Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Dieselfreak »

AlexNL schreef:Bombardier en Alstom gaan nieuwe dubbeldekkers leveren aan de NMBS. Ze zullen worden geleverd vanaf 2018 en zien er zo uit:
Allez, dus wéér maar eens dezelfde grijze operatiekamer! :(
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

msts.be schreef:Met de Desiro's had men dan eens de goede stap gezet door een product direct af het schap te kopen, nu koopt men weer zo'n hopeloos afwijkend product waar elk bijkomend foefje bakken geld gaat kosten.

Men had een Twindexx (SBB-versie) moeten kopen, dat zijn pas dubbeldekmotorstellen die naam waardig. En die had ook aan alle eisen voldaan, behalve dat idiote motorrijtuig en compatibiliteit met M5/M6. Dat waren in mijn ogen al 2 redenen om de hele offertevraag opnieuw te doen. In dat geval had Stadler of Bombardier hands-down gewonnen. Nu heeft men de offerte op maat van A en B geschreven, met alle gevolgen van dien (lees: brol).
Wat is er dan mis met de M7? Een (hopelijk) verbeterde versie van de M6 klinkt niet slecht, de M6 is naar mijn mening het beste materiaal voor niet-L diensten dat de NMBS heeft, en kan ook de vergelijking met pakweg de gemoderniseerde IC-R van de Nederlandse spoorwegen doorstaan. Wat is er zoveel beter aan een Twindexx? Volgens de foto's die ik kon opzoeken van de SBB versie zien de deuren er relatief smal uit, niet al te best voor materiaal dat de spits op Brussel moet kunnen bedienen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Dit zal wel in overeenstemming zijn met de regering. Het regeerakkoord spreekt trouwens over een stijging van het aantal zitplaatsen, dus veel keuze hebben ze niet. En vooral: de grote facturen vallen in de volgende regeerperiode ;-)
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

Nieuwe dubbeldekkers lijken mij ook gewoon nodig om de capaciteit in de spits op de Noord-Zuid verbinding te verhogen. En stilletjes aan mogen de M4's ook wel vervangen worden, tenminste op de drukkere treinen.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Wat m'n vooral wil bereiken is:
Door aankoop van mega bestellingen, heb je ook minder verschillende wisselstukken nodig omdat het materiaal allemaal hetzelfde is. (Standaardisering van wisselstukken)
Wat de verbetering is voor het herstellen van mankementen. (Minder opleidingen van verschillend materieel, een betere kennis ervan).
Het kan altijd beter, het is nooit niet goed genoeg voor die ene helft! Maar wees eens blij dat de NMBS nog moeite doet om de vloot te vernieuwen. Ik ben al blij dat het grotendeels over gewone rijtuigen gaat en niet om motorstellen zoals in het buitenland. (Dat is mijn persoonlijke instelling)
Als er 1 rijtuig kapot gaat, kan m'n die vervangen door een reserve rijtuigen en in nood gevallen met 1 rijtuig minder rijden. Met motorstellen moet je minimum al 3 rijtuigen aan de kant stellen wat toch een grotere impact heeft!
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rdv »

