Pagina 95 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 09:20
door KlaasjeNL
Breda krijgt waarschijnlijk rond 2030 ETCS level 2. Misschien iets eerder.

Overigens is een STM-ATB ook totaal niet ingewikkeld maar als de NMBS dat niet wil doorvoeren houdt het natuurlijk op.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 09:53
door dantjebram72
ik snap niet waarom nms niets van ATB op zijn een van zijn treinen zet? In België zijn we zeer streng wat betreft beveiliging en regels maar wij gaan nieuwe treinen niet uitrusten met ATB? Nederland kan onze regels toch niet serieus nemen als wij hun regels niet serieus kunnen nemen en er maar vanuit gaan de we een ontheffing krijgen.

De kostprijs van zo een installatie zal uiteraard wel prijzig zijn, en de vraag is ook in welk materieel je dit gaat plaatsen. Maar het zou wel het juiste zijn om te doen!

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:15
door dentheo
AlexNL schreef: 30 aug 2020, 18:52 De reden dat ik vroeg naar Nederland en ATB is deze vermelding in dit artikel van treinreiziger.nl:
De M7-rijtuigen kunnen niet alleen ingezet worden op het Belgische spoorwegnet, maar ook op de grensoverschrijdende lijnen naar Nederland en Luxemburg. Daarnaast stellen Alstom en Bombardier in een persbericht dat de treinstellen tevens kunnen rijden op sommige hogesnelheidsspoorlijnen. Een woordvoerster van de fabrikant laat echter desgevraagd weten dat de M7-treinen niet via de hogesnelheidslijn naar Rotterdam kunnen gaan doorrijden. Wel kunnen de treinen straks rijden naar Roosendaal en Maastricht.
Dat doet mij vermoeden dat Roosendaal en Maastricht als een uitzondering worden gedaan (zoals nu al het geval is met de Belgische treinen daar) en dat er geen Nederlandse beveiligingssystemen worden geïnstalleerd. Anders zou doorrijden naar Rotterdam wel tot de mogelijkheden behoren, lijkt me.
Dat zou mij verbazen zonder een ATB - STM, want zonder ATB mogen toch enkel voertuigen met grootvadersrechten naar Roosendaal en Maastricht. Sommigen zelfs enkel "solo " en niet per twee.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:17
door 260689
Waarom doet NS geen moeite om locale treinen naar België te sturen? Want NMBS rijd zowel naar Roosendaal als naar Maastricht met eigen materiaal. Dan moet NS maar eens materiaal kopen dat naar België mag! Maar buiten de Benelux zie je ze geen initiatief nemen. Maar was er ook geen plan van proail om TBL1 tot Roosendaal te plaatsten?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:28
door Steve
De Benelux is al een flinke verbinding die tot diep in België doordringt en er is natuurlijk ook dat andere Nederlandse (natuurlijk niet NS-) initiatief om een trein tot Luik te sturen. Als dat rond is, zet de NMBS enkel nog maar een stopper in tot Roosendaal (en op een dag misschien tot Weert) en is de koek toch vrij goed verdeeld. Achterliggend is het grootste probleem dat er in Nederland op 1,8 kV gereden wordt en dat die stellen (zonder grote extra kosten) geen Belgische 3 kV lusten, terwijl het omgekeerde meestal wel zo is of toch een stuk makkelijker te realiseren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 10:52
door rvdborgt
260689 schreef: 31 aug 2020, 10:17 Waarom doet NS geen moeite om locale treinen naar België te sturen? Want NMBS rijd zowel naar Roosendaal als naar Maastricht met eigen materiaal. Dan moet NS maar eens materiaal kopen dat naar België mag! Maar buiten de Benelux zie je ze geen initiatief nemen. Maar was er ook geen plan van proail om TBL1 tot Roosendaal te plaatsten?
TBL1+ komt in Roosendaal maar dat wordt om onbekende redenen stilzwijgend steeds uitgesteld. Ik zou denken dat dat ook in Breda kan komen zo lang daar nog geen ETCS is.
NS-materieel kwam in het verleden al naar Luik. In de toekomst zal er Arriva-materieel naar Luik komen.
Maar je redeneert hier eigenlijk omgekeerd. Eerst moet je bepalen wat voor treindiensten er moeten komen en pas dan kun je in overleg bekijken hoe je die met materieel en personeel gaat invullen. Aan de hand daarvan bepaal je pas wie er welk materieel koopt of huurt (of aanpast) en hoe de kosten daarvoor verdeeld worden. Voor treindiensten van Roosendaal naar vrij ver in België kan ik me voorstellen dat het daarbij vaak handiger is om die met Belgisch materieel in te vullen. NS betaalt overigens aan NMBS voor de inzet van NMBS-materieel en -personeel in Nederland. Voor de Benelux is er ook een overeenkomst over de inzet van materieel en personeel.

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 12:12
door Shrek
KlaasjeNL schreef: 31 aug 2020, 09:20 Breda krijgt waarschijnlijk rond 2030 ETCS level 2. Misschien iets eerder.

