Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Zijn er extra gemotoriseerde M7 stuurstandrijtuigen bijbesteld (buiten de 90 exemplaren van de 1ste schijf)? Lijkt me alleszins nuttig om treinstellen te kunnen samenstellen i.p.v. trekduwtreinen voor bepaalde lijnen en treindiensten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 21 dec 2021, 20:46 En dus vergelijkbaar met een HLE 21, waarvan we toch weten dat die heel wat dubbeldekrijtuigen in gang kan krijgen zonder al te veel moeite. De ervaring met de bestaande autonome stammen van 6 rijtuigen (inclusief Bmx) lijkt dat ook te bevestigen. Ik ben wel benieuwd of de Bmx ook 200 km/h kan bereiken en wat dan de maximale lengte is zonder al te veel in te boeten aan prestatie.
De HLE21 heeft toch wel heel wat moeite met dubbeldekkers hoor, dat gaat een stuk trager dan bij een 18. Ik hoop dat er in samenstellingen van 6 of meer rijtuigen toch twee BMX'en zitten, anders gaat het aan een slakkengangetje gaan.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

wbrm schreef: 21 dec 2021, 20:36 Een beetje verder in het draadje is te lezen dat het 3MW is met een max trekkracht van 205kN :wink:
Er staat hier zoveel informatie, daar had ik echt overheen gekeken :oops:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 21 dec 2021, 21:57 De HLE21 heeft toch wel heel wat moeite met dubbeldekkers hoor, dat gaat een stuk trager dan bij een 18. Ik hoop dat er in samenstellingen van 6 of meer rijtuigen toch twee BMX'en zitten, anders gaat het aan een slakkengangetje gaan.
Met de absurd lange stammen van wel 9 M5 die ze er soms aan hangen wel, maar met kortere stammen gaat het toch een stuk beter. 5 M7 aan de haak komt grofweg overeen met 6-7 M4 en dat kan een HLE 21 toch vrij vlot trekken. Ik mag ook veronderstellen dat de modernere aandrijving (er zit bijna 35 jaar tussen) het beschikbare vermogen wat efficiënter overbrengt. Natuurlijk moeten ze niet gaan overdrijven en inderdaad geen stammen langer dan 6 rijtuigen (Bmx inclusief) vormen, maar met alle 18/19 en een hele sloot Bmx'en erbij (en indien nodig zelfs 13) mag ik toch hopen dat er aan tractie geen groot gebrek zal zijn.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

nibura schreef: 21 dec 2021, 21:04 Mag een Bmx-stel zoals dat nu al rijdt op IC20 eigenlijk 200km/h rijden op L36N?
Alle voorwaarden lijken mij vervuld (ETCS aanwezig, alle rijtuigen toegelaten voor 200km/h)?
geen idee of het mag maar zelfs als het mocht zou ik het ze niet zien doen, ik neem aan dat de dienstregeling voor de P-treinen er niet op is afgestemd en de IC's moeten traag genoeg zijn zodat de breaks, M4 en M6'en kunnen volgen en het liefst daar en op L50A vertraging in kunnen rijden aan 160 km/h, ze zouden aan 200km/h wel eens redelijk veel te vroeg kunnen aankomen in Aarschot of Brussel-Noord wat ongewenst is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 22 dec 2021, 14:33
nibura schreef: 21 dec 2021, 21:04 Mag een Bmx-stel zoals dat nu al rijdt op IC20 eigenlijk 200km/h rijden op L36N?
Alle voorwaarden lijken mij vervuld (ETCS aanwezig, alle rijtuigen toegelaten voor 200km/h)?
geen idee of het mag maar zelfs als het mocht zou ik het ze niet zien doen, ik neem aan dat de dienstregeling voor de P-treinen er niet op is afgestemd en de IC's moeten traag genoeg zijn zodat de breaks, M4 en M6'en kunnen volgen en het liefst daar en op L50A vertraging in kunnen rijden aan 160 km/h, ze zouden aan 200km/h wel eens redelijk veel te vroeg kunnen aankomen in Aarschot of Brussel-Noord wat ongewenst is.
Uiteraard moet de dienstregeling dan aangepast worden eens de verbinding 100% met M7 gereden wordt.
Maar ik denk datbhet vermogen van de BMX gewoon te klein is om zo snel te kunnen rijden, daar zal je toch echt een 18 volr nodig hebben.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 22 dec 2021, 15:10 Uiteraard moet de dienstregeling dan aangepast worden eens de verbinding 100% met M7 gereden wordt.
Maar ik denk datbhet vermogen van de BMX gewoon te klein is om zo snel te kunnen rijden, daar zal je toch echt een 18 volr nodig hebben.
De 415 van DB haalt 230 km/h met 3 MW, met techniek van meer dan 20 jaar geleden. Dan lijkt me 200 km/h voor M7 niet per se onhaalbaar, natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel gewone rijtuigen ze moeten duwen/trekken.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Gaan die eerste trajecten eigenlijk hun M7's houden of zijn ze eerder testtrajecten? ik weet er niet al te veel van, dus ik kan fout zijn maar Quiévrain-Luik bvb lijkt mij toch niet de verbinding die ze het meest nodig zal hebben? of vergis ik mij over de drukte op de treinen tussen Brussel en Mons en Brussel en Leuven?
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