Shrek schreef:Dit zal wel in overeenstemming zijn met de regering. Het regeerakkoord spreekt trouwens over een stijging van het aantal zitplaatsen, dus veel keuze hebben ze niet. En vooral: de grote facturen vallen in de volgende regeerperiode ;-)
Spreekt het regeerakkoord ook over een daling van de dotatie van 20%? En wat zal de volgende regering doen? Alle secundaire lijnen schrappen en nog eens 20% van de dotatie doen?
Dat zal natuurlijk wel afgetoetst zijn, maar ik vind het raar van nu al zo een grote investering vast te leggen, terwijl er nog geen formeel vastgelegde visie (beheersovereenkomst/meerjarenbegroting/...) is op de rest. Het is alsof je een akte voor een huis tekent, en dan begint uit te kijken naar een job en een lening. Voor de huidige regering is de factuur idd geen probleem, en van de politiek zijn we niet gewoon dat ze verder kijken dan de volgende verkiezing, maar van de maatschappij die de factuur moet betalen (400 miljoen per jaar ts 2018 en 2021, dat is meer dan 20% van de resterende dotatie), verwacht ik wel dat ze voorzichtig mee omgaan. Maar mss denken ze wel opnieuw aan een sale-and-lease-back operatie.
260689 schreef:Als er 1 rijtuig kapot gaat, kan m'n die vervangen door een reserve rijtuigen en in nood gevallen met 1 rijtuig minder rijden. Met motorstellen moet je minimum al 3 rijtuigen aan de kant stellen wat toch een grotere impact heeft!
Anderzijds, ik heb op dit forum eens van een rangeerder gelezen dat ze één uur nodig hebben om één rijtuig uit een stam te halen. Dan is dat rijtuig mogelijks nog niet in de werkplaats. Dus ofwel moet je het opzenden met een andere trein (wat met treinstellen niet kan, en met trek-duw stammen ook niet vanzelfsprekend is), ofwel moet je een loc zoeken om het rijtuig naar zijn werkplaats te brengen. Een motorstel kan je veel gemakkelijker mee opzenden denk ik dan (of de rangeerder laten over en weer rijden met het stel). Maar waarschijnlijk bekijk ik dat allemaal te naïef. Zolang we natuurlijk met de situatie zitten dat de verblijfstijden in de werkplaatsen zo lang zijn, is al dat rangeer- en opzendwerk wrsch maar klein bier tegenover de niet-inzetbaarheid door de lange verblijfstijden.
260689
Berichten: 3330
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

Dat zal mij gehoord zijn aangezien ik rangeerder ben in Kortrijk. Het klopt dat we daar 1u de tijd voor krijgen om het reserve rijtuig vrij te zetten, het ontkoppelen van het kapot rijtuig, overzetten naar de atelier (in Kortrijk gebeuren dat tegenwoordig ook snachts om de rijtuigen die kapot zijn direct in de atelier te plaatsen die gevraagd werd door de planning atelier), overrijden naar het reserve rijtuig en terug tegen de volledige ram zetten. In praktijk kan dit veel sneller klaar zijn aangezien het soms afhangt hoe de rijtuigen in de ram zitten, hoeveel plaats er is.
De atelier van Kortrijk scoort heel goed in het vermaken van de rijtuigen. BV: een wc pot vervangen doet m'n nu ter plaatste. Het rijtuig hoeft niet naar de atelier te gaan maar wordt ter plaatste in de trein zelf vervangen. Waarom moet een rijtuig bij ons uit de ram. Voor problemen met omvormers, reminstallatie, gebroken ruit, kopdeuren die niet te herstellen zijn in de trein zelf, VS. Er wordt zoveel mogelijk ten Velde vermaakt.
Ik spreek me niet uit over andere ateliers aangezien ik niet weet hoe het daar in z'n werk gaat.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door msts.be »

Wouterh12 schreef:Wat is er zoveel beter aan een Twindexx? Volgens de foto's die ik kon opzoeken van de SBB versie zien de deuren er relatief smal uit, niet al te best voor materiaal dat de spits op Brussel moet kunnen bedienen.
* Super gemotoriseerd: 7.5MW voor 8-delig stel, met nieuwe synchrone PMSM (zoals AGV, Régiolis, ..). Wedden dat onze M7 met IGBT blijven zitten ?
* Super design (vooral front)
* Verkrijgbaar in veelvouden van 2: dus 2-delig, 4-delig, 6-delig enz tot max. 12 delig. Dit komt omdat de batterijen en HS-kast in rijtuig 1 zitten, en tractiemotoren en transfo in rijtuig 2. SBB heeft 4-delige IR en 8-delige IC stellen besteld. Dat is dus bv. prachtig bij Blankenberge/Knokke: laat het 4-delige stel doorrijden naar Knokke en het 8-delige naar Blankenberge. Of Namen/Luxemburg: zet een 8+4 in tot Namen/Aarlen, en koppel dan de 8-delige af en rijd verder met de 4-delige naar Lux. Biedt bijna evenveel capaciteit als een dubbele AM96 in een eens zo compacte ruimte/lengte.

