Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
wbrm

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wbrm »

Het verschil in aantal ramen met de gemotoriseerde stuurrijtuigen van de Dosto's in Duitsland (Br 445/446) is wel groot. Natuurlijk M7 is meersysteem, 200km/u en vermoedelijk krachtiger (kop en staart gemotoriseerd bij Dosto's), wat wel wat ruimte zal opeisen.
Shrek

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 01 jun 2019, 14:25 Al bij al weer een duur (want custom ontwerp itt standaard Twindexx) bric-à-brac bouwsel dat niets gaat veranderen aan de huidige problematiek, buiten de maximalisatie van het aantal zitplaatsen.
Dat is net de huidige problematiek en de voornaamste reden om de M7 aan te schaffen...
Iain Dobson

Bericht door Iain Dobson »

The M7 BMx has turned up in the Czech Republic and has gone to the Test Track at Velim.

See this Facebook page for the Czech photos.

https://www.facebook.com/events/2340026 ... 272885057/

Saves on having to get permission to travel over different networks [and probably cheaper too].

The M7 BMx's power output is 1.3MW, which is about the half of a HLE 21. So half of the BMx consists of electronics and this is deemed a normal amount of space. There does appear to be more traction kit in the M7 BMx than the TWINDEXX which is surprising as the TWINDEXX is rated at 2.3MW. So the TWINDEXX is 1.0MW more powerful than the new M7 BMx. Also the Germans have a TWINDEXX power car on each end of a three coach train in some cases. That is 4.6MW of power [so similar to an NS 1700 but on 8 axles] so a bit of a pocket rocket.

https://www.youtube.com/watch?v=yPOV0Ab4YmQ

There are two pantographs on the M7 BMx whereas the TWINDEXX for Schleswig Holstein only has one. So the extra pantograph on the M7 BMx takes away some of the seating area on the top deck. The M7 BMx will have to work under 3000 V dc and 25 kV ac in Belgium. Luxembourg is all 25 kV now and if they are to work into the Nederlands, 1500 V dc and 25 kV AC. This also means there is going to be the need for more space to deal with the different voltages coming in. The Schleswig Holstein TWINDEXX only has to deal with one voltage, 15 kV, where the M7 BMx needs to deal with two types of voltage, one ac and one dc. I suspect that the extra space is taken up by need to convert the 3000 V dc into whatever the M7 BMx needs for traction.

There is the possibility that the M7 BMx is shorter than both the other M7 cars and the Schleswig Holstein TWINDEXX. The reason for this may be the dc transformer which may be a reasonably sized lump of metal and oil to find space for. The dc transformer may also be heavy and so you cannot have as many people in the coach as you may be getting close to your maximum axle loadings. NS put their mDDM on six axles where the M7 is only sitting on four.

The M7 BMx has single doors whereas the TWINDEXX has double doors.

There are 40 + seats [possibly 48] in this BMx car. The actual number of seats depend on the staircases to the upper deck and how the seating is arranged. There are two staircases, one for the front door and one for the back door. With less seating on the top deck, the staircases take up a greater proportion of the passenger accommodation than in a normal M7.

Apologies for posting in English but the on-line translators make the words not read very well.

Iain
wbrm

Bericht door wbrm »

Iain Dobson schreef: 03 jun 2019, 14:53The M7 BMx's power output is 1.3MW, which is about the half of a HLE 21.
Dat lijkt mij problematisch.
Steve

Bericht door Steve »

Ik kan het niet meteen terugvinden, maar ik meende eerder gelezen te hebben dat het vermogen ergens rond 2 à 3 MW zou liggen. Als het inderdaad slechts 1,3 MW is, vind ik dat ook bijzonder weinig. Het is toch niet de bedoeling om stammetjes van maar 2-3 rijtuigen te vormen?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

wbrm schreef: 03 jun 2019, 17:23
Iain Dobson schreef: 03 jun 2019, 14:53The M7 BMx's power output is 1.3MW, which is about the half of a HLE 21.
Dat zal afhangen van de formaties waarin de M7 BMx gaat rijden.

Een vierdelige VIRM van NS heeft een vermogen van 1,6 MW en haalt een topsnelheid van 160 km/u (140 km/u in dienst). Een compositie bestaande uit 4 bakken (M7 BMx + 2x M6/M7 + stuurrijtuig) zou niet veel onder hoeven te doen voor de prestaties van een VIRM. Daarbij moet wel gezegd worden dat VIRM niet bepaald het snelste materieel uit de NS-vloot is, en dat ik niet weet hoe het zit met de gewichtsverdeling en aslasten.

