Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door jotie »

Ik heb geen idee wat er allemaal aan dubbeldeks op de markt is, maar ik hoop wel op drie zaken:
1. 'Bekend' materieel dat in het buitenland probleemloos rondrijdt
2. Hetzelfde comfortniveau als AM96
3. De inbouw van stiltecompartimenten in 1e én 2e klas.
Voor mij is dat derde puntje eigenlijk het allerbelangrijkste. Desnoods accepteer ik wel een koude trein en ultraharde zitplaatsen, maar dan wil ik wel een zitplaats in een ruimte die gegarandeerd stil is (met akoestische isolatie en actieve GSM-signaal verstoorders)
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Teach2 schreef:Wat ik hier nog niet vermeld zie is dat men kennelijk naast die 700 rijtuigen in motorstellen ook nog eens 380 getrokken dubbeldeksrijtuigen wil bestellen:
http://www.treintrambus.be/images/stori ... 5_nmbs.pdf Pagina 16.

volgens deze presentatie, zou M4 tegen 2025 weg zijn.

men kan veronderstellen dat ook M5 dan weg zal zijn (40 jaar in 2025)

dus dubbeldekrijtuigen +380, wil in die optiek zeggen dat er meer dan 500 nieuwe dubbeldekrijtuigen bijkomen
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

bobke schreef:
Teach2 schreef:Wat ik hier nog niet vermeld zie is dat men kennelijk naast die 700 rijtuigen in motorstellen ook nog eens 380 getrokken dubbeldeksrijtuigen wil bestellen:
http://www.treintrambus.be/images/stori ... 5_nmbs.pdf Pagina 16.
Tuurlijk, de 18 zou veel te weinig werk hebben :lol: :lol: 380/ gem 8 rijtuigen per lok= 48 plus reserve loks, hmm; oké, ja ik moet toegeven 380 is wel nog heel veel :s ; als je weet dat het huidige aantal 492 is. Dat worden nog eens 380 m6 rijtuigen erbij. Wel jammer als men terug voor M6 gaat kiezen. Een ander design en toepassen van nieuwe technologie zou geen kwaad kunnen, het gaat immers al over een soort rijtuig uit 1999.

wat is er mis met M6?

ok, het comfortniveau eerste klasse zou hoger mogen, tot op hetzelfde niveau als I11/am96 (2+1 zetelopstelling)
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
pietmol schreef:er is toch nergens gezegd dat deze subreeks nog koppelbaar moet zijn met de andere subreeksen.
...
Je gaat dus een nadeel in exploitatie krijgen èn een verhoging in de kosten om wat te bereiken?

Shrek, je krijgt geen extra nadeel in de exploitatie, want dit nadeel is er vandaag al: er is een pool van 50 AM96-400 en een pool van 70 AM96-500

voor sommige diensten mogen deze gemengd worden, voor anderen niet.

maar AM96 kan niet gemengd worden met enig ander type van motorstel.

als je dus extra motorstellen (dubbeldek) toevoegt aan de AM96-pool dan verandert er niets: je hebt gewoon nog steeds dezelfde pool als deze die vandaag reeds bestaat, alleen heb je meer motorstellen in deze pool en is de capaciteit hoger.


tenzij je am96 wegsmijt, blijf je nog jaren zitten met deze pool.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Dat zijn dus 120 motorstellen. Dat die een eigen pool hebben is goed. Zelfs de grote reeksen zoals de desiro's en klassiekers splitst men nog grafiekmatig op hoor. Als die 700 motorrijtuigen dubbeldek gemonteerd zijn in vierledige motorstellen bekom je 175 nieuwe motorstellen. Ook al ouden deze allemaal 100% identiek zijn dan nog zal men die in 3 of 4 verdelen. Dat heeft te maken met welke werkplaatsen het onderhoud gaan doen en op welke lijnen die gaat inzetten. Dus het nut of voordeel van de koppeling op dezelfde hoogte te hangen van een ms96 is echt wel veel te laag.
carlos

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door carlos »

Steven schreef:Dat zijn dus 120 motorstellen. Dat die een eigen pool hebben is goed. Zelfs de grote reeksen zoals de desiro's en klassiekers splitst men nog grafiekmatig op hoor. Als die 700 motorrijtuigen dubbeldek gemonteerd zijn in vierledige motorstellen bekom je 175 nieuwe motorstellen. Ook al ouden deze allemaal 100% identiek zijn dan nog zal men die in 3 of 4 verdelen. Dat heeft te maken met welke werkplaatsen het onderhoud gaan doen en op welke lijnen die gaat inzetten. Dus het nut of voordeel van de koppeling op dezelfde hoogte te hangen van een ms96 is echt wel veel te laag.

steven,

het grote voordeel van dubbeldekmaterieel dat OPERATIONEEL gecombineerd kan worden met enkeldekmaterieel is de MODULARITEIT

stel enkeldekmotorstellen 3-ledig met 220 zitplaatsen en dubbeldekmotorstellen 3-ledig, 400 zitplaatsen.

