Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Eimai »

Steve schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met het wegslepen van een defecte MS96? Kan dat dan enkel met een andere MS96?
Ook dat kan niet met ander materieel met een GF-koppeling (of Scharfenbergkoppeling van Desiro). Het hoogteverschil is zo groot dat je de koppeling gewoon zou kapot wringen (als je ze al aan elkaar krijgt). Het moet dus met een andere MR96, of via een noodkoppeling aan een locomotief.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Steven schreef:Maar dergelijke installaties veranderd niets aan de stroomafname, tot op heden gebruikt men nog steeds andere stroomafnemers en isolatoren voor al die verschillende spanningen en dat zal wel zo blijven.
Worden er in België voor gelijkstroom en wisselstroom verschillende stroomafnemers gebruikt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Dat doet men in alle landen, net omdat ze andere isolatoren gebruiken waar die op rust. De isolatoren voor 25kV zijn van een totaal ander kaliber dan deze voor 3kV. Dat is zo op alle meerspanningsmaterieel dat in België te zien is.

Thalys
Eurostar
TGV
ICE
HLE13
HLE18
MS96
MS08 (desiro)
.....
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door ronny »

carlos schreef: nu een bijkomend probleem 3x 3ledig motorstel kan niet aan t perron (Wezemaal, Begijnendijk,..)
Kan wel in Begijnendijk, documentatie omroeper is verouderd. :mrgreen:
pietje

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietje »

Steven schreef:Maar dergelijke installaties veranderd niets aan de stroomafname, tot op heden gebruikt men nog steeds andere stroomafnemers en isolatoren voor al die verschillende spanningen en dat zal wel zo blijven.
Maar de panto voor 3000VDC in België is toch dezelfde als voor 1800 VDC in Nederland.
De panto voor 25 kV AC in B, NL en F is toch dezelfde als die voor 15 kv AC in D en AT
Met 2 panto's kan je dus al ver komen, alvast alle grensovergangen zijn dan geen probleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Die gebruikt men inderdaad wel gemeenschappelijk. Maar gelijk en wisselstroomafnemers gaat men dus wel strikt gescheiden houden. Ook al omdat de messen die in en uitschakelingen voorzien op die bewuste spanningen ook aan andere voorwaarden moeten voldoen. Opgelet op gelijkspanning kan de tweede stroomafnemer (die van 25kV dus) bij een HLE18 ook omhoog komen. Dit is enkel bij een in dienst stelling en de eerste stroomafname van de rijtuigen, eens de trein begint te rijden gaat deze naar beneden en blijft beneden. (is automatisch geregeld door de centrale computer, de bestuurder komt dus niet tussen).

Een wisselstroomafnemer op gelijkspanning gebruiken is weinig problematisch, omgekeerd is een ander verhaal (omdat vooral de isolatoren er niet op voorzien zijn).
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Fabian318 »

De panto voor 25 kV AC in B, NL en F is toch dezelfde als die voor 15 kv AC in D en AT
Nee, de stroomafnemer voor 25 kV in B, LU, NL en F is duidelijk smaler dan die voor 15 kV in D, CH en AT. 1.450 i.p.v. 1950 mm als ik het goed heb.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Een stroomafnemer kan je zetten op gelijk welke isolatoren, dus die isolatoren hebben er alvast niks mee te maken. Al de NMBS-meerspanningslocomotieven en -motorstellen uitgezonderd Desiro hebben hun daktoestellen overigens staan op isolatoren en isolatie-afstanden voorzien voor de hoogste spanning waarvoor het voertuig kan gebruikt worden, en beide stroomafnemers staan permanent op dezelfde spanning.

De belangrijkste verschillen tussen stroomafnemers zijn
- de breedte van de sleepstukken, o.m. ook afhankelijk van de elasticiteit van de ophanging van de kast
- het al dan niet geïsoleerd zijn van de hoorns (de gebogen 'punten' aan de sleepstukken)
- het materiaal en contactoppervlak van de sleepstukken
- de contactdruk met de rijdraad
- het gewicht van het geheel
- de aerodynamische eigenschappen.

De eerste twee omwille van elektrische en mechanische aspecten van bovenleidingsophanging (zig-zag) en vrije ruimte.
De derde is afhankelijk van heel erg veel, en bepaalt ook heel erg veel. O.m. slijtagesnelheid van sleepstuk en rijdraad, toegelaten stroomverbruik, gewicht,...
De laatste drie bepalen het dynamische gedrag, m.a.w. in combinatie met het type bovenleiding, de haalbare snelheid.

Daarbij komen nog enkele 'speciallekes', zoals bv. een stuit voor hoogtebeperking in Nederland.

Daarom zijn steeds zo veel stroomafnemers nodig voor internationaal verkeer.

edit: kleine toevoeging ivm elasticiteit van ophanging
Laatst gewijzigd door nahoj op 10 feb 2013, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door nahoj »

