Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door msts.be »

Carlos, stop met je onzinnige argumenten ! Dit swingt een beetje de pan uit !

Wat betreft koppelen met ander materieel: de SBB had ooit voorzien dat de Siemens S-Bahn stellen (RABe 514) met de oude Re450'ers zouden gekoppeld worden. Helaas doken er onnoemelijk veel problemen op, en is men zéér snel van dat concept afgestapt. Dus aub, we moeten dat niet opnieuw proefondervindelijk overdoen, we zouden toch tot dezelfde conclusie komen namelijk: koppel geen materieel van 2 verschillende generaties. De DB gaat dat ook nog mogen ondervinden met hun Velaro's en een ICE3M: de basisfunctionaliteit werkt al amper in eigen land, dus laat staan dat ze erin slagen om treinen met een 15 jarig leeftijdsverschil te koppelen.
pietje

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietje »

^^ Inderdaad.
Als het dan toch belangrijk is om stellen met verschillende capaciteit te kunnen koppelen, dan is het best om variatie in de aankoop te stoppen.
Bv dubbeldekkers die technisch hetzelfde zijn, maar in verschillende lengtes, maar wel met gelijkaardige rijkarakteristieken.
bv. 2-, 4- en 6 ledige dubbeldekkers, waarbij telkens de helt van de bakken een aandrijving hebben.
Of 3 en 6- ledige dubbeldekkers met resp 1 en 2 aangedreven rijtuigen.
of...

als je motorstellen van verschillende generaties of fabrikanten gaat mengen, ga je altijd problemen krijgen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

Ik mag hopen dat de NMBS even kijkt waar de prioriteiten liggen bij zulke stellen. Je kan toch ook prima zeggen deze en zulke eisen zijn een must, die zouden we graag hebben, maak even duidelijk hoeveel extra ons dat zou kosten en dan laat je de fabrikanten maar lekker puzzelen met fantasievolle koppelingsproblemen en hoeven NMBS-medewerkers er hun hoofd niet over te breken. Of inderdaad werken met subseries binnen 1 grote order. Ook niet vergeten dat aan hoe meer eisen nieuw materieel moet voldoen, hoe minder stuks je er van zal kunnen betalen of laten rijden, schijnt iets te zijn met geld maar 1 keer te kunnen uitgeven.

Een iets interessanter puzzelstuk is hoe snel zoiets zou kunnen/moeten accelereren en topsnelheid. Maar ook dat hangt waarschijnlijk af van de budgettaire omstandigheden over enkele jaren.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door TB_worden »

Een interessante piste zou een koppeling met de M6'en kunnen zijn. Dan kan je één korter motorstel koppelen aan een langere stam M6'en die dan op een bepaald punt gesplitst worden, naargelang capaciteitsbehoeften.

Al de rest van de koppelingsopties vind ik een beetje vergezocht, eerlijk gezegd.
bobke90

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobke90 »

‘Toekomst van Bombardier in België hangt af van nieuwe contracten'
De toekomst van Bombardier in België hangt af van nieuwe contracten. Dat heeft Pierre Beaudoin, de ceo van de trein- en vliegtuigbouwer, woensdag gezegd tijdens de zending van Vlaams minister-president Kris Peeters in Quebec.

Bombardier, dat in Brugge 450 mensen tewerkstelt, wacht op een beslissing over een openbare aanbesteding voor de bestelling van nieuwe treinen voor de NMBS. Als die productie niet in Brugge terechtkomt, ziet Bombardier geen toekomst meer in ons land, zo liet het bedrijf eerder vorig jaar al eens weten.

Peeters zal er daarom bij de federale regering op aandringen dat die openbare aanbesteding er zo snel mogelijk komt. Het industriële beleid is volgens de Vlaamse minister-president ‘erg belangrijk in Vlaanderen'.

‘Om de fabriek in Brugge open te kunnen houden, hebben we werk, contracten en opportuniteiten nodig', aldus Beaudoin. Bombardier Brugge gaf eind vorig jaar aan nog genoeg bestellingen en dus werkzekerheid te hebben tot eind 2014, maar vanaf dan staat er niet veel meer in het orderboek.

‘We moeten dan een put zien te vullen van 12 tot 18 maanden, en hopen dat de bestelling van nieuwe treinen voor de NMBS bij ons terechtkomt', zei ACV-vakbondsman Steven Bogaert toen.

