Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Wat is het verschil tussen een BVUHx en een BUHVx?
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Natje049 »

wbrm schreef: 06 dec 2023, 20:16 Wat is het verschil tussen een BVUHx en een BUHVx?
Een typefout , aangepast! Sorry voor de verwarring :?
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

is BVUHx 2e klasse stuurrijtuig met fietsplaatsen maar niet bedoelt als multifunctioneel rijtuig voor mensen in een rolstoel? En wat houdt dat in, zelfde vloerhoogte als de andere rijtuigen, geen grote WC meer aanwezig, iets anders?
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

M7 ABUH: gewoon rijtuig eerste + tweede klasse
M7 BUH: gewoon rijtuig tweede klasse
M7 BDUH: rijtuig tweede klasse aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 76 cm)
M7 BDUHx: multifunctioneel stuurrijtuig aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 63 cm)
M7 BVUHx: multifunctioneel stuurrijtuig met fietsenafdeling

M7 BMx: gemotoriseerd stuurrijtuig

Zoiets dacht ik? Verbeter me als ik fout ben :D
Spoorzoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2023, 17:16

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Spoorzoeker »

Hallo,

Nieuwe gebruiker hier! Beetje een flauwe gebruikersnaam, ik weet het, maar ik kon niet meteen iets beters bedenken.

Meteen al een vraag: wat is het toch met die toiletgeur in de M7-rijtuigen? Ben ik de enige die dit al heeft opgemerkt, als passagier?

Dit probleem deed zich zo goed als nooit voor op de M6, maar met de M7 lijkt de stank meer wel dan niet aanwezig te zijn. Ik heb dit al opgemerkt op de lijnen Brussel-Gent (via Aalst) en Oostende-Luik (met weinig tussenstops).

Zuigt de airco van de M7 misschien lucht aan van heel nabij het toilet? Zijn NMBS-technici hiervan op de hoogte en wordt er aan een oplossing gewerkt?

Toegegeven, na enige minuten treedt er geurgewenning op, maar dit zou toch best nagekeken worden, denk ik als reiziger.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Spoorzoeker schreef: 13 dec 2023, 17:24 Meteen al een vraag: wat is het toch met die toiletgeur in de M7-rijtuigen? Ben ik de enige die dit al heeft opgemerkt, als passagier?

Dit probleem deed zich zo goed als nooit voor op de M6, maar met de M7 lijkt de stank meer wel dan niet aanwezig te zijn. Ik heb dit al opgemerkt op de lijnen Brussel-Gent (via Aalst) en Oostende-Luik (met weinig tussenstops).
Dat is me nog niet opgevallen.
Is het in een bepaald type rijtuig? Boven of onder of allebei?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Mij ook nog nooit opgevallen in de diverse varianten M7 - al zit ik zelden op de benedenverdiepingen (inclusief bv. de multifunctionele zone) en in eerste klas.
Spoorzoeker
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2023, 17:16

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Spoorzoeker »

rvdborgt schreef: 13 dec 2023, 19:51 Dat is me nog niet opgevallen.
Is het in een bepaald type rijtuig? Boven of onder of allebei?
Ik heb al eens in een poging aan de geur te ontsnappen een verplaatsing gemaakt doorheen verschillende rijtuigen en de geur was in meerdere rijtuigen aanwezig. Zowel boven als beneden, zowel eerste als tweede klas. Het is niet in álle M7s, maar toch wel frequent en dit al maanden.

In ieder geval zal ik volgende keer nog eens de proef op de som nemen.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 480
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Merijn »

Misschien werd het al eens aangehaald, maar ik vond het niet meteen terug. Wat mij vooral opvalt bij de M7 Bmx is dat er echt héél veel vuil (wellicht van de pantograaf) zit aan de buiten-zijkanten. Sommige van die Bmx-en rijden ondertussen rond alsof ze al ettelijke jaren achter de rug hebben, terwijl ze nog geen jaar oud zijn...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Eimai »

Merijn schreef: 14 dec 2023, 12:24 Misschien werd het al eens aangehaald, maar ik vond het niet meteen terug. Wat mij vooral opvalt bij de M7 Bmx is dat er echt héél veel vuil (wellicht van de pantograaf) zit aan de buiten-zijkanten. Sommige van die Bmx-en rijden ondertussen rond alsof ze al ettelijke jaren achter de rug hebben, terwijl ze nog geen jaar oud zijn...
Ik neem aan dat dat komt omdat gemotoriseerde stuurrijtuigen als locomotief gecategoriseerd zijn en omdat als gesleepte treinen door de carwash gaan de locomotief wordt overgeslagen en dus sneller vuil wordt dan de rest van de rijtuigen.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BlackEagle »

Is er een planning wanneer we de M7 in Antwerpen te zien krijgen? Ik heb er zelf namelijk nog geen gespot in de Scheldestad helaas :(
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Ik heb er al enkele in Antwerpen gespot:
* Een testrit op -2
* Vervangend materieel op de IC-04 op 15/08/2022
* 1 EXP Antwerpen - Blankenberge (H/T) (april of mei 2023)
* Met stakingen al meerdere keren op IC-02 (afgelopen staking heb ik twee stammen van IC-01 op IC-02) gezien

Wanneer ze er systematisch gaan komen, geen flauw idee.
Maar als ze er systematisch gaan komen, zal het vast en zeker op één van de IC's van en naar Brussel zijn, en hoop ik dat ze ze in een beveiligde depot bewaren of ze hangen binnen de week onder de graffiti...
20221109_164817.jpg
20221109_164915.jpg
20221109_164930.jpg
20221109_164935.jpg
bram2727
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 sep 2014, 21:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door bram2727 »

Ik denk meschien dat je ze volgend jaar soms eens kan tegen komen op 31/33 reeks als vervang materiaal en als de meeste bestuurders van Brussel ze dan al kennen
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

BlackEagle schreef: 15 dec 2023, 08:53 Is er een planning wanneer we de M7 in Antwerpen te zien krijgen? Ik heb er zelf namelijk nog geen gespot in de Scheldestad helaas :(
Kom af en toe eens naar de parking :wink: Ik zou niet te hard roepen, M7 gaat bijna zo banaal worden als de Desiro's dat vandaag zijn.
Antwerpen mag de ICNG verwelkomen vanaf dag 1 in internationale exploitatie. Nieuw speelgoed zit dus sowieso in de pijplijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Die ICNG is voor de lente. Beetje afhankelijk van alle opleidingen en beschikbaarheid.
Plaats reactie