Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

profke schreef:ik dacht dat alleen de stuurstand rijtugen te hard schommelden?

de stuurstanden zullen toch vervangen worden door gemotoriseerde, dus dat probleem verdwijnt
De stuurstanden zijn helemaal uitgesloten, maar ook de gewone "200 km/h"-rijtuigen mogen niet sneller dan 170 km/h.

Wat is nu trouwens de laatste stand van zaken? Als het probleem dan toch niet opgelost raakt, kan men dan niet gewoon normale M6-stammen met stuurstand 160 km/h laten rijden? Spaart de nodige HLE 18 uit en maakt het beheer van de rijtuigen een pak eenvoudiger...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Er zijn toch ook niet-gemotoriseerde stuurrijtuigen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door dentheo »

Steve schreef:Anderzijds, als in het lastenboek (en daarop volgend aanbod van de geïnteresseerde) duidelijk vermeld staat dat het materieel naar Nederland moet kunnen en 200 km/h moet kunnen rijden, neem ik aan dat de bouwer wel degelijk de nodige aanpassingen zal moeten doen om daaraan te voldoen.
Anderzijds weet je niet wat er in de bestelling staat.... wanneer zij bv. een minprijs hebben gegeven voor 160kmh en NMBS neemt die aan, want uiteindelijk toch show...
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

Steve schreef:Anderzijds, als in het lastenboek (en daarop volgend aanbod van de geïnteresseerde) duidelijk vermeld staat dat het materieel naar Nederland moet kunnen en 200 km/h moet kunnen rijden, neem ik aan dat de bouwer wel degelijk de nodige aanpassingen zal moeten doen om daaraan te voldoen. Dat lijkt me niet per se in tegenspraak met het feit dat het materieel grotendeels op hetzelfde platform gebaseerd zou zijn.
Hoe ziet zo'n lastenboek er dan precies uit? Hoe specifiek, hoeveel 'a vinden we heel belangrijk, maar als je ook b aanbiedt verdien je pluspunten in de offerte?' Hoeveel is dit moet er vanaf dag 1 inzitten en 'naar Nederland' mag eventueel ook als upgrade na een jaartje? Staat er moet kunnen werken onder een Nederlandse wasdraad, of staat er, moet met toelating tot Roosendaal, Maatricht, Breda en Weert geleverd worden?

Hoeveel vragen moet ik stellen om duidelijk te maken dat jij en ik allebei prima kunnen speculeren, maar het niet weten?
Wouterh12
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

profke schreef:ik dacht dat alleen de stuurstand rijtugen te hard schommelden?

de stuurstanden zullen toch vervangen worden door gemotoriseerde, dus dat probleem verdwijnt
Men gaat die stuurstanden toch niet verkopen/slopen? Het zijn alle volwaardige rijtuigen en naar de normen van de spoorwegen zijn ze gloednieuw. Er zullen vast nog wel treinen zijn die maximaal 160km/u mogen rijden...
Laatst gewijzigd door Wouterh12 op 12 jan 2016, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

er zijn zeker treinen en lijnen genoeg waar deze tot hun recht kunnen komen, maak u geen zorgen, het is niet dat morgen het volledige Belgische net aan 200 km/u kan bereden worden.
sippycarlito

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door sippycarlito »

Steven schreef:er zijn zeker treinen en lijnen genoeg waar deze tot hun recht kunnen komen, maak u geen zorgen, het is niet dat morgen het volledige Belgische net aan 200 km/u kan bereden worden.
en overmorgen ook niet. Als er ooit al lijnen komen waar er 200 gereden kan worden.
Ik heb eens met een intern gesproken die dicht bij het raamcontract stond en er was toen zelf sprake van de stellen te ontwerpen voor 200 maar te beperken in 1e instantie tot 179kmh want vanaf 180kmh zouden er extra kosten met zich meekomen (zoals bv veel frequentere nazichten en andere veiligheidstoepassingen). Zeker als er maar een handvol lijnen zijn aan 200kmh is dit louter prestige die niet opweegt tegen de meerkost per km tov de gewone 160 die op veel lijnen nog steeds niet gehaald is.

