Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Precies, voor de M7 (en de NJ profiteert er ook van). Voor zo’n stoptreintje heb je natuurlijk geen 200 km/h nodig maar toch vreemd dat ze zo’n samenstelling in commerciële dienst laten rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen
Dat is misschien wat ongelukkig verwoord, vrees ik. Met meer massa en dezelfde remkracht zal men alleen maar een langere remweg hebben.

Eerder meen ik het als volgt te begrijpen: alle componenten hebben dezelfde remmen en dezelfde remkracht. Daar de BDx en Bmx zwaarder zijn hebben ze minder remkracht per gewicht, dus hoe minder er daarvan zijn in de totale samenstelling, hoe beter het remvermogen van de totale stam.

Maar hebben de BDx en Bmx inderdaad dezelfde remkracht als de "gewone" rijtuigen? Het kan toch niet zo moeilijk zijn om hun remkracht te verhogen, naargelang hun (maximaal) gewicht? (nuja, ik schrijf "gewicht" maar eigenlijk moet het "massa" zijn, inderdaad)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

Dat doet men al (een eeuwigheid). Een BMX heeft een veel groter remgewicht maar komt op ongeveer hetzelfde percentage uit als een rijtuig. Het probleem is niet zozeer de verhouding remgewicht/massa per rijtuig maar dat de totale dynamiek in zo’n kort konvooi toch net anders uitpakt. Een losse loc remt op papier ook zeer goed, in de praktijk toch minder.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Zwoopaman schreef: 03 mei 2022, 11:56
Klassiekje schreef: 03 mei 2022, 11:21 De regels zijn een tijdje geleden speciaal voor de M7 aangepast :wink:
Ik ben het voor de zekerheid eens gaan nakijken in de HLT en daar staat toch nog altijd dat indien men niet aan de minimum samenstelling komt van 1 M7BMX + 3 volledig geremde rijtuigen er een maximum snelheid van 100 km/u geldt.
Dat bedoel ik ook.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 12:13
De redenering erachter is dat je met te weinig rijtuigen ook te weinig massa hebt om snel te kunnen stoppen
Dat is misschien wat ongelukkig verwoord, vrees ik. Met meer massa en dezelfde remkracht zal men alleen maar een langere remweg hebben.

Eerder meen ik het als volgt te begrijpen: alle componenten hebben dezelfde remmen en dezelfde remkracht. Daar de BDx en Bmx zwaarder zijn hebben ze minder remkracht per gewicht, dus hoe minder er daarvan zijn in de totale samenstelling, hoe beter het remvermogen van de totale stam.
Inderdaad - iets preciezer gesteld heeft elk rijtuig enig overschot qua remkracht (remgewicht vs. reële massa van het rijtuig) en bij een lange rijtuigenstam heb je dus meer overschot om de mindere remkracht van een loc of Bmx te compenseren. Een beetje op dezelfde manier trekken meerdere gekoppelde treinstellen ook vlotter op, elk treinstel heeft enig overschot qua vermogen (om bv. een ander stel af te slepen) en je hebt er proportioneel dus meer van bij een langere samenstelling.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Steve schreef: 03 mei 2022, 14:44
jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 12:13 Een beetje op dezelfde manier trekken meerdere gekoppelde treinstellen ook vlotter op, elk treinstel heeft enig overschot qua vermogen (om bv. een ander stel af te slepen) en je hebt er proportioneel dus meer van bij een langere samenstelling.
Opletten met "proportioneel" en procenten Jan !
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Let gij maar op met het citeren :) ! Uw citaat komt van @Steve...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef: 03 mei 2022, 19:27 Let gij maar op met het citeren :) ! Uw citaat komt van @Steve...
Sorry Jan groot gelijk.

Steve als elk stel 20% reserve heeft, dan heeft een samenstelling van 3 treinstellen ook 20%reserve, echt niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Het moet te maken hebben met "uitmiddelen", denk ik: als pieken in de "last" over meer "lastopnemers" worden verdeeld kunnen ze beter worden geabsorbeerd. Of zoiets daaromtrent. Zo las ik toch de uitleg van @Steve.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Op Belux staan nu enkele geplande samenstellingen met M7-motorwagens. O.a. dus die P naar Statte maar ook op Luik Quievrain zou M7 instromen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Ik zag onderstaande foto passeren op een Facebook-groep. Is dit vaak zo bij de Bmx? Iets aan te doen / mogelijk ontwerpfoutje (ontbrekend afschermingspaneel misschien) of echt onvermijdelijk? Zelfs op de grote witte zijkanten van de HLE 18/19 of MS08 zie je afzettingen maar zelden zo sterk.

279726307_5205201256194146_917109887540911285_n.jpg
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 17 okt 2017, 23:03

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Lynx »

Zelfde probleem hebben we hier in Nederland ook met o.a. onze VIRM en DDZ dubbeldekkers. Daarbij schijnt een extra rand om het vuil van de koolstrippen op een andere manier af te voeren erg lastig te realiseren te zijn vanwege de beperkte ruimte in zowel het gedeelte van de stroomafnemers zelf dat vrijgelaten moet worden, als het profiel vrije ruimte (geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen).
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen
Kijk eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel Maar informeel wordt vaak het Franse woord gabarit gebruikt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Op Traxx locs zie je het ook vaak al zijn die in België zelden wit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 04 mei 2022, 19:22
geen idee hoe jullie dat in België noemt - het profiel waarbinnen de trein zich vrij moet kunnen bewegen
Kijk eens hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel Maar informeel wordt vaak het Franse woord gabarit gebruikt.
Wij spreken van het vrijruimteprofiel in Nederland is het dan weer officieel profiel van vrije ruimte. België kent dus een vrp en Nederland een pvr. Om ons Belgische HLT en de Nederlandse regelgeving te citeren. In het Frans en sommige Vlaamse regio’s is het woord gabarit meer in gebruik.
Plaats reactie