De deuren zijn smal en 1-delig vanwege het schokeffect bij snelheden > 160 km/u. Zie naar andere dubbeldeksstellen en die hebben dat allemaal ook: TGV Duplex, nieuwe Skoda-rijtuigen voor DB Regio. Kiss Westbahn heeft wel 2-delige deuren, maar zijn samen even breed als een 1-delige deur van de andere.

Het nadeel van die smalle deuren moet altijd in zo'n geval opgeheven worden door voldoende acceleratievermogen, en als we dan 1MW per rijtuig nemen zal dat veel beter lukken dan met een M7-motorwagen die waarschijnlijk maar 3.5MW zal hebben voor 6 rijtuigen. Dát is het grootste pijnpunt: te weinig vermogen, en geconcentreerd in 1 zwaar motorrijtuig. Als je dan nog een tractiemotor verliest heb je nog 2625kW over. Veel succes om dan die 6-delige compositie met de power van een wijlen 26 snel uit de NZV te krijgen .. :lol:
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Ik heb het gevoel dat er een creatief stukje betalingsplanning achter steekt.
Enkele fabrieken in nood van bestellingen (liefst voor nieuwjaar) en een gebruiker in geldtekort (levering niet te snel want eigenlijk geen centen).
Dan krijg je een kleine deellevering met proeftermijn (terwijl het een copie is van een bestaand rijtuig).
Iedereen blij incl. de vakbonden... :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Joris »

msts.be schreef:
Het nadeel van die smalle deuren moet altijd in zo'n geval opgeheven worden door voldoende acceleratievermogen, en als we dan 1MW per rijtuig nemen zal dat veel beter lukken dan met een M7-motorwagen die waarschijnlijk maar 3.5MW zal hebben voor 6 rijtuigen. Dát is het grootste pijnpunt: te weinig vermogen, en geconcentreerd in 1 zwaar motorrijtuig. Als je dan nog een tractiemotor verliest heb je nog 2625kW over. Veel succes om dan die 6-delige compositie met de power van een wijlen 26 snel uit de NZV te krijgen .. :lol:
Of door die deuren op de benedenverdieping te plaatsen waardoor je geen trappen hebt. Ik heb er vele jaren eens op gelet in Zürich HB. het duurde toen amper een paar minuten om het hele rijtuig leeg te maken bij zo een IC2000. Een M6 heeft dan wel brede dubbele deuren, ook een heel pak trappen.
Ik blijf er bij: is zo een megabestemming in tijden van besparingen echt wel een goed idee ipv eerst eens op te rijden wat ze hebben, zodat ze niet zoals nu Klassieken, die nog geen 10 jaar gemoderniseerd zijn, al naar de schroothoop moeten sturen. En echte motorstellen zoals een Kiss had ik mogelijks toch liever gezien vanuit reizigersstandpunt. OK, het interieur van deze wagens ziet er wel OK uit op het eerste zicht, maar eerst wachten tot ik er in zit. (Mijn ervaringen met de Kiss van Westbahn zijn zeer goed, vandaar) De toekomst zal het uitwijzen.
En nu eerst nog wat foto's maken, nu er nog een beetje variatie is :D
Afbeelding
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

Joris schreef:
msts.be schreef:
Het nadeel van die smalle deuren moet altijd in zo'n geval opgeheven worden door voldoende acceleratievermogen, en als we dan 1MW per rijtuig nemen zal dat veel beter lukken dan met een M7-motorwagen die waarschijnlijk maar 3.5MW zal hebben voor 6 rijtuigen. Dát is het grootste pijnpunt: te weinig vermogen, en geconcentreerd in 1 zwaar motorrijtuig. Als je dan nog een tractiemotor verliest heb je nog 2625kW over. Veel succes om dan die 6-delige compositie met de power van een wijlen 26 snel uit de NZV te krijgen .. :lol:
Of door die deuren op de benedenverdieping te plaatsen waardoor je geen trappen hebt. Ik heb er vele jaren eens op gelet in Zürich HB. het duurde toen amper een paar minuten om het hele rijtuig leeg te maken bij zo een IC2000. Een M6 heeft dan wel brede dubbele deuren, ook een heel pak trappen.
De reizigers van de bovenverdieping zullen toch op één of andere manier moeten uitstappen; hoe ga je dat op onze perrons regelen zonder trappen? De trappen in een M6 lijken mij niet het probleem te zijn; mensen stromen immers tegelijk door naar de beneden- en bovenverdieping en het trapje naar beneden werkt nauwelijks vertragend. Het contrast met op- en afstappen in een MS96 is groot.

