Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Kevin »

trainlovertje schreef: 24 aug 2021, 18:02
Kevin schreef: 24 aug 2021, 17:20
Shrek schreef: 23 aug 2021, 21:48 Toevallig iemand van hier die aan boord was? Trekt die samenstelling een beetje deftig op zoals met de T18 of is het eerder als een slome 21?
Ik heb vandaag meegereden, trekt over het algemeen vrij goed op, maar heeft zeker voldoende power als ze eens ‘doorgeven’

Enkel jammer dat er veel lawaai in die BMX is. (En dat Emma die als loc ziet)

Iemand hier een idee of die vernieuwde M6’en de kabels voor M7 al hebben?
Bedoel je dat de Emma-aankondigingen op het perron zoals '1e klasse in het derde rijtuig' niet kloppen en het eigenlijk het vierde rijtuig moeten zijn?

En die zogenoemde kabels hebben ze bij mijn weten altijd al gehad, want het was een vooropgestelde vereiste voor de producent dat de M6 met de M7 kon communiceren.
Klopt, de afgeroepen volgorde op het perron is met 1 rijtuig verkeerd... Wat mij doet vermoeden dat het systeem de BMX aanziet als 'loc'

Ik merkte op dat er een extra kabel is in de M7 combinatie (met BMX/BDX) tov de M6, vermoedelijk voor de schermen, extra M7 functies, camera's,... ?
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door wuitz »

Die extra kabel is men ook aan het aanbrengen in de gerenoveerde M6-rijtuigen, zodat deze later volledig compatibel zullen zijn.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Zeggen die eerste ritten op de P Gent-Sint-Pieters - Aalst - Schaarbeek iets over hoe ver de homologatie zit van de stuurrijtuigen (met en zonder motor) of ging deze rit onafhankelijk van de homologatie doorgaan als commerciële test en zou het dus nog lang kunnen duren totdat we een homologe M7 stam een hele dag zien rondrijden op een IC-verbinding?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 26 aug 2021, 13:24 Zeggen die eerste ritten op de P Gent-Sint-Pieters - Aalst - Schaarbeek iets over hoe ver de homologatie zit van de stuurrijtuigen (met en zonder motor) of ging deze rit onafhankelijk van de homologatie doorgaan als commerciële test en zou het dus nog lang kunnen duren totdat we een homologe M7 stam een hele dag zien rondrijden op een IC-verbinding?
Als er passagiers inzaten was er op zijn minst een tijdelijke homologatie. Maar gezien DVIS daarvoor ook zeer streng is kan je er wel vanuit gaan dat de homologatie (zo goed als) rond is. Als de productie in Brugge wat voort doet zal je ze snel overal zien.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 26 aug 2021, 14:01
desirootje schreef: 26 aug 2021, 13:24 Zeggen die eerste ritten op de P Gent-Sint-Pieters - Aalst - Schaarbeek iets over hoe ver de homologatie zit van de stuurrijtuigen (met en zonder motor) of ging deze rit onafhankelijk van de homologatie doorgaan als commerciële test en zou het dus nog lang kunnen duren totdat we een homologe M7 stam een hele dag zien rondrijden op een IC-verbinding?
Als er passagiers inzaten was er op zijn minst een tijdelijke homologatie. Maar gezien DVIS daarvoor ook zeer streng is kan je er wel vanuit gaan dat de homologatie (zo goed als) rond is. Als de productie in Brugge wat voort doet zal je ze snel overal zien.
En dan is het te hopen dat het excuus dat jarenlang gebruikt werd voor de inzet van Desiro's op IC-treinen, "dat moet voor de garantie", ook van toepassing is op de M7's ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 26 aug 2021, 17:15 En dan is het te hopen dat het excuus dat jarenlang gebruikt werd voor de inzet van Desiro's op IC-treinen, "dat moet voor de garantie", ook van toepassing is op de M7's ...
Ja die M7 zullen hun kilometers moeten doen. Het zal wel niet te lang duren voor die op reguliere IC's zitten. Ik verwacht dat we vanaf nu veel meer breaks en MS96 gaan zien stilstaan overdag.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 26 aug 2021, 17:28
Terminus schreef: 26 aug 2021, 17:15 En dan is het te hopen dat het excuus dat jarenlang gebruikt werd voor de inzet van Desiro's op IC-treinen, "dat moet voor de garantie", ook van toepassing is op de M7's ...
Ja die M7 zullen hun kilometers moeten doen. Het zal wel niet te lang duren voor die op reguliere IC's zitten. Ik verwacht dat we vanaf nu veel meer breaks en MS96 gaan zien stilstaan overdag.
Ook in het weekend, zeker nu je gerust kortere stammetjes kunt vormen met al die al dan niet gemotoriseerde stuurstandrijtuigen? Ik zie het graag gebeuren, maar heb er flinke twijfels bij.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DR-fan »