Het gaat Bombardier niet helemaal voor de wind. Zo loopt er in Duitsland een schadeclaim tegen de treinbouwer van 350 miljoen euro. Deutsche Bahn klaagt over technische problemen met treinen in en rond Berlijn.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 0_00511543

"wacht op een beslissing over een openbare aanbesteding voor de bestelling van nieuwe treinen voor de NMBS. "
Er komt blijkbaar sneller dan ik dacht een nieuwe aanbesteding en dit zal waarschijnlijk dan de dubbeldekstellen zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

Bombardier zou graag hebben dat die aanbesteding er snel komt, maar daarom is het nog niet zo.
Op de rode klassiekjes na kan de huidige vloot nog gerust een jaar of 10 meedraaien, daarna zou er toch één en ander vervangen worden.
Maar over tien jaar nieuwe treinen wil zeggen dat je pas over een jaar of 5 moet gaan bestellen.
Het lijkt mij ook verstandiger eerst eens te kijken hoe de levering van de desiro's verloopt zodat die ervaringen meegenomen kunnen worden in de nieuwe aanbesteding. Ook de budgettaire situatie neigt niet echt naar meteen gaan bestellen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door LHOON »

Steven schreef:
Een wisselstroomafnemer op gelijkspanning gebruiken is weinig problematisch, omgekeerd is een ander verhaal (omdat vooral de isolatoren er niet op voorzien zijn).
Niet enkel de isolatoren. De stromen zijn veel groter bij gelijkstroom (8x bij identiek vermogen), de gelijkstroom panto is dan ook van bredere sleepstukken voorzien. De wisselstroomafnemer kan veel lichter worden uitgevoerd, en ik zou niet durven zeggen dat deze zonder problemen op gelijkstroom kan worden gebruikt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

doen we hoor, bij de HLE18 zal bij stilstand de stroomafnemer voor wisselspanning ook omhoog gaan indien er teveel stroomverbruik is. Meestal komt deze situatie voor net na het aankoppelen van de rijtuigen en dus het net opstarten van de klimatisatie.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Retard »

In Oostende zie je de HLE 18 dat veel doen. Onlangs zag ik dat zelfs de 1907 doen toen hij E521 moest verzekeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

technisch gezien zijn de HLE18 en 19 identiek aan elkaar. Het enige verschil is dus die GF koppeling.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Elgar »

De stroomafnemer voor 25kV is met een breedte van 1450mm veel smaller dan de stroomafnemer voor 3KV van 1950mm. Een 3kV-bovenleiding is dan ook ontworpen voor een stroomafnemer die breder is dan 1450mm.
De 25kV panto gebruiken onder een 3kV-bovenleiding geeft, rekening houdend met de windafdrijving, een verhoogd risico dat de bovenleiding naast de panto waait. Wat voor zware schade aan de bovenleiding zorgt.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: AM96

Bericht door K V B »

Steven schreef:Houd het maar gewoon bij een bestelling nieuwe motorstellen. zodoende is alles een beetje deftig gedaan en niet halfslachtig door iets bestaand om te bouwen naar een draak.
Ik heb overigens de indruk dat de NMBS nogal van driewagen stellen houdt de laatste tijd. Waarom eigenlijk? Het lijkt me dat men voor de IC dienst bijvoorbeeld beter meteen 6 of 8 wagen stellen zou kopen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: AM96

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Ik heb overigens de indruk dat de NMBS nogal van driewagen stellen houdt de laatste tijd. Waarom eigenlijk? Het lijkt me dat men voor de IC dienst bijvoorbeeld beter meteen 6 of 8 wagen stellen zou kopen.
8 is heel ongemakkelijk, je kan nooit naar de maximale lengte gaan (12 rijtuigen) maar minder gaat ook niet.
Ik zou eerder voor 4-ledig gaan, dan is 8 nog mogelijk maar kan je ook all-the-way gaan en 1500+ zitplaatsen aanbieden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Retard »

Dan zit je wel met het probleem dat je 's morgens vroeg en 's avonds laat met te veel wagens zit. Ook bijvoorbeeld voor IC's. BV. E1822 is één AM 96 :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Retard schreef:Dan zit je wel met het probleem dat je 's morgens vroeg en 's avonds laat met te veel wagens zit. Ook bijvoorbeeld voor IC's. BV. E1822 is één AM 96 :wink:
Maar getrokken treinen zoals de ICA rijden dan weer wel de hele dag in dezelfde samenstelling en daar is dat geen probleem blijkbaar...
Plaats reactie