Overigens is een STM-ATB ook totaal niet ingewikkeld maar als de NMBS dat niet wil doorvoeren houdt het natuurlijk op.
Dat kost geld en ruimte in de machinekamer, beide zijn niet zomaar voorhanden. Zeker omdat het veel logischer (en goedkoper) is om enkele kilometer spoor met ETCS uit te rusten dan een hele treinreeks met een STM.
Maar ProRail wil dat voorlopig niet doorvoeren dus daar houdt het natuurlijk op.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 12:16
door Shrek
dantjebram72 schreef: 31 aug 2020, 09:53 ik snap niet waarom nms niets van ATB op zijn een van zijn treinen zet? In België zijn we zeer streng wat betreft beveiliging en regels maar wij gaan nieuwe treinen niet uitrusten met ATB? Nederland kan onze regels toch niet serieus nemen als wij hun regels niet serieus kunnen nemen en er maar vanuit gaan de we een ontheffing krijgen.

De kostprijs van zo een installatie zal uiteraard wel prijzig zijn, en de vraag is ook in welk materieel je dit gaat plaatsen. Maar het zou wel het juiste zijn om te doen!
Howhow, hier sla je de bal wel heel grondig mis. ProRail heeft al talloze keren beloofd TBL1+ of ETCS te gaan installeren in Roosendaal en Maastricht, de operatoren volgen maar wat er uit NL gezegd wordt.
Het is echter ProRail dat niet serieus omgaat met de nood om adequate systemen te installeren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 12:20
door Zwoopaman
Op het grensbaanvak Essen - Roosendaal zijn deze maand wat eurobakens verschenen. Waarschijnlijk voor de inschakelzone van ETCS niveau 2 tussen Essen en Kapellen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 13:27
door rvdborgt
Zwoopaman schreef: 31 aug 2020, 12:20 Op het grensbaanvak Essen - Roosendaal zijn deze maand wat eurobakens verschenen. Waarschijnlijk voor de inschakelzone van ETCS niveau 2 tussen Essen en Kapellen.
Zijn dat dezelfde bakens die voor TBL1+ worden gebruikt? Of liggen ze niet op de plaatsen waar ze voor TBL1+ zouden moeten liggen (dus m.n. bij de seinen in en vlakbij station Roosendaal)?

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 14:10
door Shrek
rvdborgt schreef:
Zwoopaman schreef: 31 aug 2020, 12:20 Op het grensbaanvak Essen - Roosendaal zijn deze maand wat eurobakens verschenen. Waarschijnlijk voor de inschakelzone van ETCS niveau 2 tussen Essen en Kapellen.
Zijn dat dezelfde bakens die voor TBL1+ worden gebruikt? Of liggen ze niet op de plaatsen waar ze voor TBL1+ zouden moeten liggen (dus m.n. bij de seinen in en vlakbij station Roosendaal)?

Groetjes,
Rian
Neen dit gaat puur over ETCS2 in België. In Nederland ligt er niets.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 14:27
door Shrek
Zwoopaman schreef:Op het grensbaanvak Essen - Roosendaal zijn deze maand wat eurobakens verschenen. Waarschijnlijk voor de inschakelzone van ETCS niveau 2 tussen Essen en Kapellen.
Inderdaad, 100% het werk van Infrabel, heeft (helaas) niets te maken met de treinbeveiliging in Nederland.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 18:30
door rvdborgt
Shrek schreef: 31 aug 2020, 14:10
rvdborgt schreef:
Zwoopaman schreef: 31 aug 2020, 12:20Op het grensbaanvak Essen - Roosendaal zijn deze maand wat eurobakens verschenen. Waarschijnlijk voor de inschakelzone van ETCS niveau 2 tussen Essen en Kapellen.
Zijn dat dezelfde bakens die voor TBL1+ worden gebruikt? Of liggen ze niet op de plaatsen waar ze voor TBL1+ zouden moeten liggen (dus m.n. bij de seinen in en vlakbij station Roosendaal)
Neen dit gaat puur over ETCS2 in België. In Nederland ligt er niets.
Ah ok, dus alleen op de 800 m tussen Essen en de grens, niet op de 8 km tussen de grens en Roosendaal...

Groetjes,
Rian

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 19:18
door Shrek
rvdborgt schreef: 31 aug 2020, 18:30
Shrek schreef: 31 aug 2020, 14:10
rvdborgt schreef:Zijn dat dezelfde bakens die voor TBL1+ worden gebruikt? Of liggen ze niet op de plaatsen waar ze voor TBL1+ zouden moeten liggen (dus m.n. bij de seinen in en vlakbij station Roosendaal)
Neen dit gaat puur over ETCS2 in België. In Nederland ligt er niets.
Ah ok, dus alleen op de 800 m tussen Essen en de grens, niet op de 8 km tussen de grens en Roosendaal...
Er liggen in NL nog een paar bakens om de connectie met het RBC al voor te bereiden, maar die sturen dus geen enkele veiligheidsinfo door over het spoor in NL. Dit blijft het onveiligste stuk spoor van heel NL.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 31 aug 2020, 20:19
door AlexNL
Maastricht - Maastricht Randwyck - Eijsden is misschien nog iets gevaarlijker: de trein uit België rijdt daar zonder beveiliging tussen de treinen van Arriva door, waardoor er een reële kans is op een flank- danwel frontale botsing.