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk dat er twee BMx'en in één trein worden geplaatst, waardoor het vermogen uitkomt op 2,6 MW. Dat is ruim voldoende voor een vierdelige intercitytrein. De Desiro HC-treinen van de Rhein-Ruhr-Express hebben een vermogen van 4 MW, ze bestaan uit twee (enkeldeks) kopbakken met daartussen twee dubbeldeks rijtuigen. De kopbakken zijn beide aangedreven, maar de treinen zijn dan ook bedoeld voor het Regionalverkehr, waarin snel optrekken van belang is. Dat speelt bij intercities wat minder.

Voor 200 km/u-verkeer kan men natuurlijk de locomotieven blijven inzetten.
Iain Dobson

Bericht door Iain Dobson »

wbrm schreef: 03 jun 2019, 17:23
The information about the 1.3MW came from a good source but I have not seen any documentation myself. I do not know about traction myself but it may be the 1.3MW can be better used by a M7 BMX with perhaps AC traction motors than with a HLE 21 using DC traction motors. Perhaps modern control electronics will enable some form of wheel creep to aid traction. I do not know.

Half a HLE 21 may not move a six car set all that quickly but will move a four car one reasonably well. I would think a BMx pushing itself and five other M7 cars up the hill out of Liège will be interesting. It will be really interesting on a damp November morning, when it has been windy the day before and there lots of wet leaves lying around. The photograph of the M7 BMx Power Trailer and the un-powered M7 Bx show them fitted with GF Couplers, so you cannot get the Banker [push loco] to help.

Even the dry and undercover incline from Antwerpen Centraal Level 3 up to Berchem will be interesting for a six car M7 set with a BMx Power Trailer.

We shall see and see what happens when the M7 BMx start in service.

[I am also aware that people do not like postings in languages other then Nederlands on a Nederlands Language Forum. So unless there is something of real interest, I will go back to my lurking.]

Iain
overweg13

Bericht door overweg13 »

Iain Dobson schreef: 03 jun 2019, 18:36

[I am also aware that people do not like postings in languages other then Nederlands on a Nederlands Language Forum. So unless there is something of real interest, I will go back to my lurking.]

Iain
On the contrary, what you write is always very interesting and I prefer reading good English to bad Dutch. So please continue!
Met vriendelijke groet

overweg13
Horatio

Bericht door Horatio »

Vandaag werd er een ongemotoriseerd M7 stuurrijtuig buitengehaald bij Bombardier te Brugge. Staat momenteel in bundel A te Brugge voor testen met HLE18.
Bijlagen
983F1D37-937E-4FC2-B76C-EA7AF4C2B25A.jpeg
Zwoopaman

Bericht door Zwoopaman »

Zou het mogelijk zijn dat die 1.3 mw enkel is onder 1500v gelijkstroom? Een beetje zoals de MR75 of de Type 18 die in Nederland op "halve kracht" rijden.
Ducktape

Bericht door Ducktape »

Nog op de Facebook pagina van de transporteur staat deze technische tekening van de M7BX. Ook interessant om eens te zien vind ik.

@Iain: please continue just posting in English, the information you're always giving is very valuable, I'd rather it not go to waste by just lurking or Google translating it really bad haha
Bijlagen
Capture.PNG
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Afbeelding
Alle stoelen bij het raam, geen uitzicht op een dichte wand of een stijl. Goed bezig, NMBS!
wbrm

Bericht door wbrm »

Zwoopaman schreef: 04 jun 2019, 09:55 Zou het mogelijk zijn dat die 1.3 mw enkel is onder 1500v gelijkstroom? Een beetje zoals de MR75 of de Type 18 die in Nederland op "halve kracht" rijden.
Dat dacht (en eigenlijk hoop) ik ook al.
Het kan natuurlijk dat het 200km/u werk naar de 18/19 wordt geschoven.
Lynx

Bericht door Lynx »

Is 1.3 MW niet per tractie-installatie, waarbij er twee tractieinstallaties met in totaal 4 motoren in zo'n ding zitten? Dan heb je al 2.6 MW tot je beschikking, wat mij persoonlijk een stuk realistischer lijkt.
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: 04 jun 2019, 14:20 Afbeelding
Alle stoelen bij het raam, geen uitzicht op een dichte wand of een stijl. Goed bezig, NMBS!
Toch vind ik dit een wel erg kort dubbeldekkertje, incl. de technische voorzieningen voor reizigers, zoals airco, trappen, deuren en doorgang naar rest rijtuigen voor toilet ?
Dan vind ik het verhaal van de driekwart Italiaanse standaard-lokomotieven , met 1 stuurpost, en 1 rangeerpost niet meer zo gek.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie