Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door profke »

Steven schreef: 06 jan 2021, 12:20 inderdaad een gemotoriseerde deur manueel willen bedienen zonder dat de motor losgekoppeld is brengt meer schade toe dan je denkt. Je kan het volledige systeem ontregelen of een deel van het mechanisme tussen motor en deur beschadigen.
Je zou nochtans denken dat hier al bij de constructie aan gedacht wordt, en het systeem dus weldegelijk zo gebouwd kan worden dat dit schadeloos kan....
Hoeft niet zoveel te zijn hoor...
een slipkoppeling ipv een wormwiel en het gebruiken van sensoren om te beslissen dat een deur open of toe is,

ipv puur een stappenmotor te gebruiken en de positie bij te houden...

anno domini jaren tachtig was dit al perfect mogelijk, dus waarom nu niet meer?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door groentje »

Je wil enerzijds de mogelijkheid om de deur te openen bij problemen, maar eveneens wil je graag vermijden dat het zomaar mogelijk is om een deur te openen terwijl de trein in beweging is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Groentje, we hebben het over de binnendeuren :wink:
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva »

Er staat blijkbaar een M7 in de bundel schijnpoort gekoppeld aan een 21 of 27. (vanop de ring moeilijk te zien)
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

wva schreef: 06 feb 2021, 19:00 Er staat blijkbaar een M7 in de bundel schijnpoort gekoppeld aan een 21 of 27. (vanop de ring moeilijk te zien)
Deze wordt momenteel gebruikt om opleiding te geven aan de treinbegeleiders.
Laatst gewijzigd door Zwoopaman op 07 feb 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Zwoopaman schreef: 07 feb 2021, 01:06
wva schreef: 06 feb 2021, 19:00 Er staat blijkbaar een M7 in de bundel schijnpoort gekoppeld aan een 21 of 27. (vanop de ring moeilijk te zien)
Deze wordt momenterl gebruikt om opleiding te geven aan de treinbegeleiders.
Ook in Melle, Kortrijk, Oostende staan er voor opleidingen te geven aan de treinbegeleiders.
HLE21
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 feb 2021, 20:40
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door HLE21 »

Hallo,

Nu heb ik deze topic helemaal uitgelezen, maar ik begrijp nog steeds 1 ding niet:
Gaan deze M7 rijtuigen enkel als gesleepte rijtuig rijden of ook in treinstel samenstelling?
En stel ze gaan in treinstel samenstelling rijden, gaan ze apparte nummers hebben (voor het volledige stel)?
Respect moet ge verdienen, niet alleen maar willen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

HLE21 schreef: 21 feb 2021, 15:14 Hallo,

Nu heb ik deze topic helemaal uitgelezen, maar ik begrijp nog steeds 1 ding niet:
Gaan deze M7 rijtuigen enkel als gesleepte rijtuig rijden of ook in treinstel samenstelling?
En stel ze gaan in treinstel samenstelling rijden, gaan ze apparte nummers hebben (voor het volledige stel)?
De M7 zal in verschillende samenstellingen kunnen rijden, dat maakt ze net zo flexibel. Dus ook een soort treinstel met een stuurrijtuig en een gemotoriseerd stuurrijtuig. Echter zullen dit geen vaste samenstellingen zijn, wanneer één rijtuig in onderhoud moet of defect is kan dat snel vervangen worden. Dus vaste nummers zullen er niet voor komen denk ik.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 21 feb 2021, 16:58
HLE21 schreef: 21 feb 2021, 15:14 Hallo,

Nu heb ik deze topic helemaal uitgelezen, maar ik begrijp nog steeds 1 ding niet:
Gaan deze M7 rijtuigen enkel als gesleepte rijtuig rijden of ook in treinstel samenstelling?
En stel ze gaan in treinstel samenstelling rijden, gaan ze apparte nummers hebben (voor het volledige stel)?
De M7 zal in verschillende samenstellingen kunnen rijden, dat maakt ze net zo flexibel. Dus ook een soort treinstel met een stuurrijtuig en een gemotoriseerd stuurrijtuig. Echter zullen dit geen vaste samenstellingen zijn, wanneer één rijtuig in onderhoud moet of defect is kan dat snel vervangen worden. Dus vaste nummers zullen er niet voor komen denk ik.
Deze zullen in de toekomst samen in pool ingezet worden met de M6.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Wat is nu de laatste status rond de M7? Komen ze verder in dienst en waar dan? Geldt er nog steeds een beperking van twee stuks per trein op Oostende-Eupen?
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

Als de M7-rijtuigen ingezet worden als treinstel (gemotoriseerd stuurrijtuig + tussenrijtuigen + stuurrijtuig), in welke combinaties worden ze dan ingezet (3tjes, 4tjes, 5jes, 6jes,...)? Gaat dit variëren of komen er vaste samenstellingen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

LML schreef: 04 mar 2021, 22:51 Als de M7-rijtuigen ingezet worden als treinstel (gemotoriseerd stuurrijtuig + tussenrijtuigen + stuurrijtuig), in welke combinaties worden ze dan ingezet (3tjes, 4tjes, 5jes, 6jes,...)? Gaat dit variëren of komen er vaste samenstellingen?
Sorry voor m'n vraag, ik heb het antwoord al gevonden: 4- en 6-delige (stond op blz. 1 van dit topic)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

LML schreef: 04 mar 2021, 22:53
LML schreef: 04 mar 2021, 22:51 Als de M7-rijtuigen ingezet worden als treinstel (gemotoriseerd stuurrijtuig + tussenrijtuigen + stuurrijtuig), in welke combinaties worden ze dan ingezet (3tjes, 4tjes, 5jes, 6jes,...)? Gaat dit variëren of komen er vaste samenstellingen?
Sorry voor m'n vraag, ik heb het antwoord al gevonden: 4- en 6-delige (stond op blz. 1 van dit topic)...
Maar dat ging over het orinigeel lastenboek, inmiddeld heedt de NMBS een product ontvangen dat nog flexibeler is. 3- of 5-ledige stellen kunnen technisch perfect. De keuze om die te gebruiken kan dus eender wanneer genomen worden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 04 mar 2021, 06:22 Wat is nu de laatste status rond de M7? Komen ze verder in dienst en waar dan? Geldt er nog steeds een beperking van twee stuks per trein op Oostende-Eupen?
Zonet een Eupen - Oostende gezien met 4 M7-rijtuigen. Geen idee of het tegenwoordig maximaal 4 stuks is of niet...
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door CursorX »

trainlovertje schreef: 10 mar 2021, 15:43
Steve schreef: 04 mar 2021, 06:22 Wat is nu de laatste status rond de M7? Komen ze verder in dienst en waar dan? Geldt er nog steeds een beperking van twee stuks per trein op Oostende-Eupen?
Zonet een Eupen - Oostende gezien met 4 M7-rijtuigen. Geen idee of het tegenwoordig maximaal 4 stuks is of niet...
Ik heb die vandaag ook zien rijden, laat ons hopen dat er een oplossing gevonden is inderdaad, want in normale tijden zijn de rammen zoals nu, soms slechts 8 i11 en 1m7 echt onvoldoende.
Plaats reactie