Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Vandaag is er al minstens één 32xx gestrand in eEndermonde, een andere in Ath. Die nieuwe M7 moeten dringend vervangen worden door ouder materieel, dan zal het aantal defecten en afschaffingen wel zakken...
Met vriendelijke groet

overweg13
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 4017-4018 »

eEndermonde
Nieuwe plaats, waar zou dat ergens liggen?
Ciao Ciao
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

In het nieuwe land typovia.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 4017-4018 »

Voilà, iets nieuws bij geleerd.
Laatst gewijzigd door 4017-4018 op 08 jan 2024, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ciao Ciao
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Paul »

leren, leerde, geleerd.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door BlackEagle »

Paul schreef: 08 jan 2024, 13:28 leren, leerde, geleerd.
Dat vind ik toch een geleerde opmerking van jou :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

[[ allemaal off-topic gezwets ]]
@BlackEagle: welnee, dat is (of was, toch minstens) basiskennis van op de lagere school.
@4017-4018: goed zo, nu nog de vanelkaarschrijfziekte aanpakken.
@dentheo: het is niet teveel woorden of mierenneukerij waard, maar eigenlijk heeft @4017-4018 wel een punt: eenieder kan al eens een tikfoutje begaan, maar evenzeer kan eenieder de eigen tikfouten rechzetten. Tenslotte zijn er hier ook buitenlandse deelnemers, voor hen is het allemaal een streepje minder vanzelfsprekend.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 jan 2024, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 11:41 Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Nee je laat een trein niet zomaar rijden. Als bepaalde voorwaarden niet ok zijn dan moet die computer wel degelijk neen zeggen op welke manier hij dat doet maakt weinig uit. Zo’n system failure kan geregeld opgelost worden door eens te herstarten. Maar soms gaat het echt volledig fout en dan helpt dat niet …
Bij een trein is het veiligheid voor regelmaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 08 jan 2024, 14:07
jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 11:41 Dan is die EVC toch een soort van single point of failure? Regel 1 van hoge betrouwbaarheid is juist het vermijden van single points of failure oftewel SPOFs.
Nee je laat een trein niet zomaar rijden. Als bepaalde voorwaarden niet ok zijn dan moet die computer wel degelijk neen zeggen op welke manier hij dat doet maakt weinig uit. Zo’n system failure kan geregeld opgelost worden door eens te herstarten. Maar soms gaat het echt volledig fout en dan helpt dat niet …
Bij een trein is het veiligheid voor regelmaat.
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel exemplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 08 jan 2024, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Eimai »

jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 14:16 Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Hoe ben je bij de eerste die andermans spelling op de vingers tikt maar je toch niet weet hoe je activeren schrijft? Om nog maar te zwijgen over tot nog toe, zeggu en exemplaar...
Pot verwijdt de ketel dat die zwart ziet
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Eimai schreef: 08 jan 2024, 14:59
jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.
Ik ging uit van
Als de evc (European vital computer) het begeeft
dus echt wel de evc zelf die niet meer meespeelt, zonder dat er sprake is van fouten in zijn gegevensbronnen.

Overigens vind ik het beangstigend dat er blijkbaar vele SPOFs aan boord zijn, niet moeilijk dat er dan aan de lopende band problemen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
maarten
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door maarten »

jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 14:16
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel exemplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Volgens mij wel hoor. Hoeveel TBL inrichtingen heeft een trein? Twee, voor en achter? De vraag is meer: hoe ga je er mee om als het ding stuk is. En dan is de impact van een ETCS die stuk gaat als je geen baanseinen hebt natuurlijk een stuk groter als wanneer je wel baanseinen hebt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 15:20
Eimai schreef: 08 jan 2024, 14:59
jan_olieslagers schreef: 08 jan 2024, 14:16
Natuurlijk gaat veiigheid boven alles, dat stel ik niet in vraag. Maar volgens uw woorden is het hier de EVC zelf die in de fout ging, dan aktiveert men toch, al dan niet automatisch, de tweede, die totnogtoe standby was?
Hoe zeggu? Is er maar een enkele aan boord? Dat bedoel ik nu precies: als er van zo'n cruciale component maar een enkel examplaar aan boord is, dan is dat een ernstige zwakte in het product.
Wie zegt trouwens dat het de EVC was dat een probleem was, er was misschien een fout in de radar van de snelheidsmeting, of met de antenne die de bakens in de sporen leest. Als daar iets mis mee is is er ook geen backup meer want daar heb je ook maar één van. Het was alleszins iets waar de EVC van zei van hier kan ik niks mee, dit klopt niet, en dan geeft die fouten al dan niet met noodremmingen of een complete system failure.
Ik ging uit van
Als de evc (European vital computer) het begeeft
dus echt wel de evc zelf die niet meer meespeelt, zonder dat er sprake is van fouten in zijn gegevensbronnen.

Overigens vind ik het beangstigend dat er blijkbaar vele SPOFs aan boord zijn, niet moeilijk dat er dan aan de lopende band problemen zijn.
De EVC verwerkt alles, hij geeft dus alle info naar de treinbestuurder via het CCD (Central command display). “Iets met niet op de boodschapper schieten.” De EVC is maar zo sterk als alle deelnemers in zijn team. Zoals Eimai al aangeeft in zijn voorbeelden. Dus je moet weten waarom die EVC “foert” zegt. Niet alles is zichtbaar voor de treinbestuurder omdat het niet voorzien is dat deze alles oplost. Als het “game over is” geeft de treinbestuurder de nodige foutcodes door en dan is het aan de werkplaats om hier verder mee aan de slag te gaan.
Plaats reactie