Ik heb gisteren ook meegereden vanuit Schaarbeek en ik koos voor het motorgedeelte. Het blijft een vreemd concept. Enkele indrukken:

- de toegang naar het bovenste niveau is niet echt praktisch voor mensen met bagage
- nauwelijks lawaai van de aandrijving
- zeer goed rijgedrag, behalve in enkele wissels in Brussel-Noord, maar dat kan ook aan de wissels liggen
- bij vertrek uit Brussel-zuid viel op dat het optrekken even vlot als met een Desiro gebeurde
- het automatische omroepsysteem vertoont nog wat kuren: tot Brussel-Zuid alles perfect, daarna viel tot 2/3 van de aankondiging weg wegens één of andere storing ("aan in Liedek" was alles wat te horen was bij aankomst in Liedekerke)
- het enige echt negatieve wat mij betreft: als je een automatisch omroepsysteem hebt, moet je de treinbegeleider niet alles opnieuw "live" laten herhalen - het is het één of het ander, zeker als de treinbegeleider iemand is zoals gisteren die zichzelf graag hoort roepen (type "DJ Boordchef in concert"). Ik ben zo iemand die van een treinreis graag profiteert om wat te lezen en dan stoort dat constante en luide omroepen enorm. Info wordt niet beter als je ze alle 5' herhaalt.
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Spoor Z »

Die hakkelende automatische aankondigingen lijken een algemeen probleem op de m7 te zijn, telkens ik de IC Oostende -> Euopen neem merk ik dit opnieuw op. In die samenstellingen komt het inderdaad ook vaak voor dat de omroep van de treinbegeleider erg luid is, zeker als hij/zij omroept vanuit een m7 rijtuig. In het begin was dit niet zo, maar toen waren de omroepen soms onverstaanbaar stil, zeker wanneer er vanuit een I11 rijtuig werd omgeroepen. Ik vermoed dat men daar toen klachten over kreeg, en het volume van de aankondigingen in de m7 rijtuigen toen verhoogd heeft, in plaats van de volumes van de aankondigingen tussen de I11 rijtuigen en deze van de m7 rijtuigen te synchroniseren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steve »

De befaamde autonome M7-stam reed net op volle snelheid door station Jette, op de sporen voor lijn 50. Vermoedelijk van Schaarbeek naar Merelbeke via de kortste weg. Geen idee wat de achtergrond daarvan is noch of de stam vanavond nog wel de P van Schaarbeek naar Gent zal verzekeren, ik heb in ieder geval niet de indruk dat dit een regelmatige (dienst)rit is.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door JHS2013 »

De P8014 is gisteren ook afgeschaft vanaf Brussel-Zuid ivm technische problemen
Wout912
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Wout912 »

Steve schreef: 31 aug 2021, 10:23 Geen idee wat de achtergrond daarvan is noch of de stam vanavond nog wel de P van Schaarbeek naar Gent zal verzekeren, ik heb in ieder geval niet de indruk dat dit een regelmatige (dienst)rit is.
De autonome M7-stam heeft deze avond P8014 Schaarbeek - Gent-Sint-Pieters inderdaad NIET verzekerd. Hij werd vervangen door een Desiro.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Ik zag een M7 stam bestaande uit 1 BMx, 1BDx 2AB en 2B (ik kan het fout herinneren, mss was er een Bd bij ofzo en de volgorde ontgaat mij) de werkplaats van Melle uitrijden richting Wetteren rond 16.20-16.25, iemand enig idee waar die naartoe wou? hij reed zelfstandig, kan zijn dat hij de werkplaats nooit verlaten heeft, maar leek dat wel van plan ik zag het niet want ik passeerde met de IC29 / IC 3614
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 02 sep 2021, 17:55 Ik zag een M7 stam bestaande uit 1 BMx, 1BDx 2AB en 2B (ik kan het fout herinneren, mss was er een Bd bij ofzo en de volgorde ontgaat mij) de werkplaats van Melle uitrijden richting Wetteren rond 16.20-16.25, iemand enig idee waar die naartoe wou? hij reed zelfstandig, kan zijn dat hij de werkplaats nooit verlaten heeft, maar leek dat wel van plan ik zag het niet want ik passeerde met de IC29 / IC 3614
Er gebeuren nog steeds heel wat testritten met M7, ik denk niet dat iemand ze allemaal kan bijhouden.
Deze rit was een acceptatierit van nieuw geleverde rijtuigen. Je zal er zo nog veel kunnen zien. Meestal doen ze een rondje Mechelen-Leuven-Luik-Brussel-Gent-Mechelen.
Deca
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2018, 15:16

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Deca »

Volgens Beluxtrains zou nu ook een P-trein Brussel-Zuid - Tongeren en terug (P7306 en P8305) als ook een paar ritten van de IC Tongeren - Gent (IC2219 en IC2242) volledig met een M7 treinstel gereden worden. Kan iemand dit bevestigen?
Plaats reactie