Dieselfreak schreef:
carlos schreef:bij AM96 is het nut om te kunnen koppelen eigenlijk groter dan bij andere types; dit alles door de verhouding 1ste klasse/2de klasse (overmaat aan 1ste klasse)
In 2025 is de AM96 bijna 30 jaar, ik verwacht niet dat ze die dan nog veel zullen inzetten op drukke lijnen. Tegen 2025 zal veel materieel ouder dan de MS96, dat nu vooral IR-verbindingen doet, wel aan afschrijving toe zijn. Met de komst van een hoop nieuw dubbeldeksmaterieel zullen de Deense Neuzen overbodig worden op de drukke IC-verbindingen, ze kunnen dan de rol van het oudere materieel op de minder drukke lijnen overnemen, daar is de grote eerste klasse niet zo'n probleem.
Het is inderdaad totaal absurd om een grote reeks aan te kopen die koppelbaar zou moeten zijn met een relatief kleine, geïsoleerde reeks van 25 jaar oud, die bovendien een speciale overgangskopdeur heeft die 9/10 niet bruikbaar zou zijn in combinatie met de nieuwe reeks. Of zou je meteen nieuwe Deense Neuzen willen kopen?
Als je iets van standaardisatie wil moet je gaan voor MUX, en niet inzetten op motorstellen.
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

ronny schreef:
carlos schreef: nu een bijkomend probleem 3x 3ledig motorstel kan niet aan t perron (Wezemaal, Begijnendijk,..)
Kan wel in Begijnendijk, documentatie omroeper is verouderd. :mrgreen:

gisteren nog, trein van 17u05 in Leuven 3x3; ze roepen het af zowel in t station van Leuven als bij het binnen rijden van t station van Aarschot. ".... in aarschot kan u zich via het perron verplaatsen..."
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

jotie schreef: (met akoestische isolatie en actieve GSM-signaal verstoorders)
aangezien ECTS GSM nodig heeft zal men nooit een jammer op de trein plaatsen.

een GSM jammer is niet selectief, maw de treinbegeleider zal ook niet meer kunnen bellen

een jammer is illegaal, want de overheid heeft dit spectrum verkocht aan de operatoren, en enkel de operatoren mogen op dat spectrum iets uitzenden
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Steven schreef:nochtans zou 200 beter zijn.
Brussel Leuven = 200 km/u (heden enkel voor Thalys maar binnenkort ook voor IC A en IC O)
Brussel Gent zal 200 km/u worden (nadien zelfs tot Brugge).
Dan zouden ze zelfs gewoon op L2 kunnen rijden om eventueel bestaande IC treinen naar Luik te vervangen/ aan te vullen.

aan die 200 km/u heeft men ook niet gedacht toen men de desiro bestelde.

maar ja de technische specs voor desiro zijn dan ook opgesteld met het oog op het GEN, veelvuldig remmen en opnieuw optrekken: dus zeer groot vermogen om extra snel te accelereren en enorme weerstandsbanken op het dak om remblokken te sparen...
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Dieselfreak schreef: In 2025 is de AM96 bijna 30 jaar, ik verwacht niet dat ze die dan nog veel zullen inzetten op drukke lijnen. Tegen 2025 zal veel materieel ouder dan de MS96, dat nu vooral IR-verbindingen doet, wel aan afschrijving toe zijn. Met de komst van een hoop nieuw dubbeldeksmaterieel zullen de Deense Neuzen overbodig worden op de drukke IC-verbindingen, ze kunnen dan de rol van het oudere materieel op de minder drukke lijnen overnemen, daar is de grote eerste klasse niet zo'n probleem.

noem eens op welk.

volgens de investeringsnota van NMBS loopt het renovatie/modernisatie programma voor zowel de varkensneuzen als am80 tot 2020.
normaal gaat een reeks na afloop van het renovatie/moderniseringsprogramma nog zo'n 15 jaar mee.

dus varkensneuzen en am80 zullen pas tegen 2035 deze verdwijnen (tenzij het programma eerder gestopt wordt... maar dat staat niet in de nota)


officieel lopen de programmas nog; tel bij vandaag 15 jaar en je zit al in 2028...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Dieselfreak »

carlos schreef:
Dieselfreak schreef: In 2025 is de AM96 bijna 30 jaar, ik verwacht niet dat ze die dan nog veel zullen inzetten op drukke lijnen. Tegen 2025 zal veel materieel ouder dan de MS96, dat nu vooral IR-verbindingen doet, wel aan afschrijving toe zijn. Met de komst van een hoop nieuw dubbeldeksmaterieel zullen de Deense Neuzen overbodig worden op de drukke IC-verbindingen, ze kunnen dan de rol van het oudere materieel op de minder drukke lijnen overnemen, daar is de grote eerste klasse niet zo'n probleem.

noem eens op welk.

volgens de investeringsnota van NMBS loopt het renovatie/modernisatie programma voor zowel de varkensneuzen als am80 tot 2020.
normaal gaat een reeks na afloop van het renovatie/moderniseringsprogramma nog zo'n 15 jaar mee.

dus varkensneuzen en am80 zullen pas tegen 2035 deze verdwijnen (tenzij het programma eerder gestopt wordt... maar dat staat niet in de nota)


officieel lopen de programmas nog; tel bij vandaag 15 jaar en je zit al in 2028...
M4 en de klassiekjes met nummers 600+ zijn toch al 10-15 jaar gerenoveerd, die zullen dus wel verdwijnen tegen 2025.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

carlos schreef:
Steven schreef:nochtans zou 200 beter zijn.
Brussel Leuven = 200 km/u (heden enkel voor Thalys maar binnenkort ook voor IC A en IC O)
Brussel Gent zal 200 km/u worden (nadien zelfs tot Brugge).
Dan zouden ze zelfs gewoon op L2 kunnen rijden om eventueel bestaande IC treinen naar Luik te vervangen/ aan te vullen.

aan die 200 km/u heeft men ook niet gedacht toen men de desiro bestelde.

maar ja de technische specs voor desiro zijn dan ook opgesteld met het oog op het GEN, veelvuldig remmen en opnieuw optrekken: dus zeer groot vermogen om extra snel te accelereren en enorme weerstandsbanken op het dak om remblokken te sparen...
Een stoptrein moet dat niet kunnen daarvoor is de tussenliggende afstand veel te kort en de energieprijs te hoog. Trouwens een Desiro heeft niet echt super veel weerstanden op het dak het grootste deel steekt hij terug in de bovenleiding = energierecuperatie.
Plaats reactie