Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

kika schreef: 14 apr 2018, 17:38
rdv schreef: 14 apr 2018, 12:54Maar in de persaankondigingen stond toch ook - als ik me het goed herinner - dat de M7 ook op aangrenzende netten moest kunnen rijden? Roosendaal is natuurlijk een uitzondering omwille vd profielbeperking.
Dat stond er inderdaad. En in 2013 stond er in de NMBS-communicatie dat het onder 25 en 3kv moest werken. De NMBS stuurt af en toe persberichten de wereld in, maar als er van zo'n technisch detail wordt afgeweken, krijgen enkel de mensen dat te horen die er op de werkvloer mee te maken hebben.
De M7 zal sowieso naar Luxemburg kunnen en Aken zal er ook wel bijzitten. Dat zijn meerdere naburige netten. Roosendaal lijkt mij bij voorbaat uitgesloten.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 apr 2018, 12:10De kast is identiek, dus de hoogte zal ook wel dezelfde zijn.
Maar dat is hoe dan ook niet genoeg om naar Roosendaal te kunnen rijden, de M6 kan bij mijn weten helemaal niet werken op 1500v= (wel op 1500v~), bij de M7 zal dat ongetwijfeld hetzelfde zijn.
De fabrikant zei bij de bestelling iets anders:
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-tre ... aastricht/

Hoe dat probleem met de hoogte wordt opgelost, daar ben ik wel benieuwd naar.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 apr 2018, 18:58
Shrek schreef: 14 apr 2018, 12:10De kast is identiek, dus de hoogte zal ook wel dezelfde zijn.
Maar dat is hoe dan ook niet genoeg om naar Roosendaal te kunnen rijden, de M6 kan bij mijn weten helemaal niet werken op 1500v= (wel op 1500v~), bij de M7 zal dat ongetwijfeld hetzelfde zijn.
De fabrikant zei bij de bestelling iets anders:
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-tre ... aastricht/

Hoe dat probleem met de hoogte wordt opgelost, daar ben ik wel benieuwd naar.
De fabrikant kan natuurlijk veel zeggen, maar het is uiteindelijk de combinatie trein-infra die moet werken. En zonder aanpassingen aan de infra zie ik het niet gebeuren met de M7.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 14 apr 2018, 18:58 De fabrikant zei bij de bestelling iets anders:
https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-tre ... aastricht/

Hoe dat probleem met de hoogte wordt opgelost, daar ben ik wel benieuwd naar.
Even Zwitserland bellen voor 50m tunnelbovenleidingsprofiel ? Spaart 10-20 cm in hoogte....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Bibke »

Ik zag net een foto van die M7 in Brugge die dichterbij getrokken is.
Volgens mij heeft men die serieus lager gemaakt, ook lijken de vensters onderaan minder hoog.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: 14 apr 2018, 21:04 Ik zag net een foto van die M7 in Brugge die dichterbij getrokken is.
Volgens mij heeft men die serieus lager gemaakt, ook lijken de vensters onderaan minder hoog.
Maar was de luchtvering actief op het moment dat de foto gemaakt werd? Anders is hij uiteraard lager dan en M6 in dienst.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Bibke »

Shrek schreef: 14 apr 2018, 21:40
Bibke schreef: 14 apr 2018, 21:04 Ik zag net een foto van die M7 in Brugge die dichterbij getrokken is.
Volgens mij heeft men die serieus lager gemaakt, ook lijken de vensters onderaan minder hoog.
Maar was de luchtvering actief op het moment dat de foto gemaakt werd? Anders is hij uiteraard lager dan en M6 in dienst.
Aha, naar alle waarschijnlijkheid niet.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Nu heb ik opeens opgevangen dat de M7 toch enkele cm lager zou zijn dan de M6. Dan kan het misschien toch net passen onder de brug in Roosendaal...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 18 apr 2018, 08:54 Nu heb ik opeens opgevangen dat de M7 toch enkele cm lager zou zijn dan de M6. Dan kan het misschien toch net passen onder de brug in Roosendaal...
Dat zou goed nieuws zijn. Dan wordt het doortrekken van de Charleroi - Essen tot Roosendaal met M7 mogelijk.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Kan dat binnenlands eigenlijk ook een verschil maken? Wat zijn alweer de baanvakken waar M6 niet toegelaten is (vind het niet meteen terug in de Netverklaring?) en zou die iets lagere hoogte daar een verschil in kunnen maken?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Je vindt de lijst met verboden baanvakken terug in de netverklaring, onder D. Boek van de treindienst punt 08: Voertuigen onderworpen aan beperkingen en verbodsbepalingen op de lijnen in dienst.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 18 apr 2018, 10:57 Kan dat binnenlands eigenlijk ook een verschil maken? Wat zijn alweer de baanvakken waar M6 niet toegelaten is (vind het niet meteen terug in de Netverklaring?) en zou die iets lagere hoogte daar een verschil in kunnen maken?
Veel verschil maakt dat toch niet, alle relevante lijnen zijn inmiddels aangepast voor M6.
Ik denk niet dat je de M7 snel zal nodig hebben richting Spa of Couvin.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 18 apr 2018, 11:30
Steve schreef: 18 apr 2018, 10:57 Kan dat binnenlands eigenlijk ook een verschil maken? Wat zijn alweer de baanvakken waar M6 niet toegelaten is (vind het niet meteen terug in de Netverklaring?) en zou die iets lagere hoogte daar een verschil in kunnen maken?
Veel verschil maakt dat toch niet, alle relevante lijnen zijn inmiddels aangepast voor M6.
Ik denk niet dat je de M7 snel zal nodig hebben richting Spa of Couvin.
Dus naar Aken zullen ze ook niet kunnen rijden? Want ze zouden toch uitgerust worden voor 15 kV AC?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 18 apr 2018, 12:22
Shrek schreef: 18 apr 2018, 11:30
Steve schreef: 18 apr 2018, 10:57 Kan dat binnenlands eigenlijk ook een verschil maken? Wat zijn alweer de baanvakken waar M6 niet toegelaten is (vind het niet meteen terug in de Netverklaring?) en zou die iets lagere hoogte daar een verschil in kunnen maken?
Veel verschil maakt dat toch niet, alle relevante lijnen zijn inmiddels aangepast voor M6.
Ik denk niet dat je de M7 snel zal nodig hebben richting Spa of Couvin.
Dus naar Aken zullen ze ook niet kunnen rijden? Want ze zouden toch uitgerust worden voor 15 kV AC?
Naar Aken is er 3kV DC.
Als die wens er komt zal Infrabel wel snel de bovenleiding aanpassen zodat het wel kan.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva »

Op de FB van "Belgische treinspotters groep" staat een foto van een M7 rijtuig onderweg van Brugge naar Schaarbeek.
Plaats reactie