Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ouwe »

Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16
Zorba schreef: 02 mei 2019, 17:32 Daarnet gespot in Schaarbeek in combinatie met M6 en (ik denk) I10.
Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar:
testm7-12.jpg
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Floris Cappelle »

Ouwe schreef: 04 mei 2019, 15:03
Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16
Zorba schreef: 02 mei 2019, 17:32 Daarnet gespot in Schaarbeek in combinatie met M6 en (ik denk) I10.
Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar: testm7-12.jpg
Zo te zien zal Roosendaal moeilijk worden.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Floris Cappelle schreef:
Ouwe schreef: 04 mei 2019, 15:03
Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16 Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar: testm7-12.jpg
Zo te zien zal Roosendaal moeilijk worden.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Dat kan je niet besluiten uit deze foto.
Gerrieberrie
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 apr 2019, 00:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Gerrieberrie »

Volgens de krant “Le Soir” zou de oplevering van de M7 rijtuigen/motorstellen opnieuw vertraagd zijn. De oplevering van de eerste rijtuigen (48 van de 445 bestelde stuks) is ditmaal voorzien voor maart 2020 en de stuurrijtuigen/motorstellen pas vanaf juli 2020. Zichtbare verbetering in de performantie zou pas eind 2020 zichtbaar zijn. Het zou volgens NMBS geen problemen opleveren voor het nieuwe vervoersplan dat er in 2020 zit aan te komen.

Het grote probleem is zogezegd de homologatie van bepaalde onderdelen, die de vertraging in de productie nog steeds kan laten toenemen (het probleem is nog niet van de baan)...
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wva »

Volgens een foto op FB in de groep van "Trein en Station Vroeger en Nu (Train et Gare d'aujourd'hui et d'autrefois)" is het eerste gemotoriseerd stuurrijtuig Brugge buiten gegaan. (staat zelfs een foto bij van het transport via binnenschip!)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Dit is de foto in kwestie (auteur Xavier Samyn op de bovengenoemde groep):

60414901_10216525987195772_2600320509786718208_o.jpg
wbrm
Berichten: 406
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Komisch zicht wetende dat deze gewoon in Noord-Frankrijk gebouwd is. :lol:
vnze
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 feb 2016, 11:53

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door vnze »

Misschien ben ik een beetje te kort door de bocht hier maar dit stuurstandrijtuig heeft blijkbaar erg weinig zitplaatsen. Is er dan wel een noemenswaardige meerwaarde ten opzichte van traditionele locs, rekening houdend met het lager vermogen van deze stuurstandrijtuigen, de ontwikkelingskosten, en de beperktere inzetbaarheid?
Iedere dag pendelen van FRST naar FN
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ouwe »

De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.
Ouwe
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 mei 2019, 14:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Ouwe »

Shrek schreef: 17 mei 2019, 18:29
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.
Een motorrijtuig met 5-6 rijtuigen(waarvan 1 stuurrijtuig)? Zijn er dan niet in verhouding veel motorrijtuigen besteld? Volgens lijn58.be zouden er 90 motorrijtuigen zijn van de 445 bestelde rijtuigen.
Eurovisie: De Nederlandse bal was niet goed genoeg, dus werd een belgische bal ingevlogen. Hopelijk staat het atomium nog recht.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ronny »

Ouwe schreef: 17 mei 2019, 19:53 Een motorrijtuig met 5-6 rijtuigen(waarvan 1 stuurrijtuig)? Zijn er dan niet in verhouding veel motorrijtuigen besteld? Volgens lijn58.be zouden er 90 motorrijtuigen zijn van de 445 bestelde rijtuigen.
Vervangen die motorrijtuigen ook reeks 27 ?
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Joris »

Shrek schreef: 17 mei 2019, 18:29
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.
Maar de vraag is en blijft: als die zo weinig reizigerscapaciteit hebben zoals het op het eerste zicht lijkt, was een halfloc dan geen betere optie? Zoiets genre de Italiaanse E464.
Afbeelding
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door ostbahnhof »

een rekening is snel gemaakt:
1 electrisch M7 motorwagen
1 m7
1 m7 stuurrijtuig
en je je hebt al dubbel zoveel zitplaatsen als een break
👍
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door msts.be »

Gerrieberrie schreef: 03 mei 2019, 14:49 Wat mij vooral opvalt is de geringe grootte van de voorruit van de stuurstand, vergeleken met een M6. Verder is die "bult" toch meer uitgesproken dan bij de M6. Wat contra-intuïtief, aangezien iedereen wel vermoed dat de wijzigingen aan het exterieur van het stuurrijtuig tov de M6 niet enkel en alleen cosmetisch horen te zijn...
Was eveneens mijn gedacht: die grote bult, maar eveneens dat zijruitje dat totaal niet geïntegreerd is in de zijkant van de kast !

Al bij al weer een duur (want custom ontwerp itt standaard Twindexx) bric-à-brac bouwsel dat niets gaat veranderen aan de huidige problematiek, buiten de maximalisatie van het aantal zitplaatsen.

Voorbeelden hoe het wél kan:
https://www.bahnbilder.de/bild/deutschl ... d-445.html
(OK, hier ook wel een bult maar toch iets minder opvallend vind ik)
https://www.flickr.com/photos/r936/45556021032

Vooral de Skoda (de laatste) ziet er eigenlijk best wel goed uit, met een IC-aankleding had dat wel een deftige M7 geweest. Weliswaar nog steeds locs nodig (mogelijk nieuwe HLE17 ipv motorrijtuigen) en niet compatibel met M6. Welke pipo heeft dat trouwens in zijn hoofd gehaald om dat in het lastenboek in te schrijven ?
Plaats reactie