Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Jurgen »

Ok, weer wat wijzer geworden dan.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

LML schreef: 29 okt 2018, 11:10 En een 3-tal cm lager dan de M6. Maar om dat verschil echt te zien, moet je er al met een meetlat opkruipen... :)
Volgens Wikipedia is M6 4,775 m en M7 4,632 m. Het verschil zou dus 14,3 cm zijn. M7 is daarmee in ieder geval niet te hoog voor Nederland.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
LML schreef: 29 okt 2018, 11:10 En een 3-tal cm lager dan de M6. Maar om dat verschil echt te zien, moet je er al met een meetlat opkruipen... :)
Volgens Wikipedia is M6 4,775 m en M7 4,632 m. Het verschil zou dus 14,3 cm zijn. M7 is daarmee in ieder geval niet te hoog voor Nederland.

Groetjes,
Rian
Dat lijkt mij niet realistisch. Vergelijk je nu niet de hoogtes met luchtvering in- of uitgeschakeld?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 31 okt 2018, 20:23
rvdborgt schreef:
LML schreef: 29 okt 2018, 11:10 En een 3-tal cm lager dan de M6. Maar om dat verschil echt te zien, moet je er al met een meetlat opkruipen... :)
Volgens Wikipedia is M6 4,775 m en M7 4,632 m. Het verschil zou dus 14,3 cm zijn. M7 is daarmee in ieder geval niet te hoog voor Nederland.
Dat lijkt mij niet realistisch. Vergelijk je nu niet de hoogtes met luchtvering in- of uitgeschakeld?
Geen idee. Kijk zelf:
https://nl.wikipedia.org/wiki/M6_(spoorwegrijtuig)
https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig)

Ik houd me aanbevolen voor andere bronnen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 31 okt 2018, 20:23
rvdborgt schreef:
LML schreef: 29 okt 2018, 11:10 En een 3-tal cm lager dan de M6. Maar om dat verschil echt te zien, moet je er al met een meetlat opkruipen... :)
Volgens Wikipedia is M6 4,775 m en M7 4,632 m. Het verschil zou dus 14,3 cm zijn. M7 is daarmee in ieder geval niet te hoog voor Nederland.

Groetjes,
Rian
Dat lijkt mij niet realistisch. Vergelijk je nu niet de hoogtes met luchtvering in- of uitgeschakeld?
Ik heb ook altijd begrepen dat de M7 naar Nederland zou moeten kunnen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

De Morgen weet te melden dat er nog meer vertraging aankomt voor de M7:

Nieuwe dubbeldektrein van NMBS loopt vertraging op

Megaorder van 1,3 miljard euro laat op zich wachten

De nieuwe dubbeldektreinen van de NMBS laten op zich wachten. De bestelling van 1,3 miljard euro moest normaal vanaf september worden geleverd, maar treinbouwer Bombardier kampt met productieproblemen. Het is een nieuwe opdoffer voor de Belgische spoorwegen.

Meer beenruimte, meer stopcontacten en een krachtige motor die vlotjes over de tweehonderd kilometer per uur gaat. De nieuwe generatie dubbeldektreinen, kortweg ‘M7', biedt niet alleen meer comfort aan de reiziger, maar ook de nieuwste software en extra veiligheid. Zo zijn de plafonds ook hoger en is er meer ruimte om bagage mee te nemen. Hij zou het leven van de pendelaar een beetje aangenamer maken.

De NMBS plaatste in 2015 een megaorder bij het consortium Bombardier-Alstom. Dat zou vanaf september 445 nieuwe wagons en locomotieven leveren. Kostprijs: 1,3 miljard euro. Daarnaast tekende de NMBS een optie voor 917 extra rijtuigen, wat de totale kostprijs op 3,3 miljard euro brengt. Het is een van de grootste aankopen ooit voor de Belgische spoorwegen. De levering is gespreid tussen september 2018 en 2021.

‘In de loop van 2019’

Maar waar blijven die eerste treinen? “Ze komen later”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “Bombardier en Alstom hadden zich oorspronkelijk geëngageerd voor 2018. Maar bij de productie van een nieuwe trein komen er vaak operationele problemen boven die door de constructeurs moeten worden aangepakt. We kregen nu het engagement dat ze in de loop van 2019 zouden leveren. Daar rekenen we op.”

Het Canadese Bombardier, dat het overgrote deel van de treinen maakt, bevestigt dat de reiziger nog even geduld moet uitoefenen. “Er zit wat vertraging op de levering. Maar de NMBS en Bombardier doen er alles aan om dit complex project tot een goed einde te brengen”, zegt woordvoerster Anne Froger. De samenwerking verloopt nog steeds vlot, klinkt het. “We zijn er vrij zeker van dat we midden 2019 kunnen leveren.”

‘We zijn er vrij zeker van dat we midden 2019 kunnen leveren’
ANNE FROGER, WOORDVOERSTER BOMBARDIER

Te weinig lassers

Toch is de vertraging een opdoffer voor de NMBS, die haar oude treinen geregeld in panne ziet vallen. “Veertig procent van mijn treinen is al meer dan dertig jaar oud”, zei CEO Sophie Dutordoir vorige week nog, toen het spoorbedrijf zich moest verantwoorden voor de historisch lage tevredenheid van zijn reizigers. Zij zijn de vertragingen en de pannes beu. De nieuwe M7 moet beterschap brengen.

