Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door pietje »

Ik heb niet het idee dat men licht gaat over dit incident.
Men moet ook niet helemaal in paniek gaan en alle treinen van dit type uit roulatie nemen tot het uitgeklaard is, maar een kopplingsbreuk is niet zomaar een fait-divers.

En om op je vraag te antwoorden: als je je je juist op het moment van de breuk op die plaats begeeft, kan het wel heel erg gevaarlijk worden. In het slechtste geval val je uit de trein en word je vervolgens overreden, dus daarom dat dit ernstig onderzocht zal worden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Portbou »

pietje schreef: 19 jan 2024, 19:19 Ik heb niet het idee dat men licht gaat over dit incident.
De pers - die meestal gretig is om negatief over het spoor te schrijven - lijkt het alvast niet op te pikken.

Ook nog geen NMBS-woordvoerder hierover gehoord.

En de post in bijlage klinkt ook een beetje als een doofpot…
Bijlagen
3C641092-93FB-4CF3-9962-53221D9CEED4.jpeg
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door FLV-FGSP »

Het voorval heeft in meerdere on-line-kranten gestaan, bijvoorbeeld hier, zelfs inclusief filmpje:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240119_93830130
accelahpp8
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2024, 13:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door accelahpp8 »

Portbou schreef: 20 jan 2024, 13:06
pietje schreef: 19 jan 2024, 19:19 Ik heb niet het idee dat men licht gaat over dit incident.
De pers - die meestal gretig is om negatief over het spoor te schrijven - lijkt het alvast niet op te pikken.

Ook nog geen NMBS-woordvoerder hierover gehoord.

En de post in bijlage klinkt ook een beetje als een doofpot…
Ik zat erin.

Net voor het aankomst in station Bergen werden 2 MS96 opgesplitst op niveau van de automatische koppeling.

Ik zat in de twede stel. Panto bleef omhoog dus wij hadden nog verwarming en verlichting. Maar natuurlijk geen aankondiging aangezien het feit dat de TBG in de eerste stel stond.

Na ongeveer 1 uur is een ploeg Securail/Infrabel gekomen om ons te évacueren te voet naar het perron (een kleine 100 m).
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 20 jan 2024, 13:25 Het voorval heeft in meerdere on-line-kranten gestaan, bijvoorbeeld hier, zelfs inclusief filmpje:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240119_93830130
Ja, maar geen woord over het potentiële levensgevaar van een treinbegeleider of reiziger die zich op het moment van de breuk tussen de twee rijtuigen bevindt.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 20 jan 2024, 13:06
pietje schreef: 19 jan 2024, 19:19 Ik heb niet het idee dat men licht gaat over dit incident.
De pers - die meestal gretig is om negatief over het spoor te schrijven - lijkt het alvast niet op te pikken.

Ook nog geen NMBS-woordvoerder hierover gehoord.

En de post in bijlage klinkt ook een beetje als een doofpot…
Wat een pessimistische complotvisie is dit, zeg. In de eerste forumpost hierover werd toch naar een online krantenartikel verwezen? Wat verwacht je dat de woordvoerder hierover kan bijbrengen? Waarschijnlijk enkel dat er een onderzoek zal ingesteld worden, wat in dat artikel staat.
En die opmerking over de geciteerde bijlage slaat ook nergens op, je weet goed genoeg dat dat niet zoals jij het interpreteert bedoeld is.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 20 jan 2024, 13:34
Portbou schreef: 20 jan 2024, 13:06
pietje schreef: 19 jan 2024, 19:19 Ik heb niet het idee dat men licht gaat over dit incident.
De pers - die meestal gretig is om negatief over het spoor te schrijven - lijkt het alvast niet op te pikken.

Ook nog geen NMBS-woordvoerder hierover gehoord.

