Pagina 70 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 jan 2020, 09:16
door trainlovertje
Idd, en ze zijn effectief toegankelijk voor reizigers! Persoonlijke eerste indruk: toch wel enkele merkbare verbeteringen tegenover de M6
Samenstelling: HLE27 M7B M7AB M7B en dan nog 7xM4. M7 rijtuigen staan dus kant Brussel

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 jan 2020, 10:36
door Steve
Allereerste observaties:

- Modern, fris, veel warmere kleuren ook dan in de M6. Reizigers zagen er aangenaam verrast uit (ze hebben het zeker opgemerkt aangezien hun P-trein tot nu toe volledig uit M4 bestond) en ik heb er een paar zelfs spontaan hun waardering horen uitspreken tegenover de NMBS-man die er met een fluopak in stond ter observatie.

- Comfortabele stoelen, (ietsje) zachter dan die van de M6. Slechte een korte rit in gedaan dus nog geen definitief oordeel.

- Grote en goed zichtbare knoppen met groene leds voor alle deuren: buitendeur (een grote groene en rode knop), binnendeur (grote groene knop naast de deur) en deur tussen de rijtuigen. Duidelijk verschil met de M6, waar je klassieke knoppen hebt voor de buitendeuren, de hendel voor de binnendeuren en enkel voor de tussendeuren een kleine led-drukknop.

- Diezelfde knoppen gaven ook wat verwarring: niet iedereen begreep dat er op een knop geduwd moest worden om de binnendeuren te openen (temeer daar hij naast de deur staat) en sommige knoppen voor binnendeuren staan ook vlak naast die voor de buitendeuren, die er sterk op lijken maar wat groter zijn. Wellicht een kwestie van gewenning.

- Ik heb maar een kort stukje gedaan, maar qua rijgedrag, ophanging, typische geluiden en dergelijke leek alles sterk op de M6. Enkel het remmen klonk wat anders, leek meer op de Desiro dan op de M6 met z'n herkenbaar (en ook vrij sterk) remgeluid.

- Wat kleine probleempjes met de schermen in de rijtuigen. Met hun donkerblauwe achtergrond die we al van de Desiro kennen, vond ik ze ook niet erg opvallen in het overwegend bruine/donkergrijze interieur - een witte of bleke achtergrond zou beter opvallen.

- Het verschil tussen 1e en 2e klas is aan de binnenkant nogal discreet en ik verwacht dat er vooral in het AB-rijtuig vaak vergissingen zullen gebeuren voor wie bijvoorbeeld van het ene rijtuig naar het andere gaat. Op de M6 zagen we dat ook en het is mede daarom dat m'n de 1e klas boven het multifunctionele rijtuig uiteindelijk gedeklasseerd is naar 2e, dus ik begrijp niet goed waarom er nu opnieuw zo'n combinatie komt. Aan de buitenkant is het verschil natuurlijk beter te zien door de enorm grote cijfers op de rijtuigen, al is ook dat bij het AB-rijtuig geen wonderoplossing.

- Volgens de aanwezige NMBS-man zouden er de komende tijd nog een paar rijtuigen toegevoegd worden aan het bestaande P-treinpaar, dus er is nog niet meteen sprake van een andere inzet, van een homogene M7-stam of van het inzetten van het stuurrijtuig (laat staan de gemotoriseerde variant). Vanaf maart begint de serieproductie geleidelijk aan binnen te stromen en zullen de zaken wellicht sneller evolueren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 jan 2020, 12:38
door CursorX
Ik heb gisteren in schaarbeek al minstens 2 stuurrijtuigen gezien die sterk bevuild waren door graffiti, zucht...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 jan 2020, 14:17
door wegspotter
Kan je nu zelf de fietseningang bedienen? Of moet de TBG die nu altijd open en dichtdoen voor jou?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 13 jan 2020, 14:54
door Steve
De multifunctionele afdeling maakt deel uit van de stuurrijtuigen en die worden nog niet ingezet, dus het eventuele antwoord zal moeten komen van iemand die de specificaties van de rijtuigen kent of op de hoogte is van de tests.

In de "gewone" rijtuigen zijn de zitplaatsen op instaphoogte (bij de tussendeuren) wel omgevormd tot mini-multifunctionele ruimtes met klapstoelen, waardoor kinderwagens, (plooi)fietsen, grote bagage en dergelijke er gezet kunnen worden. Er hangen ook pictogrammen in die zin. Toch al een duidelijk verschil met de M6, waar dat soort grotere voorwerpen gewoonlijk op het platform bij de deuren gezet wordt bij gebrek aan beter.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 16:49
door Tijgernoot
Via Topics las ik een artikel van De Morgen dat de instaphoogte van de M7 63 centimeter is .Ik vind het een hele rare, ondoordachte keuze en snap eerlijk gezegd ook niet dat Bombardier dit heeft geaccepteerd van de NMBS, die zouden als grote Europese fabrikant moeten weten dat een instaphoogte van 63 centimeter nooit een volledig toegankelijke trein zal opleveren met de gestandaardiseerde Europese perronhoogtes van 55 centimeter of 76 centimeter. Als je nu langs perron van 55 centimeter staat, heb je buiten de trein een hulpmiddel nodig om het hoogteverschil te overbruggen. En als je langs een perron van 76 centimeter hoog staat heb je in de trein zelf een hulpmiddel nodig voor het hoogteverschil. De conclusie is daarmee dat de trein voor helemaal niemand zonder op- of afstap toegankelijk is.