groetjes
Simon
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

sippycarlito schreef:
Steven schreef:er zijn zeker treinen en lijnen genoeg waar deze tot hun recht kunnen komen, maak u geen zorgen, het is niet dat morgen het volledige Belgische net aan 200 km/u kan bereden worden.
en overmorgen ook niet. Als er ooit al lijnen komen waar er 200 gereden kan worden.
Ik heb eens met een intern gesproken die dicht bij het raamcontract stond en er was toen zelf sprake van de stellen te ontwerpen voor 200 maar te beperken in 1e instantie tot 179kmh want vanaf 180kmh zouden er extra kosten met zich meekomen (zoals bv veel frequentere nazichten en andere veiligheidstoepassingen). Zeker als er maar een handvol lijnen zijn aan 200kmh is dit louter prestige die niet opweegt tegen de meerkost per km tov de gewone 160 die op veel lijnen nog steeds niet gehaald is.

groetjes
Simon
Heel L50A wordt voorbereid voor 200km/h. Dat zal nog niet meteen toegelaten zijn, maar het zal ooit wel mogelijk worden.
sippycarlito

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door sippycarlito »

Shrek schreef:
sippycarlito schreef:
Steven schreef:er zijn zeker treinen en lijnen genoeg waar deze tot hun recht kunnen komen, maak u geen zorgen, het is niet dat morgen het volledige Belgische net aan 200 km/u kan bereden worden.
en overmorgen ook niet. Als er ooit al lijnen komen waar er 200 gereden kan worden.
Ik heb eens met een intern gesproken die dicht bij het raamcontract stond en er was toen zelf sprake van de stellen te ontwerpen voor 200 maar te beperken in 1e instantie tot 179kmh want vanaf 180kmh zouden er extra kosten met zich meekomen (zoals bv veel frequentere nazichten en andere veiligheidstoepassingen). Zeker als er maar een handvol lijnen zijn aan 200kmh is dit louter prestige die niet opweegt tegen de meerkost per km tov de gewone 160 die op veel lijnen nog steeds niet gehaald is.

groetjes
Simon
Heel L50A wordt voorbereid voor 200km/h. Dat zal nog niet meteen toegelaten zijn, maar het zal ooit wel mogelijk worden.
Das juist, maar ik heb al horen zeggen dat er enorme problemen zullen zijn op het stuk tussen Y Sint Katharina Lombeek (Denderleeuw) en Y Meulewijk (Melle) wegens slechte fundatie (vocht) wat je ook wel ziet als het eens regent dat de grachten er overlopen en het water tot in de balast staat.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door rvdborgt »

Steve schreef:Wat is nu trouwens de laatste stand van zaken? Als het probleem dan toch niet opgelost raakt, kan men dan niet gewoon normale M6-stammen met stuurstand 160 km/h laten rijden? Spaart de nodige HLE 18 uit en maakt het beheer van de rijtuigen een pak eenvoudiger...
De dienstregeling van IC 12 op lijn 2 zou daarmee definitief onhaalbaar worden en zou moeten worden opgerekt. Aangezien er in ieder geval in Gent, Leuven en Luik aansluitingen aan vast zitten, durf ik niet meteen te zeggen of dat gemakkelijk te doen is zonder veel gevolgen.

Groetjes,
Rian
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

msts.be schreef:
nahoj schreef:De Desiro was gèèn product "van het schap", of toch in ieder geval niet meer dan de M7. Er reden welgeteld 17 stellen in commerciële dienst van het paltform Desiro ML toen de Desiro MR08 in dienst ging, en die 17 hadden een volledig afwijkende elektrische uitrusting, een kortere kast, andere remuitrusting, verschillen in de draaistellen en de ophanging, een ander interieur,...
Ja, maar ze zijn wel gebouwd op een gemeenschappelijk platform dat ontwikkeld is door een bedrijf dat al meer dan 60 jaar ervaring heeft in het bouwen van succesvolle treinen. De NMBS heeft meer dan 60 jaar ervaring, maar helaas niet in het bouwen van succesvolle treinen. Alle input van vorige aankopen door de NMBS heeft telkens tot duur materieel, geplaagd door problemen geleid. De M5 was misschien nog een lichtpunt, al was het maar door de Y36-draaistellen die van de V2N-rijtuigen zijn gekomen.

De ÖBB-versie wijkt ook af op interieur en eventuele baklengtes, maar is voor de rest wel gelijk aan de MRB-Desiro (en laten we die nu even als standaardmodel nemen).

