Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

deze avond 16.11 reed er een MW41 met een M7 BMx door Gent-Sint-Pieters richting het oosten op spoor 8, die zag ik niet aankomen
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Vandaag voor het eerst in een M7 BMx en BDx gezeten. Het tractieloze stuurrijtuig kent weinig verschil qua rijcomfort met de reeds gekende B- en AB-rijtuigen, alleen is één van de ingangen verlaagd om er op een makkelijke hoogte je fiets in te laden, zoals dat bij vele DoSto-stuurrijuigen van DB Regio het geval is. De gehele benedenverdieping is dan ook ingericht voor fietsen en rolstoelen zoals in een M6 BD-rijtuig.
Het tractierijtuig BMx, da's toch wat anders. Zowel bovenaan als onderaan zit je in een kleine ruimte met een dertigtal zitplaatsen en hoor je de trein veel duidelijker accelereren en afremmen. Dat heeft zeker allemaal zijn charmes. Alleen, op de benedenverdieping hoor je telkens plots heel luid de lucht door de remleidingen/cilinders gieren wanneer de trein begint te remmen. Ik schrok me telkens weer... Bovenaan hoor je dat veel minder.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

De M7 stam met de M7 BMx 76014 heeft maandag de P7012 gedaan, maar hij deed de P8014 niet en sindsdien rijden de P7012 en P7306 en de daaropvolgende ritten afwisselend met de stam met de 76015 BMx, volgens haltelink.
In Melle stond er vandaag een M7 in de werkplaats,half naar binnen, dus niet gewoon op het terrein, zou dat de 2e stam kunnen zijn en wat zou er mee mis zijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Vanochtend (zaterdag 18 dec 2021) rond 10:15 of zo reed ik over de Brusselse ring, en ontwaarde op L36 (rijdende richting Leuven) een trein die er heel erg uitzag als enkel M7, wellicht vijf bakken. Kan dit inderdaad M7 geweest zijn? Zoniet, wat wel? Zoja, op welke dienst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Terminus »

Dag Jan, Gezien de nog steeds moeizame inzet van de M7 tijdens de week + het absenteïsme bij het personeel (wie zou er testritten doen?), vermoed ik toch iets anders.

Zou het kunnen dat het een samenstelling van de IC Genk-Blankenberge was? 1 of 2 omlopen rijden met slechts 5 M6-rijtuigen + loc.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Of een proefrit, tenzij men in het weekend geen proefritten organiseert.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vond het al vreemd, en met de gegeven argumenten vind ik het alleen maar vreemder. Nu was er op die plek toch al flink wat autoverkeer, en nog werken bovendien, dus ik heb er niet meer dan een kwart van één oog kunnen op werpen. Vergissing dus allesbehalve uitgesloten.

Toch zeker geen locs, noch vooraan noch vanachter. Het beeld van die afgeronde kopskanten staat me nog duidelijk voor. Eerder was het dan nog een Desiro, maar daarvoor leek het me dan weer al te lang. Nogmaals, allemaal maar in een flits gezien.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 4017-4018 »

Misschien 2/3 stellen Desiro aan elkaar?
Ciao Ciao
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Alstom meldt dat NMBS een aanvullende order voor 98 M7-rijtuigen heeft geplaatst.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Dit is de tweede extra schijf bovenop de originele bestelling. Bij deze order spreekt men van 98 multifunctionele rijtuigen. Mijn vermoeden is dat deze gaan gebruikt worden om toegevoegd te worden aan treinen bestaande uit M6 rijtuigen om deze zo autonoom toegankelijk te maken.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat autonome toegankelijkheid ook een vereiste zijn binnen de volgende beheersovereenkomst.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

of gewoon voor de treinen waar men 2BMx of BMx+HLE wilt rijden, ik zie ze ook wel naar M6 stammen gaan
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Wat is eigenlijk het vermogen van het gemotoriseerde Bmx-rijtuig? Eerder in dit draadje is te lezen dat het 1,3 MW zou zijn, maar dat lijkt mij wat aan de lage kant.
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Een beetje verder in het draadje is te lezen dat het 3MW is met een max trekkracht van 205kN :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

En dus vergelijkbaar met een HLE 21, waarvan we toch weten dat die heel wat dubbeldekrijtuigen in gang kan krijgen zonder al te veel moeite. De ervaring met de bestaande autonome stammen van 6 rijtuigen (inclusief Bmx) lijkt dat ook te bevestigen. Ik ben wel benieuwd of de Bmx ook 200 km/h kan bereiken en wat dan de maximale lengte is zonder al te veel in te boeten aan prestatie.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nibura »

Mag een Bmx-stel zoals dat nu al rijdt op IC20 eigenlijk 200km/h rijden op L36N?
Alle voorwaarden lijken mij vervuld (ETCS aanwezig, alle rijtuigen toegelaten voor 200km/h)?
Plaats reactie