En de post in bijlage klinkt ook een beetje als een doofpot…
Wat een pessimistische complotvisie is dit, zeg. In de eerste forumpost hierover werd toch naar een online krantenartikel verwezen?
De pers beschreef slechts wat er gebeurd is maar zegt niets over hoe potentieel levensgevaarlijk deze situatie kon zijn voor een reiziger of treinbegeleider die op moment van de breuk tussen de 2 rijtuigen zit.
Wat verwacht je dat de woordvoerder hierover kan bijbrengen? Waarschijnlijk enkel dat er een onderzoek zal ingesteld worden, wat in dat artikel staat.
Ik stel gewoon vast dat er bij incidenten die ik minder erg vind wel een woordvoerder in beeld komt.
En die opmerking over de geciteerde bijlage slaat ook nergens op, je weet goed genoeg dat dat niet zoals jij het interpreteert bedoeld is.
Sorry, maar dat wist ik niet. Dankzij bijdrage van accelahpp8 weet ik nu dat dit over een incident met MS96 ging.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Mannekes zo negatief en depressief schrijven. Incidenten gebeuren dat is een feit. Als er geen dodelijke slachtoffers zijn wil men dat niet in de verf zetten. De laatste 25 jaar heb ik het maar 1 keer weten voorvallen. Dat was nabij Leuven toen een break ontspoorde en er op dat moment een reiziger van rijtuig veranderde. Maar dat is op zich geennkoppelungsbreuk. Een koppelingsbreak zoals hier is voorgevallen heeft bij mijn weten de afgelopen 25 jaar geen enkel dodelijk slachtoffer als gevolg. Er waren wel wat breuken in al die jaren dus de dingen niet erger maken dan dat ze zijn. Het is toch vooral belangrijk om te weten waarom iets is voorgevallen dan dat je gaat discussiëren over wat er nog had kunnen fout gaan. Dan krijg je onmogelijk veel als als als …. Laat ons liever energie steken om het probleem aan te pakken en te voorkomen. Dat vergt voor elk incident een onderzoek.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

daarbovenop is een koppelingsbreuk juist de meest geliefde breuk. Treinen worden nu ontworpen zodat ze op de koppelingen het zwakst zijn. In geval van een aanrijding worden de koppeling en front dan ineen gedeukt om de energie op te vangen. Dan is er daar schade in plaats van aan de zitplaatsen waar de kans op gewonden of doden veel hoger is. Dit is niet anders dan de kreukelzone bij auto's. Dat dit indirect zou hebben geleid tot een koppelingsbreuk is jammer en wordt onderzocht.
ronny
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ronny »

Eerste M7 rijtuig met autonome toegang voorgesteld in Brugge
https://trends.knack.be/kanaal-z/z-nieu ... e-drijven/
wdl
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2023, 11:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wdl »

Wat is nu de lange termijn visie van Oostende-Eupen? Homogene stammen met 2 BMx en multifunctioneel rijtuig, of blijft dit een samenstelling met locomotieven
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Ik heb dit topic al eens doorzocht, maar de link naar de aanbesteding van de M7s werkt niet meer (b-rail.be), heeft er iemand enig idee waar ik de oorspronkelijke aanbesteding kan terugvinden?
ToMiKoN
Berichten: 121
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ToMiKoN »

Weet iemand waarom men de bagagerekjes weglaat in deze M7 multifunctioneel stuurstandrijtuig? :?:
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-03-27 at 08.50.55 (1).jpeg
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

ToMiKoN schreef: 27 mar 2024, 15:51 Weet iemand waarom men de bagagerekjes weglaat in deze M7 multifunctioneel stuurstandrijtuig? :?:
Het kan zijn dat deze verhuisd zijn naar het nieuwe autonoom toegankelijke rijtuig dat momenteel nog niet in gebruik is. Het in- en uitstappen met koffers zal gemakkelijker gaan met een deur op perronhoogte, vandaar dat men dit heeft verandert. Het zou me verbazen dat ze de moeite hebben gedaan om het design aan te passen zonder reden...
TKR
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TKR »

Ik ben er vrij zeker van dat men het over deze bagagerekken heeft: Afbeelding
bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/M7_SNCB#/ ... rieure.jpg

Daar steek je geen valies of grote rugzak in.


Ik heb er bij M7 nog niet al te hard op gelet, maar in de M6 heb ik ze altijd vrij nutteloos gevonden door hoe klein ze wel zijn.
Plaats reactie