De Desiro HC zal ook de kopbakken van een Desiro ML overnemen, met enkele aanpassingen voor de niet-aangedreven dubbeldeksrijtuigen. Die rijtuigen zijn dan weer een verdere ontwikkeling van de S-Bahn Zürich stellen (RABe 514 van Siemens).
Dat "gemeenschappelijk platform" is vanuit technisch oogpunt een behoorlijk hol begrip. De Desiro ÖBB zal ook in grote mate afwijken van MRB èn MR08.
Succesvolle treinen? De kinderziekten van MR08, Velaro D, enz. zijn u wellicht volledig onbekend. Om over pakweg winterhardheid nog te zwijgen. Treinbouwers hebben quasi geen enkele ervaring in het uitbaten en onderhouden van materieel.
"Alle input van vorige aankopen door de NMBS..." Hoeveel van die input ken jij in detail? Niet veel, want dan zou je beseffen hoeveel input juist problemen hebben vermeden en opgelost, en kosten hebben uitgespaard.
De M5 is relatief betrouwbaar (doch niet betrouwbaarder dan pakweg een M4) omdat het een low-cost, spartaans uitgerust rijtuig moest zijn (besparingstijdperk jaren '80). Hoe eenvoudiger, hoe betrouwbaarder. Er kan immers minder defect gaan.
Dat spartaans concept heeft trouwens enkele enorme nadelen vanuit betrouwbaarheidsoogpunt. Als die ene omvormer in het stuurrijtuig het begeeft, verlies je het hele stel.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

Wouterh12 schreef:
nahoj schreef: Om verder in te gaan op enkele vragen die steeds terug komen. De M7 zullen samen met de M6 ingezet worden als
- zgn. bloktreinen, d.w.z. net zoals motorstellen, in 4- en 6-ledige samenstellingen, waarbij de samenstelling zelden verandert, en met tractie M7Bmx en/of HLE19 (een beetje zoals Knokke/Blankenberge vandaag);
- gesleepte en trek-duw treinen, zoals die vandaag bestaan met M6, volgens behoefte.
Ook M5-stellen kunnen als tractie/stuurpost een M6/M7 krijgen.
De flexibiliteit van het concept laat eenvoudig wijzigingen toe i.f.v. de behoeftes (bv. bij nieuwe vervoersplannen).
Nahoj, waarom zouden die "bloktreinen" tot 4- of 6-ledige samenstellingen beperkt blijven? Waarom zou dit niet kunnen met 5-ledige stellen? Ik begrijp dat 3-ledige stellen misschien niet mogelijk is omdat er ook eerste klasse moet zijn en een rijtuig met multifunctionele ruimte en lage instap, maar als 4 mogelijk is moet 5 dat toch ook zijn?
Tuurlijk is dat ook mogelijk. Er zijn een aantal 4- en 6-ledige vaste samenstellingen vooropgesteld, maar niets sluit uitbating in andere samenstellingen uit.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door nahoj »

Steve schreef:
profke schreef:ik dacht dat alleen de stuurstand rijtugen te hard schommelden?

de stuurstanden zullen toch vervangen worden door gemotoriseerde, dus dat probleem verdwijnt
De stuurstanden zijn helemaal uitgesloten, maar ook de gewone "200 km/h"-rijtuigen mogen niet sneller dan 170 km/h.

Wat is nu trouwens de laatste stand van zaken? Als het probleem dan toch niet opgelost raakt, kan men dan niet gewoon normale M6-stammen met stuurstand 160 km/h laten rijden? Spaart de nodige HLE 18 uit en maakt het beheer van de rijtuigen een pak eenvoudiger...
Er zijn verschillende tests lopende die het probleem aanpakken.
De deuren hebben er in ieder geval niets mee te maken (di werd eerder hierboven gesuggereerd).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

nahoj schreef:Hoe eenvoudiger, hoe betrouwbaarder. Er kan immers minder defect gaan.
Dat spartaans concept heeft trouwens enkele enorme nadelen vanuit betrouwbaarheidsoogpunt. Als die ene omvormer in het stuurrijtuig het begeeft, verlies je het hele stel.
Een extra omvormer ga je toch ook niet inbouwen als dat niet heel erg noodzakelijk is? Of is die specifieke omvormer te goedkoop uitgevoerd? Lees ik je verkeerd?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door kika »

nahoj schreef: Er zijn verschillende tests lopende die het probleem aanpakken.
De deuren hebben er in ieder geval niets mee te maken (di werd eerder hierboven gesuggereerd).
Schommelen, stabiliteit? Of is dat ook een broodje aap?
Plaats reactie