Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Laat ze die rijtuigen eerst maar gewoon testen ze kunnen nog 23 keer van gedachte veranderen waar en wanneer de eerste trein met M7 zal rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 13 jun 2018, 19:38 Dat stuk naar De Panne is net een testtraject voor alle materieel. Net daarom dat ze het afzonderlijk aanleggen van alle andere lijnen die al etcs hebben.
Dat hoeft op zich niet te betekenen dat die andere treinen er niet kunnen komen. De hele RBC wordt immers onzichtbaar gemaakt voor alle treinen behalve de testtreinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 13 jun 2018, 22:11 Euh, waar komt die info precies vandaan? De hierboven genoemde P 8005 bestaat niet, en op Wikipedia heeft iemand ook al iets geschreven waarin sprake is van een al even onbestaande IC Antwerpen - Breda. Ik neem het allemaal met een flinke korrel zout.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) schreef:In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen, de eerste rijtuigen zullen voornamelijk als P-trein op De Panne-Schaarbeek worden ingezet mits deze nog verzekerd worden door de vroegere M4-rijtuigen daarna zullen ze ook als IC van Antwerpen naar Breda ingezet worden en IC Oostende-Eupen.
Oostende-Eupen zal wel kloppen, daar zijn ze het dringendst nodig.
Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gothier »

Dan denk ik dat ik mij heb laten bedriegen eveneens op wikipedia.
Mvg

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gothier »

Shrek schreef:
Steve schreef: 13 jun 2018, 22:11 Euh, waar komt die info precies vandaan? De hierboven genoemde P 8005 bestaat niet, en op Wikipedia heeft iemand ook al iets geschreven waarin sprake is van een al even onbestaande IC Antwerpen - Breda. Ik neem het allemaal met een flinke korrel zout.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) schreef:In de loop van 2018 worden de eerste rijtuigen in dienst genomen, de eerste rijtuigen zullen voornamelijk als P-trein op De Panne-Schaarbeek worden ingezet mits deze nog verzekerd worden door de vroegere M4-rijtuigen daarna zullen ze ook als IC van Antwerpen naar Breda ingezet worden en IC Oostende-Eupen.
Oostende-Eupen zal wel kloppen, daar zijn ze het dringendst nodig.
Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Merijn »

Ik draag de lijn naar De Panne een warm hart toe, en zou heel blij zijn om er M7-rijtuigen te zien. Om de rijtuigen als eerste hier in te leggen, omdat de P-treinen nog uit M4-rijtuigen bestaan, lijkt me echter wat kort door de bocht. Zo zijn er namelijk nog veel treinverbindingen...
Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gothier »

Merijn schreef:Ik draag de lijn naar De Panne een warm hart toe, en zou heel blij zijn om er M7-rijtuigen te zien. Om de rijtuigen als eerste hier in te leggen, omdat de P-treinen nog uit M4-rijtuigen bestaan, lijkt me echter wat kort door de bocht. Zo zijn er namelijk nog veel treinverbindingen...
Dankjewel Merijn,
Er zijn plots zeer veel veranderingen gebeurt in samenstellingen sedert de nieuwe dienstregeling op L73. De M4-rijtuigen vind ik zeer mooie rijtuigen en nog steeds comfortabel maar ze kunnen niet eeuwig blijven rijden.
En als je niet anders ziet dan een ganse dag MS80 dan zou je er inderdaad wel eens achter verlangen!


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

Gothier schreef: 14 jun 2018, 07:14Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.
Als de M7 de I11 (gedeeltelijk?) verdringt op de verbinding Oostende - Eupen, wat zal er dan gebeuren met de I11-rijtuigen die daardoor vrijkomen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Gothier schreef: 14 jun 2018, 07:14 Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.
Zo werkt het niet hoor. Als er ergens nieuwe rijtuigen in dienst komen zorgt dat voor een hele waterval aan verschuivingen.
Zo zullen de vrijgekomen I11 van Eupen-Oostende verhuizen naar Brussel-Luxemburg. Daar zullen dan weer MS96 vrijkomen die naar een andere IC-verbinding zullen gaan waardoor er daar weer ander materieel vrijkomt dat dan de P-treinen uit De Panne zal rijden.

Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat splinternieuw materieel maar 2 keer per dag zou rijden, die treinen moeten net zoveel mogelijk km doen in de garantieperiode.
Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gothier »

IC kan ook eh Dp-A'pen
Shrek schreef:
Gothier schreef: 14 jun 2018, 07:14 Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.
Zo werkt het niet hoor. Als er ergens nieuwe rijtuigen in dienst komen zorgt dat voor een hele waterval aan verschuivingen.
Zo zullen de vrijgekomen I11 van Eupen-Oostende verhuizen naar Brussel-Luxemburg. Daar zullen dan weer MS96 vrijkomen die naar een andere IC-verbinding zullen gaan waardoor er daar weer ander materieel vrijkomt dat dan de P-treinen uit De Panne zal rijden.

Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat splinternieuw materieel maar 2 keer per dag zou rijden, die treinen moeten net zoveel mogelijk km doen in de garantieperiode.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gothier
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2018, 19:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gothier »

Ao had ik het nog niet bekeken bedankt voor de informatie! Zo komt er inderdaad een heel stuk materieel vrij voor een andere lijn!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef: 14 jun 2018, 08:25
Gothier schreef: 14 jun 2018, 07:14Denk dat eigenlijk eerst de oude M4 stellen zoveel mogelijk zullen worden vervangen om dat deze nog een van de oudste zijn eupen - oostende heeft nog hun I11 rijtuigen en ik denk dat ze ze nog enkele jaren zullen behouden dan wel samen met een mengeling M7 stellen.
Als de M7 de I11 (gedeeltelijk?) verdringt op de verbinding Oostende - Eupen, wat zal er dan gebeuren met de I11-rijtuigen die daardoor vrijkomen?
Die moeten zo snel mogelijk op de IC Brussel-Luxemburg terechtkomen. Vanaf september kunnen de MS96 Luxemburg immers niet meer binnen en moet er voor een heleboel treinen in Arlon overgestapt worden en dit totdat de I11 de lijn overnemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

Asterix schreef: 10 jun 2018, 02:16Belgorail voert op de lijn 36N regelmatig dergelijke homologatietesten uit. Een document beschrijft dan de werkwijze. Normaal gezien worden eerst alle seinen tussen Schaarbeek en Leuven in open stand geplaatst vooraleer de rit vertrekt en de bestuurder krijgt een specifiek werkblad met de afstandspunten en overeenkomstige snelheden die hij daar moet aanhouden zodat een veilige remcurve wordt gecreëerd.
Ik vermoed dat dan ook goed geweten is waar welke snelheden acceptabel zijn? En 220km/h maar een zeer kort stukje kan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Die max snelheid is inderdaad over korte afstand. Uiteindelijk willen ze een aantal metingen doen. Ze halen meer info op door de test meermaals te doen. Ze rijden in die zone dus regelmatig heen en weer.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Asterix »

kika schreef: 14 jun 2018, 18:17
Asterix schreef: 10 jun 2018, 02:16Belgorail voert op de lijn 36N regelmatig dergelijke homologatietesten uit. Een document beschrijft dan de werkwijze. Normaal gezien worden eerst alle seinen tussen Schaarbeek en Leuven in open stand geplaatst vooraleer de rit vertrekt en de bestuurder krijgt een specifiek werkblad met de afstandspunten en overeenkomstige snelheden die hij daar moet aanhouden zodat een veilige remcurve wordt gecreëerd.
Ik vermoed dat dan ook goed geweten is waar welke snelheden acceptabel zijn? En 220km/h maar een zeer kort stukje kan?
De topsnelheid wordt behaald tussen Herent en Diegem wat toch enige afstand is. Er is in samenwerking met alle technische diensten (bovenleiding, spoor, ...) een profiel opgesteld waardoor de bestuurder weet aan welk kilometerpunt hij welke snelheid mag aanhouden, ook om een veilige remcurve te garanderen.
Plaats reactie