Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

trainfan03 schreef: 08 jan 2024, 23:34
260689 schreef: 08 jan 2024, 23:16
trainfan03 schreef: 08 jan 2024, 23:03 Als ik het goed zie, is er wel een drukknop om de deur zelfstandig te openen (of moet die door de sleutel van de TBG geactiveerd worden?) 😅
De bovenste is voor de deur te openen/sluiten. De onderste is voor de deur mechanische te openen/sluiten als er geen lucht op zit. Allebij de bewerkingen zijn te behandelen met de driewegsleutel. Geen drukknopen dus.
En deze knop dan?
Afbeelding
Die heb ik dus over gezien. Maar da's dan een goeie zaak!
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Kan al eens gebeuren ;)
Dat is een extreem goede zaak, heb zo eens een halte te ver moeten rijden op een M6 aangezien de TBG mij vergeten was met mijn fiets 😅 Dat kan dus niet meer voorvallen met de M7 BDUH. Zou ook raar zijn dat de multifunctionele stuurposten wel vrij toegankelijk zijn en de gewone multifunctionele niet.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Bij de M6 is de toegankelijke deur, ook een derde deur, hier niet, dus moet die wel altijd open zijn voor reizigersstromen. Ik denk trouwens dat de blauwe band dient om het duidelijker te maken welke deur de juiste is en mss ook zodat reizigers sneller naar deze meer opvallende deur zouden gaan, dan de BDx.
Ruben
Berichten: 345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ruben »

En is die dan ook werkelijk autonoom toegankelijk, dus zonder een kloof tussen perron en trein die je moet overbruggen zoals helaas bij de Desiro? Of is enkel de hoogte aangepast en heb je met een rolstoel dus nog altijd hulp nodig?
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

Ruben schreef: 09 jan 2024, 07:59 En is die dan ook werkelijk autonoom toegankelijk, dus zonder een kloof tussen perron en trein die je moet overbruggen zoals helaas bij de Desiro? Of is enkel de hoogte aangepast en heb je met een rolstoel dus nog altijd hulp nodig?
Deze zou een schuiftrede moeten hebben die tot tegen het perron komt. Dus bij een verhoogd perron kan een rolstoelgebruiker zelfstandig in of uitstappen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Toch zal het een stevige uitdaging worden om daarmee echt volledig "zelfstandig" toegankelijk te zijn, want het rijtuig en zeker die deur kan in principe om het even waar in de trein opduiken. En met een rolstoel even een sprintje trekken op een perron van 200 - 300 meter terwijl de trein er staat is natuurlijk geen optie, zelfs met een fiets is het al moeilijk genoeg. Benieuwd hoe ze dat denken op te lossen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dovaere »

Klassiekje schreef: 07 dec 2023, 02:17 M7 BDUH: rijtuig tweede klasse aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 76 cm)
M7 BDUHx: multifunctioneel stuurrijtuig aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 63 cm)
M7 BVUHx: multifunctioneel stuurrijtuig met fietsenafdeling
Ik heb enkele vragen bij die verschillende varianten:
  • wat betekent UH?
  • Ik zie hierboven een drietal multifunctionele varianten. Uit onderstaande opsomming uit een officieel document van het aantal fietsplaatsen leid ik af dat in alle drie bovenstaande M7-varianten ook fietsen kunnen staan (als ze niet gebruikt worden door rolstoelgebruikers). Klopt dat nog altijd?
  • De links op https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) tonen dat er in december 2020 130 rijtuigen BDUH met deur voor rolstoelgebruikers 76 cm zijn besteld + 68 stuurrijtuigen met plaats voor fietsen en kinderwagens. Die laatste slaat dan wellicht op de BVUHx? Was dat de eerste bestelling van BDUH en BVUHx of rijden die al rond?
  • In december 2021 was er nog een bestelling voor 98 multifunctionele rijtuigen. Welke type zal dat zijn?
  • Ik zie dat in twee varianten rolstoelgebruikers kunnen. In welke treinen zullen welke varianten worden ingezet?

