigd door TKR op 21 aug 2023, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik vind de ventilatieroosters nog de beste referentie, zeker op een afstand. Bij de M6 een paar breed uitgevallen vierkanten, bij de M7 een veel complexer geheel met smalle rechthoeken en zelfs schuine zijden.

De aanwezigheid van een stuurstand (BDx of Bmx) is van ver natuurlijk ook een goede referentie aangezien de meeste M7's in zo'n samenstelling rijden, maar ook daar zijn voldoende uitzonderingen op in beide richtingen.
BVG1988
Berichten: 572
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BVG1988 »

Ik luister ook naar de rijtuigen. De M7s hebben een zachter geluid dan de M6 (wat je zeker hoort als ze voorbijrijden). Het mag dan maar 1 M7-rijtuig zijn dat er tussen zit, je hoort het alvast wel.
Laatst gewijzigd door BVG1988 op 23 aug 2023, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Inderdaad als er een homogene M7 trein langs de lijn 60 komt waar ik woon vind ik die ook stiller dan M6
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5320
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Een vraag tussendoor: kan de M7 Bmx eigenlijk daadwerkelijk 200 km/h halen op eigen kracht? Wordt het ook gedaan, pakweg door de stammen van de IC Tongeren-Gent op L36N?
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 08 sep 2023, 22:39 Een vraag tussendoor: kan de M7 Bmx eigenlijk daadwerkelijk 200 km/h halen op eigen kracht? Wordt het ook gedaan, pakweg door de stammen van de IC Tongeren-Gent op L36N?
Zijt daar maar zeker. Luik - Quievrain / Tongeren - Gent rijden effectief 200km/h tussen Schaarbeek - Leuven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 08 sep 2023, 22:39 Een vraag tussendoor: kan de M7 Bmx eigenlijk daadwerkelijk 200 km/h halen op eigen kracht? Wordt het ook gedaan, pakweg door de stammen van de IC Tongeren-Gent op L36N?
Dat doen ze zeker, maar het duurt wel een stuk langer om op snelheid te geraken dan pakweg een Kortrijk-Welkenraedt met 2 locs :wink:
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

De laatste tijd zie ik precies veel fonkelnieuwe M7's in Hasselt. Proper, blinkend,... Onlangs in eentje gestapt die nog naar 't nieuw rook. Hoe worden die aan depots toegekend?
Plaats reactie