NMBS streeft naar optimale bezetting van en trein, dus niet te kort maar ook niet te lang.

men heeft voor een bepaalde trein 600 zitplaatsen nodig.

wat ga je doen,

1) 3x 220 = 660
2) 2x 400 = 800
3) 220+400= 620

opties 1 & 3 zijn best geschikt;
nu een bijkomend probleem 3x 3ledig motorstel kan niet aan t perron (Wezemaal, Begijnendijk,..)
wat blijft er nog over? opties 2 & 3, waarvan optie 3 de meest efficiente is.


bij AM96 is het nut om te kunnen koppelen eigenlijk groter dan bij andere types; dit alles door de verhouding 1ste klasse/2de klasse (overmaat aan 1ste klasse)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

jotie schreef:Ik heb geen idee wat er allemaal aan dubbeldeks op de markt is, maar ik hoop wel op drie zaken:
1. 'Bekend' materieel dat in het buitenland probleemloos rondrijdt
Het probleem is wel dat als je op zoek gaat naar normaalsporige dubbeldekstreinstellen voor 3000V= je niet zoveel keus hebt. Als de voorwaarde is dat hetzelfde model al ergens moet rondrijden dan kom je uit bij Skoda of Ansaldobreda...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Dieselfreak »

carlos schreef:bij AM96 is het nut om te kunnen koppelen eigenlijk groter dan bij andere types; dit alles door de verhouding 1ste klasse/2de klasse (overmaat aan 1ste klasse)
In 2025 is de AM96 bijna 30 jaar, ik verwacht niet dat ze die dan nog veel zullen inzetten op drukke lijnen. Tegen 2025 zal veel materieel ouder dan de MS96, dat nu vooral IR-verbindingen doet, wel aan afschrijving toe zijn. Met de komst van een hoop nieuw dubbeldeksmaterieel zullen de Deense Neuzen overbodig worden op de drukke IC-verbindingen, ze kunnen dan de rol van het oudere materieel op de minder drukke lijnen overnemen, daar is de grote eerste klasse niet zo'n probleem.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

3000V+25kV, dat zal wel nog nergens bestaan...
Maar hoe dan ook, als de bestelling pas in 2017 geplaatst wordt heeft het weinig zin om te kijken naar wat nu al rondrijdt. Wat momenteel in bestelling/productie of aanbesteding zit bij andere spoorwegmaatschappijen lijkt mij belangrijker.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Shrek schreef:3000V+25kV, dat zal wel nog nergens bestaan...
Toch wel. Skoda heeft zoiets al rondrijden.
http://www.skoda.cz/en/products/electri ... eries-671/
Maar wel slechts 160 kph...
Maar hoe dan ook, als de bestelling pas in 2017 geplaatst wordt heeft het weinig zin om te kijken naar wat nu al rondrijdt. Wat momenteel in bestelling/productie of aanbesteding zit bij andere spoorwegmaatschappijen lijkt mij belangrijker.
Houdt Stadler maar in de gaten.
JayBeeke

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door JayBeeke »

Tot nu toe had nog maar één iemand het over het voorzien van grensoverschrijdend verkeer... Of gaan we alweer uitkomen bij materieel dat in Roosendaal niet binnen kán, in Aachen niet binnen mag, enzovoort?

mvg,
JJN
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

JayBeeke schreef:Tot nu toe had nog maar één iemand het over het voorzien van grensoverschrijdend verkeer... Of gaan we alweer uitkomen bij materieel dat in Roosendaal niet binnen kán, in Aachen niet binnen mag, enzovoort?
Daar moet je volgens mij geen rekening mee houden bij dergelijke grote bestellingen. Het zal stukken goedkoper zijn de breaks (NL) of MW41 (D) aan te passen voor die landen.
De kost van 1.5 kV= of 15kV~ is simpelweg veel te groot om in 300 treinen te installeren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Ik vermoed dat ten vroegste tegen 2020 er effectief levering zal volgen van nieuw materieel of het nu rijtuigen Jin of motorstellen of beide ineens. Ik zie ze liefst compatibel met de meest recente treinen zoals Desiro, m6 en HLE18. Dit op gebied van techniek en op vlak van bediening voor de bestuurders en de werkplaatsen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Shrek schreef: De kost van 1.5 kV= of 15kV~ is simpelweg veel te groot om in 300 treinen te installeren.
Dat zou nog wel eens kunnen gaan veranderen. Elke computer en mobiele telefoonlader komt ook met 110V/60Hz tegenwoordig, of je het nu nodig hebt of niet. Dit omdat tegenwoordig gewoon universele "Switch Mode" stroomvoorzieningen gebruikt worden, en voor die is het eender of er nu AC of DC of 110V of 220V in stroomt. Zolang het maar binnen bepaalde grenzen ligt.
ABB heeft die technologie nu al opgeschaald tot het soort van vermogens dat je in tractivoertuigen vindt. Ze noemen dat een PETT (Power Electronics Traction Transformer", en hij slikt in principe alles van 1000V tot 25KV, AC of DC aan eender welke frequentie. Siemens en Bombardier hebben ook vergelijkbare producten in de pipeline.
In de toekomst gaat geen enkel fabrikant nog treinen bouwen voor en specifiek stroomsysteem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Maar dergelijke installaties veranderd niets aan de stroomafname, tot op heden gebruikt men nog steeds andere stroomafnemers en isolatoren voor al die verschillende spanningen en dat zal wel zo blijven.
Plaats reactie