msts.be schreef:Met de Desiro's had men dan eens de goede stap gezet door een product direct af het schap te kopen, nu koopt men weer zo'n hopeloos afwijkend product waar elk bijkomend foefje bakken geld gaat kosten.
De Desiro was gèèn product "van het schap", of toch in ieder geval niet meer dan de M7. Er reden welgeteld 17 stellen in commerciële dienst van het paltform Desiro ML toen de Desiro MR08 in dienst ging, en die 17 hadden een volledig afwijkende elektrische uitrusting, een kortere kast, andere remuitrusting, verschillen in de draaistellen en de ophanging, een ander interieur,...
msts.be schreef:Wouterh12 schreef:Wat is er zoveel beter aan een Twindexx? Volgens de foto's die ik kon opzoeken van de SBB versie zien de deuren er relatief smal uit, niet al te best voor materiaal dat de spits op Brussel moet kunnen bedienen.
* Super gemotoriseerd: 7.5MW voor 8-delig stel, met nieuwe synchrone PMSM (zoals AGV, Régiolis, ..). Wedden dat onze M7 met IGBT blijven zitten ?
Ongelooflijk hoe mensen hier zaken schrijven zonder te weten waarover ze spreken. PMSM zijn types motoren (Permanente Mageneet Synchrone Motoren), IGBT zijn types halfgeleiders (Insulated Gate Bipolar Transistors). De PMSM in de AGV en de Régiolis worden ook aangestuurd door IGBT. Over het gebruik van PMSM i.p.v. de momenteel gangbare asynchrone motoren zijn nog veel vragen over de onderhoudbaarheid, beveiliging, prijs,... Ik denk dat het niet slecht is voor iets te kiezen dat zijn deugdelijkheid reeds heeft bewezen, i.p.v. voor iets gloednieuws.
msts.be schreef:
* Super design (vooral front)
Sterk en vooral objectief argument.
msts.be schreef:
* Verkrijgbaar in veelvouden van 2: dus 2-delig, 4-delig, 6-delig enz tot max. 12 delig. Dit komt omdat de batterijen en HS-kast in rijtuig 1 zitten, en tractiemotoren en transfo in rijtuig 2. SBB heeft 4-delige IR en 8-delige IC stellen besteld. Dat is dus bv. prachtig bij Blankenberge/Knokke: laat het 4-delige stel doorrijden naar Knokke en het 8-delige naar Blankenberge. Of Namen/Luxemburg: zet een 8+4 in tot Namen/Aarlen, en koppel dan de 8-delige af en rijd verder met de 4-delige naar Lux. Biedt bijna evenveel capaciteit als een dubbele AM96 in een eens zo compacte ruimte/lengte.
De M7 is beschikbaar in 2- t.e.m. 12-delige samenstelling, en kan naar hartelust daarin gewijzigd worden, i.t.t. de Zwitserse Twindexxen.
msts.be schreef:
De deuren zijn smal en 1-delig vanwege het schokeffect bij snelheden > 160 km/u. Zie naar andere dubbeldeksstellen en die hebben dat allemaal ook: TGV Duplex, nieuwe Skoda-rijtuigen voor DB Regio. Kiss Westbahn heeft wel 2-delige deuren, maar zijn samen even breed als een 1-delige deur van de andere.
M6 is met haar dubbele deuren gehomologeerd voor, en heeft gereden / rijdt op L.2 en L.4 aan, kruisende snelheden van 500 km/h.[/quote]
Eimai schreef:Joris schreef:De reizigers moeten inderdaad naar beneden. Met dat verschil dat die van de benedenverdieping geen trappen moeten doen, en als er een brede trap in zit zoals bij de IC2000 kan die ook meer mensen verwerken, daar waar de M6'en nu een smalle trap hebben tussen de verdiepen.
Verlies je zo wel geen hoop plaatsen op de benedenverdieping? Aangezien de deuren dan meer naar het midden moeten omdat de bogies in de weg zitten anders...
Je verliest ongeveer 10% zitplaatsen als je je deuren tussen de draaistellen op de benendenverdieping plaatst. "Voldoende zitplaatsen" komt in meerdere bevragingen aan de reizigers, en in tal van opiniestukken en klachten, als één van de topprioriteiten naar voren.
Steven schreef:Maar in welke mate gelijke ze echt op de M6. Als ik die computerbeelden bekijk stel ik enkel verschillen vast met uitzondering van de tafels in tweede klasse. Maar de neus van het stuurrijtuig is anders. De raamindeling ook. Zelfs de kast lijkt mij nog net iets anders van vorm op het bovenverdiep.
De kast (ruwbouw) van de M7 (uitgez. de Bmx) en de M6 zullen identiek zijn.
Om verder in te gaan op enkele vragen die steeds terug komen. De M7 zullen samen met de M6 ingezet worden als
- zgn. bloktreinen, d.w.z. net zoals motorstellen, in 4- en 6-ledige samenstellingen, waarbij de samenstelling zelden verandert, en met tractie M7Bmx en/of HLE19 (een beetje zoals Knokke/Blankenberge vandaag);
- gesleepte en trek-duw treinen, zoals die vandaag bestaan met M6, volgens behoefte.
Ook M5-stellen kunnen als tractie/stuurpost een M6/M7 krijgen.
De flexibiliteit van het concept laat eenvoudig wijzigingen toe i.f.v. de behoeftes (bv. bij nieuwe vervoersplannen).