Code: Selecteer alles

Fietscapaciteit per type rollend materieel op het moment
van inwerkingtreding van het Contract
M6 (BD)       14

M7 (BD - PMR) 8
M7 (BDx)      12
M7 (Bx)       16
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/documents/regulations/2023/Bijlagen%20openbaredienstcontract%20NMBS_0.pdf
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Die U en H zijn eigenlijk weinig relevant en kunnen gewoon weggelaten worden.
U = uitgerust voor het MUX-systeem (treinschakeling)
H = high speed (200 km/h dus in dit geval)
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Zwoopaman »

dovaere schreef: 09 jan 2024, 09:34
Klassiekje schreef: 07 dec 2023, 02:17 M7 BDUH: rijtuig tweede klasse aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 76 cm)
M7 BDUHx: multifunctioneel stuurrijtuig aangepast voor rolstoelgebruikers (deur 63 cm)
M7 BVUHx: multifunctioneel stuurrijtuig met fietsenafdeling
Ik heb enkele vragen bij die verschillende varianten:
  • wat betekent UH?
  • Ik zie hierboven een drietal multifunctionele varianten. Uit onderstaande opsomming uit een officieel document van het aantal fietsplaatsen leid ik af dat in alle drie bovenstaande M7-varianten ook fietsen kunnen staan (als ze niet gebruikt worden door rolstoelgebruikers). Klopt dat nog altijd?
  • De links op https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) tonen dat er in december 2020 130 rijtuigen BDUH met deur voor rolstoelgebruikers 76 cm zijn besteld + 68 stuurrijtuigen met plaats voor fietsen en kinderwagens. Die laatste slaat dan wellicht op de BVUHx? Was dat de eerste bestelling van BDUH en BVUHx of rijden die al rond?
  • In december 2021 was er nog een bestelling voor 98 multifunctionele rijtuigen. Welke type zal dat zijn?
  • Ik zie dat in twee varianten rolstoelgebruikers kunnen. In welke treinen zullen welke varianten worden ingezet?

Code: Selecteer alles

Fietscapaciteit per type rollend materieel op het moment
van inwerkingtreding van het Contract
M6 (BD)       14

M7 (BD - PMR) 8
M7 (BDx)      12
M7 (Bx)       16
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/documents/regulations/2023/Bijlagen%20openbaredienstcontract%20NMBS_0.pdf
Er gaan nu inderdaad 3 varianten zijn. Origineel was enkel een BDx voorzien met de deur op 63 cm en een PBM toilet. Hier is echter veel kritiek op gekomen omdat deze niet autonoom toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Daarna is er een vervolgorder gekomen voor BD rijtuigen met een deur op 76 cm en een PBM toilet. Het is de bedoeling dat elke M7 samenstelling minstens één van dit type rijtuig krijgt. Daardoor werd een PBM toilet in de BDx overbodig en werd dit bij een vervolgorder voor extra stuurrijtuigen dus weggelaten. Dit is de Bx variant met extra plaats voor fietsen wegens het wegvallen van het toilet.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dovaere »

dovaere schreef: 09 jan 2024, 09:34 Ik heb enkele vragen bij die verschillende varianten:
[*]De links op https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) tonen dat er in december 2020 130 rijtuigen BDUH met deur voor rolstoelgebruikers 76 cm zijn besteld + 68 stuurrijtuigen met plaats voor fietsen en kinderwagens. Die laatste slaat dan wellicht op de BVUHx? Was dat de eerste bestelling van BDUH en BVUHx of rijden die al rond?
[*]In december 2021 was er nog een bestelling voor 98 multifunctionele rijtuigen. Welke type zal dat zijn?
Bedankt voor jullie hulp. Voor deze vragen zag ik toevallig het antwoord een paar pagina's terug:
Natje049 schreef: 06 dec 2023, 19:54 Momenteel in commerciële dienst:
Rijtuigen:
M7 BDUHx: 49
M7 BVUHx: 2

