Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AGE-411 »

Ik zag op facebook een foto van een M7 in een stam M6'en. Het eerste dat op dienst verschijnt? :shock:
Laatst gewijzigd door AGE-411 op 17 mei 2018, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Waar? Een linkje?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Zal eerder op proefrit zijn. Er vallen dingen te testen.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door b-loc »

Foto van het M7 rijtuig te Brugge (14 april).
voerder_jv op instagram: https://www.instagram.com/p/BhjnsYoFPFN/ Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Kan het zijn dat het bovenste gedeelte iets breder is dan de M6? Ik heb de indruk dat de M6 iets spitser afloopt naar boven toe.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Freken »

Als je de vergelijking maakt met de M6 lijkt de M7 mij toch net iets lager te zijn, op deze foto is het verschil vrij duidelijk te zien al kan schijn bedriegen.. Afbeelding
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Beesty »

De M7 rijtuigen zijn toch ineens 200km/u mag ik hopen?
Kwestie van geen 2de M6 verhaal te krijgen waarbij ze nadien terug aanpassingen moeten doen?
jan_olieslagers
Berichten: 3496
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door jan_olieslagers »

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) alvast wel...

Begrijp ik uit dat artikel goed dat men treinen zal kunnen samenstellen met
* loc (13? 21? 27?) of aangedreven stuurrijtuig M7
* nul of een of meerdere "tussen"rijtuigen M6 of M7 (of zelfs M5?)
* stuurrijtuig M7, aangedreven of niet, of stuurrijtuig M6 (of zelfs M5?)
Het lijkt erg veelzijdig, en dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn.
Is er reeds enige indicatie van de typische inzet van de M7?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Beesty schreef: 19 mei 2018, 14:10 De M7 rijtuigen zijn toch ineens 200km/u mag ik hopen?
Kwestie van geen 2de M6 verhaal te krijgen waarbij ze nadien terug aanpassingen moeten doen?
uiteraard worden ze vanaf fabriek al voorzien voor 200 km/h. Da stond in het lastenboek.

jan_olieslagers schreef: 19 mei 2018, 14:23 Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig) alvast wel...

Begrijp ik uit dat artikel goed dat men treinen zal kunnen samenstellen met
* loc (13? 21? 27?) of aangedreven stuurrijtuig M7
* nul of een of meerdere "tussen"rijtuigen M6 of M7 (of zelfs M5?)
* stuurrijtuig M7, aangedreven of niet, of stuurrijtuig M6 (of zelfs M5?)
Het lijkt erg veelzijdig, en dat zal ook wel de bedoeling geweest zijn.
Is er reeds enige indicatie van de typische inzet van de M7?
Het is inderdaad de bedoeling om veelzijdig ingezet te kunnen worden. Zo kan men voor elke trein exact de maximale lengte van de perrons benutten (soms 7,8 of 9 rijtuigen). Dat kan je met vaste treinstellen niet doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Met M5 weinig waarschijnlijk. Deze hebben geen eigen omvormer want die zit in het stuurrijtuig. Deze hebben dan ook specifieke kabels die alvast niet op een M6 zitten. Het zou ook betekenen dat de omvormer van een M7 minimum 1 extra rijtuig M5 volwaardig kan voeden. Zotte kosten om je daar mee bezig te houden.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wouterh12 »

Steven schreef: 19 mei 2018, 21:07 Met M5 weinig waarschijnlijk. Deze hebben geen eigen omvormer want die zit in het stuurrijtuig. Deze hebben dan ook specifieke kabels die alvast niet op een M6 zitten. Het zou ook betekenen dat de omvormer van een M7 minimum 1 extra rijtuig M5 volwaardig kan voeden. Zotte kosten om je daar mee bezig te houden.
Misschien is de bedoeling van de compatibiliteits-eis met M5 eerder om een M5 trein van M7 tractie (gemotoriseerd stuurrijtuig) te kunnen voorzien? Dan kunnen ze altijd het M5-stuurrijtuig (compleet met omvormer) aan de andere kant van de trein zetten voor trek/duw-tractie. De 21 en 27 reeks zullen allicht niet heel lang meer rijden, en er worden in verhouding veel gemotoriseerde M7's gekocht.

Is realistisch te verwachten dat de NMBS in de komende jaren ook de resterende opties op M7 rijtuigen zal lichten, of zou de uiteindelijke bestelling weleens bescheidener kunnen uitvallen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

Laat de M7 maar voornamelijkmet met zichzelf gecombineerd worden, ze bevatten nu al opties die ander matetieel niet heeft. Een volwaardige trein bestaande uit M7 heeft als voordeel dat de remproef door de treinbestuurder alleen kan worden uitgevoerd. Zet er een rijtuig bij van een ander type en dat lukt al niet meer (voor het binnenlands materieels dit heden enkel mogelijk met een Desiro). Vermoedelijk hebben zeinwendig ook de grotere displays voor reizigers info. Ook dat zou wel eens wat extra storingen kunnen verwerken indien je te veel gaat mixen met rijtuigen.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Lukas »

Hoi,

Gisterenavond zag ik in Leuven een testtrein met het eerste M7 rijtuig. De trein bestond uit HLE 1817 en vervolgens een mengeling van M6 en I11 rijtuigen. Het M7 rijtuig bevond zich in voorlaatste positie en een I 11 stuurstandrijtuig maakte de trein compleet. Ik heb ook een glimp kunnen opvangen van het interieur en dat zag er veelbelovend uit. Het rijtuig had nog geen klasse aanduiding gekregen en er was alleen personeel van Bombardier en de NMBS aan boord.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
GregTrainz
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door GregTrainz »

Geplaatst op Facebook door TreinFoto België:
"NMBS M7 (50 88 26-96001-7 B ) Bakenbos

Op zaterdag 5 mei reed er een testrit met het allereerste M7-rijtuig (met nummer 50 88 26-96001-7 B). De trein kwam van Schaarbeek en reed naar de 'Athus-Meuselijn', waar de effectieve testen doorgingen. Er is weinig verschil met een M6-rijtuig, maar toch namen we een kijkje voor deze primeur.

Toch zijn er verschillen met een M6-rijtuig, onder andere deze:
- Geen bestemmingsbord in het midden
- Kiepbare ramen (onderste verdieping)
- Geen NMBS-logo

Hier passeert de testrit ter hoogte van Bakenbos, gelegen tussen Hoeilaart en Terhulpen."
FB_IMG_1527515798068.jpg
Laatst gewijzigd door GregTrainz op 30 mar 2019, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

En op de foto is te zien dat hij inderdaad enkele centimeter lager is dan de M6 :)
Plaats reactie