In Tsjechië wordt de carrosserie gebouwd, maar ze kunnen het gevraagde tempo niet aan
Ook de extra zitplaatsen zijn broodnodig. Vooral in de Brusselse Noord-Zuidas, waar het maximumaantal treinen per uur is bereikt. Enkel door oude treinen te vervangen door dubbeldekkers kan de capaciteit omhoog. Ook daar biedt de M7 soelaas. De eerste lichting dubbeldekkers bevat 50.000 nieuwe zitjes. Aangezien er zo’n 30.000 oude wegvallen, gaat het om een netto-uitbreiding met 20.000 zitjes.

Waar loopt het dan fout? In Tsjechië, om te beginnen. Daar wordt de carrosserie gebouwd, maar ze kunnen het gevraagde tempo niet aan. “Ze vinden te weinig lassers”, zegt Steven Bogaert, ACV-vakbondsman bij Bombardier in Brugge. Via een omweg in Frankrijk – waar de lak wordt gespoten – komen de rijtuigen naar Brugge. Hier installeren arbeiders de software, de elektriciteit en de bekleding.

Kinderziektes

In Brugge staan nu al 12 treinen te blinken. Het gaat om proefexemplaren die volop wordt getest. Maar tijdens de eerste tests kwamen er kinderziektes aan het licht die moeten worden opgelost. Ook dat proces loopt moeilijker dan verwacht.

Volgens de vakbonden heeft dat alles te maken met de herstructurering die Bombardier het afgelopen jaar heeft doorgedrukt. In Brugge werden er 140 banen weggesneden. “Er is veel competentie verloren gegaan”, zegt Bogaert. “Die competenties worden nu ingehuurd via externe bedrijven. Ook springen werknemers van Bombardier uit Portugal, Roemenië en Duitsland bij. Maar dat is niet evident.”

Sinds de herstructurering wordt de vestiging in Brugge aangestuurd vanuit het Franse Crespin. Maar de M7 bewijst volgens de vakbonden dat dat niet werkt. “Dit hadden we op voorhand voorspeld”, aldus Bogaert. “Terwijl reizigers op nieuwe treinen wachten, zitten we in Brugge met tijdelijke werkloosheid omdat we onvoldoende stukken hebben.”
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva »

Op de FB van "Trein en Station Vroeger en Nu (Train et Gare d'aujourd'hui et d'autrefois)" staan foto's van het interieur :-)
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Davy »

Is er ondertussen al nieuws wanneer we de eerste rijtuigen in dienst zullen zien? Want het blijft nogal stil vind ik...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Davy schreef:Is er ondertussen al nieuws wanneer we de eerste rijtuigen in dienst zullen zien? Want het blijft nogal stil vind ik...
Ik vind het net heel verstandig dat ze geen data noemen. De rijtuigen zijn nog niet gehomologeerd, er moet nog een proefbedrijf komen, nog wat kleine aanpassingen,... tientallen zaken nog die een planning kunnen laten veranderen.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

Naar de buitenwereld is het noemen van een (streef)datum niet verkeerd, en de genoemde datum september 2018 als eerste levering is ondertussen stilletjes voorbij… Planning voor december 2019 is toch ook al begonnen? En een tikkel meer communicatie hoeft geen pijn te doen, '18 maanden latere oplevering omdat we de eerste klasse toch even betere zeteltjes willen geven.' 8) 2 maanden geleden was er nog het antwoord in de kamer "Momenteel focust de NMBS op het bijstaan van de constructeurs om de technische problemen uit de weg te ruimen," het lijkt me dan onrealistisch om, tenzij het om futiliteiten gaat, er mee te rekenen voor juni 2020?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »


kika schreef: Planning voor december 2019 is toch ook al begonnen?
Ik denk niet dat de planners zo naïef zijn om nu al op de M7 te rekenen ;)
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

Dat lijkt me bij uitstek een team waar naïviteit snel met wortel wordt uitgeroeid, het was slechts een kanttekening: zij moeten het ook weten als dat materieel tegen dan in roulatie komt. Maar misschien als herinnering: hoe zat het met bvb. de Desiro, hoe lang duurde dat van eerste testritten tot homologatie? Eerste opleidingen tot serieuze kennis bij meer dan een handvol mensen in de vele depots? 18 maanden? Of zit ik er helemaal naast?
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wuitz »

En dan gaat het nog maar over de losse rijtuigen, hoe lang moet het dan wel niet duren vooraleer de gemotoriseerde stuurrijtuigen gehomologeerd zullen geraken....
kristofvt
Berichten: 109
Lid geworden op: 31 okt 2010, 21:34

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kristofvt »

Worden er compensaties aangeboden door bombardier omwile van de late leveringen wegens extra kosten van het indienst houden van ouder matrieel.
SBB heeft in het verleden al extra treinen gekregen van Bombardier.https://www.railwaygazette.com/news/tra ... rvice.html .

Bombardier is dan wel een grote constructeur maar zij hebben toch ook al jaren problemen met levereningen.https://www.macleans.ca/economy/busines ... -business/
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

kristofvt schreef: 12 apr 2019, 12:04 Worden er compensaties aangeboden door bombardier omwile van de late leveringen wegens extra kosten van het indienst houden van ouder matrieel.
Er zijn boeteclausules voorzien bij laattijdige levering, zie kamervragen, die benadrukken dat dat niet de NMBS haar hoofdzorg is. Als je het nu heel hard speelt met laattijdige levering van de eerste treinen wat voor gevolgen heeft dat dan voor de rest van de levering? Sowieso, of je dan méér M7's wilt nog voordat je er mee hebt gereden?? De laatste gaan niet voor 2023 worden geleverd.
kristofvt schreef: 12 apr 2019, 12:04Bombardier is dan wel een grote constructeur maar zij hebben toch ook al jaren problemen met levereningen.
Welke leverancier niet?
Plaats reactie