De bestellingen:
Eerste bestelling:
ABUH: 145
BUH: 145
BDUHx: 65
BMx: 90
Tweede bestelling:
BDUH: 134
BVUHx: 70
Derde bestelling:
BUH: 12
ABUH: 80
BMx: 22
BVUHx: -9
BDUH: -7
Over mijn tweede vraag:
[*]Ik zie dat in twee varianten rolstoelgebruikers kunnen. In welke treinen zullen welke varianten worden ingezet?
Als ik het goed begrijp, komt er dus in elke M7-samenstelling op termijn een "nieuwe" multifunctionele BD (samen 127) geschikt voor rolstoelers, en/of fietsen.
In ongeveer de helft van die samenstellingen zit er dan bijkomend een "nieuw fiets-stuurrijtuig" BVUHx (61), in de andere helft van de samenstellingen bijkomend een multifunctioneel stuurrijtuig BDUHx (65) met deur die wat minder geschikt is voor rolstoelers op hoge perrons op 76 cm, en/of fietsen.
Maar wellicht zijn mijn veronderstellingen verkeerd omdat er wat van die speciale rijtuigen zullen verhuizen naar stammen met M6-rijtuigen?

Aan het andere uiteinde van zo'n samenstelling zal dan een van de 112 BMx motorrijtuigen duwen/trekken.
Tenzij er een loc is. Op welke lijnen zullen locs blijven?
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 274
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door trainfan03 »

Deze avond twee (deels) afgeschafte ritten op de 32xx wegens "technische problemen", de ene te wijten aan de andere. IC 3245 heeft een 20-tal minuten stilgestaan in Sinaai om dan nog eens 8 minuten extra te sprokkelen tussen Sinaai en Lokeren. Na aankomst in Lokeren gingen de deuren niet open en kondigde EMMA doodleuk aan "De IC-trein naar Brussel en Aat van 22u33 rijdt vandaag niet." Geen alternatieven werden afgeroepen (laatste rit van de dag). De TBG deed even de deur open om kort iets te zeggen, maar sloot de deur daarna en deed de lichten in de trein uit. IC 3220 is niet verder gereden dan Lokeren (spoor A), om dan als IC 17305 nog tot Aat te rijden vanuit Lokeren, zodat die mensen van IC 3245 toch nog op hun bestemming geraakten. De stam die IC 3245 reed, is even later leeg terug gereden naar Sint-Niklaas. Iemand enig idee wat het probleem geweest kan zijn met deze M7-stam (Bmx van dienst: 76064, BDx van dienst: 75048)?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Opvallend nieuws dat ik net lees: de 1508 is blijkbaar net voor Brugge tot stilstand gekomen omdat de M7 Bmx achteraan de trein plots losgekomen is, met een zeer sprekende video erbij. Het valt me trouwens ook op dat het precies een homogene M7-stam was en dus geen mengeling M6 / M7 Bmx zoals die intussen gebruikelijk zijn op de 15xx. Iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn, zeker als je weet dat de Bmx logischerwijs aan het duwen was? En nog iets wat ik me afvraag: gaan de binnendeuren dan ook automatisch toe of blijven die gewoon werken (waardoor je dan plots in het spoor zou kunnen uitkomen)?
wdl
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2023, 11:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wdl »

Aangezien dit vlak voor het station van Brugge was, zal de BMX dus regeneratief aan het remmen geweest zijn, wat verklaart waarom die juist loskoppelde.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Klassiekje »

Steve schreef: 19 jan 2024, 14:43 Opvallend nieuws dat ik net lees: de 1508 is blijkbaar net voor Brugge tot stilstand gekomen omdat de M7 Bmx achteraan de trein plots losgekomen is, met een zeer sprekende video erbij. Het valt me trouwens ook op dat het precies een homogene M7-stam was en dus geen mengeling M6 / M7 Bmx zoals die intussen gebruikelijk zijn op de 15xx. Iemand een idee wat hier gebeurd kan zijn, zeker als je weet dat de Bmx logischerwijs aan het duwen was? En nog iets wat ik me afvraag: gaan de binnendeuren dan ook automatisch toe of blijven die gewoon werken (waardoor je dan plots in het spoor zou kunnen uitkomen)?
Alle lucht loopt eruit dus die deuren zullen niet meer werken.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Portbou »

Of die deuren nog open kunnen of niet vind ik een minder belangrijke vraag.
Gesteld dat iemand kort na de breuk de deuren opendeed... had hij/zij nog alle kans om op te merken dat er iets fout was.

Belangrijker :
Wat zou er gebeurd zijn als er iemand tussen de deuren stond op het moment van de breuk ?
Het lijkt me dat men een beetje licht over dit incident gaat... of probeert te gaan.
Plaats reactie