Wat het vermogen betreft; is het al gekend hoe de NMBS de motorwagens wil inzetten? Is het de bedoeling dat ze in paren ingezet gaan worden om voldoende vermogen te hebben om een stam voort te bewegen, of kunnen ze desgewenst samenwerken met een -21 of -27 aan de andere kant? Het is te hopen dat de motorisatie niet te licht zal uitvallen.

Wat mij betreft is 160 km/u overigens voldoende. Als de stap naar 200 km/u zoveel aanpassingen vraagt, laat men 200 beter over aan de I11'en. Als een trein in België constant 160 kan rijden is dat al een ongelooflijk succes!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Joris bedoelde gelijkvloers instappen voor het onderste niveau net zoals de SBB deed bij de IC2000 dubbeldekkers. Deze rijtuigen hebben natuurlijk ook trappen maar dan enkel om naar boven te gaan. Het bovenste verdiep van die rijtuigen heeft de mogelijkheid om zelf een minibar door te laten rijden want van het ene naar het andere rijtuig is er geen niveauverschil. Men kan via het bovenste niveau dus doorlopen over heel de trein zonder een trap te nemen.
Heel prachtige en leuk ingedeelde treinen. Met iets minder zitplaatsen dan onze M6 maar wel meer plaats voor bagage, ruimer sanitair aanbod, een barafdeling en in bepaalde stuurrijtuigen zelfs een kinderhoek.
Wouterh12
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef:Joris bedoelde gelijkvloers instappen voor het onderste niveau net zoals de SBB deed bij de IC2000 dubbeldekkers. Deze rijtuigen hebben natuurlijk ook trappen maar dan enkel om naar boven te gaan. Het bovenste verdiep van die rijtuigen heeft de mogelijkheid om zelf een minibar door te laten rijden want van het ene naar het andere rijtuig is er geen niveauverschil. Men kan via het bovenste niveau dus doorlopen over heel de trein zonder een trap te nemen.
Heel prachtige en leuk ingedeelde treinen. Met iets minder zitplaatsen dan onze M6 maar wel meer plaats voor bagage, ruimer sanitair aanbod, een barafdeling en in bepaalde stuurrijtuigen zelfs een kinderhoek.
Een minibar gaat er op onze treinen toch niet (meer) komen en dat kleine trapje naar beneden gaat de zaak ook niet maken, denk ik. De nieuwe rijtuigen zouden meer beenruimte moeten krijgen voor de plaatsen die tegenover elkaar staan; dat zou wel een welkome verbetering zijn. Verder kies ik toch voor meer zitplaatsen eerder dan een barafdeling of een kinderhoek. Voor de afstanden die onze treinen afleggen, en gezien het aantal reizigers in de spitsuren, is dit volgens mij beter.

Overigens zouden de stuurrijtuigen wel een lage instap krijgen, net zoals dit nu (op aanvraag) mogelijk is bij de M6 variant met de fietsenruimte.
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Wouterh12 schreef: Overigens zouden de stuurrijtuigen wel een lage instap krijgen, net zoals dit nu (op aanvraag) mogelijk is bij de M6 variant met de fietsenruimte.
Zit die lage fiets-instap niet ongeveer op de nieuwe perronhoogte 76 cm (?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Bij een dubbeldekker is de ideale hoogte 55 cm en geen 76 cm, kijk maar naar de M6 waarbij je eigenlijk een klein stapje naar beneden moet zetten om via die deur uw fiets in het rijtuig te plaatsen.
Plaats reactie