Eerder vanavond in Hasselt de eerste keer een autonome M7-stam in actie gezien, bediende de P naar Tongeren.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Vanmiddag zag ik zo'n motorwagencombinatie rijden op L51A, kwam uit Knokke. Kruiste deze toen ik op de A11 reed.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

desirootje schreef: 22 dec 2021, 17:43 Gaan die eerste trajecten eigenlijk hun M7's houden of zijn ze eerder testtrajecten? ik weet er niet al te veel van, dus ik kan fout zijn maar Quiévrain-Luik bvb lijkt mij toch niet de verbinding die ze het meest nodig zal hebben? of vergis ik mij over de drukte op de treinen tussen Brussel en Mons en Brussel en Leuven?
Ik denk dat je Mons-Brussel(-Leuven) inderdaad onderschat. De pendel uit Wallonië in z'n geheel wordt in Vlaanderen vaak onderschat, dus dat is niet zo uitzonderlijk.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Davy schreef: 22 dec 2021, 18:12 Vanmiddag zag ik zo'n motorwagencombinatie rijden op L51A, kwam uit Knokke. Kruiste deze toen ik op de A11 reed.
Vreemd daar horen ze niet op te zitten en is een vreemde plek om te testen. Is trouwens een te lange IC om er in de nabije toekomst M7's op te zetten, met dat die gekoppeld is aan de IC23 (Oostende - Kortrijk - Brussels Airport-Zaventem). Het lijkt me een beetje vroeg om ze daar al op te testen maar zeker dat het niet L51 uit Blankenberge was?
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Neehoor, kruiste hem t.h.v. de aftakking naar o a. de Ramskepellebundel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 23 dec 2021, 13:26 Vreemd daar horen ze niet op te zitten en is een vreemde plek om te testen.
Wat is er zo vreemd aan om daar te gaan testen? Het is een rustig lijn en de fabriek is vlakbij.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 23 dec 2021, 13:49
desirootje schreef: 23 dec 2021, 13:26 Vreemd daar horen ze niet op te zitten en is een vreemde plek om te testen.
Wat is er zo vreemd aan om daar te gaan testen? Het is een rustig lijn en de fabriek is vlakbij.
Bovendien is er op dat stukje ook een overgang naar etcs, dus voor bestuurders uit Brugge is dat stukje werkelijk perfect om ervaring op te doen en opleiding te krijgen. Die opleiding is trouwens volop bezig, dus dat zal 't wel geweest zijn.
Plaats reactie