Dit kan trouwens ook nog eens roet in het eten gooien voor toelating naar Nederland, daar is instappen naar beneden in treinen niet toegestaan en alle perrons in Nederland zijn 76 cm (soms nog 84 cm) hoog.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 17:06
door TreinfanNL
Tijgernoot schreef: 14 jan 2020, 16:49 Via Topics las ik een artikel van De Morgen dat de instaphoogte van de M7 63 centimeter is .Ik vind het een hele rare, ondoordachte keuze en snap eerlijk gezegd ook niet dat Bombardier dit heeft geaccepteerd van de NMBS, die zouden als grote Europese fabrikant moeten weten dat een instaphoogte van 63 centimeter nooit een volledig toegankelijke trein zal opleveren met de gestandaardiseerde Europese perronhoogtes van 55 centimeter of 76 centimeter. Als je nu langs perron van 55 centimeter staat, heb je buiten de trein een hulpmiddel nodig om het hoogteverschil te overbruggen. En als je langs een perron van 76 centimeter hoog staat heb je in de trein zelf een hulpmiddel nodig voor het hoogteverschil. De conclusie is daarmee dat de trein voor helemaal niemand zonder op- of afstap toegankelijk is.

Dit kan trouwens ook nog eens roet in het eten gooien voor toelating naar Nederland, daar is instappen naar beneden in treinen niet toegestaan en alle perrons in Nederland zijn 76 cm (soms nog 84 cm) hoog.
Wat grappig, wist zelf nooit dat er zelfs 84 cm hoge perrons zijn in nl! Verder snap ik niet waarom m7 naar nederland zou moeten... op Roosendaal en Maastricht rijden toch m86? En die houden het vast nog wel even vol!

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 17:43
door AlexNL
In Nederland zijn de perrons oorspronkelijk op 84cm hoogte gebouwd. ProRail is al jaren bezig met de uitvoer van project 'P76', waarmee de perronhoogte op alle stations naar 76cm wordt gebracht.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 19:28
door Shrek
Tijgernoot schreef:Via Topics las ik een artikel van De Morgen dat de instaphoogte van de M7 63 centimeter is .Ik vind het een hele rare, ondoordachte keuze en snap eerlijk gezegd ook niet dat Bombardier dit heeft geaccepteerd van de NMBS, die zouden als grote Europese fabrikant moeten weten dat een instaphoogte van 63 centimeter nooit een volledig toegankelijke trein zal opleveren met de gestandaardiseerde Europese perronhoogtes van 55 centimeter of 76 centimeter. Als je nu langs perron van 55 centimeter staat, heb je buiten de trein een hulpmiddel nodig om het hoogteverschil te overbruggen. En als je langs een perron van 76 centimeter hoog staat heb je in de trein zelf een hulpmiddel nodig voor het hoogteverschil. De conclusie is daarmee dat de trein voor helemaal niemand zonder op- of afstap toegankelijk is.

Dit kan trouwens ook nog eens roet in het eten gooien voor toelating naar Nederland, daar is instappen naar beneden in treinen niet toegestaan en alle perrons in Nederland zijn 76 cm (soms nog 84 cm) hoog.
De vraag is hoe hoog de deur voor minder mobiele reizigers staat, de andere deuren mogen gerust een klein niveauverschil hebben.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 19:41
door Eric0641
zal hij maandag weer op de p zitten?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 21:23
door benimmeg
Ik vind het raar dat er nu pas over gezaagt en geklaagt wordt. Die treinen zijn al lang geleden bestelt, konden ze dan niet een keer zagen? Het is nu toch al te laat. Ze kunnen nu toch moeilijk al die nieuwe rijtuigen terugsturen naar de fabrien?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 21:46
door Teach2
Shrek schreef: 14 jan 2020, 19:28 De vraag is hoe hoog de deur voor minder mobiele reizigers staat, de andere deuren mogen gerust een klein niveauverschil hebben.
Die 63 cm IS volgens mij de instaphoogte van de deur voor minder mobiele reizigers. De rest van de deuren zit gevoelig hoger, net zoals bij de M6.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 14 jan 2020, 23:29
door rvdborgt
benimmeg schreef: 14 jan 2020, 21:23 Ik vind het raar dat er nu pas over gezaagt en geklaagt wordt. Die treinen zijn al lang geleden bestelt, konden ze dan niet een keer zagen?
Er is al voor de bestelling een negatief advies over geweest, ook toen o.a. van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap, maar daar was toen geen persaandacht voor.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 15 jan 2020, 00:39
door trainlovertje
Maar maakt de instaphoogte van de M7 op zich wel uit? Want je moet als je in de trein komt sowieso nog een trapje nemen, net zoals in de M6. Of bedoelen deze de instaphoogte van het multifunctionele rijtuig?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 15 jan 2020, 07:18
door Adler
rvdborgt schreef: 14 jan 2020, 23:29
benimmeg schreef: 14 jan 2020, 21:23 Ik vind het raar dat er nu pas over gezaagt en geklaagt wordt. Die treinen zijn al lang geleden bestelt, konden ze dan niet een keer zagen?
Er is al voor de bestelling een negatief advies over geweest, ook toen o.a. van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap, maar daar was toen geen persaandacht voor.

Groetjes,
Rian
Dit probleem werd al in 2015 aangekaart, ook door parlementaire vragen.
http://ph.belgium.be/nl/nieuws-amp-pers ... in-m7.html
http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... _2015.aspx
http://ph.belgium.be/nl/adviezen/advies-2019-15.html