Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 26 dec 2013, 20:58
Inderdaad.Steven schreef:Ik denk dat we best even wachten tot we vernemen wat de leveranciers zelf gaan voorstellen al de rest zal toch giswerk blijven.
Inderdaad.Steven schreef:Ik denk dat we best even wachten tot we vernemen wat de leveranciers zelf gaan voorstellen al de rest zal toch giswerk blijven.
Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...Shrek schreef:Mij lijkt het in ieder geval dat met deze omschrijving de constructeurs nog heel veel vrijheid hebben om een voorstel te bedenken.
Het kan dus hel interessant worden
In de Duikbril en de M5 is er ook nooit een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede klasse geweest, maar de I11 en de MS96, die recenter zijn, hebben dan weer wel een deftige eerste klasse. Er is dus nog hoop. Ik vraag me trouwens af wanneer men eens zal breken met de huidige wit-grijze eentonigheid. Reizen de meeste passagiers nu echt het liefst in een operatiekamer?Kristofke schreef:Op vlak van kostenbeheersing zal een gele lijn wel voldoende verschil zijn voor de NMBS. Denk niet dat na de M6, de Desiro en de vernieuwde break de NMBS plots inziet dat die eerste klasse niet de naam waardig is.
Ik heb vroeger ergens gelezen dat bij vorige aanbesteding Bombardier maar 1 type mocht voorstellen.bobke schreef: Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...
Jammer dat je zoiets nooit online kan vinden.
Blijkbaar denkt men nu aan meer comfort samen met een hogere prijs voor eerste klas. Afwachten of dit in de beheersovereenkomst komt.Dieselfreak schreef:In de Duikbril en de M5 is er ook nooit een duidelijk verschil tussen de eerste en tweede klasse geweest, maar de I11 en de MS96, die recenter zijn, hebben dan weer wel een deftige eerste klasse. Er is dus nog hoop. Ik vraag me trouwens af wanneer men eens zal breken met de huidige wit-grijze eentonigheid. Reizen de meeste passagiers nu echt het liefst in een operatiekamer?Kristofke schreef:Op vlak van kostenbeheersing zal een gele lijn wel voldoende verschil zijn voor de NMBS. Denk niet dat na de M6, de Desiro en de vernieuwde break de NMBS plots inziet dat die eerste klasse niet de naam waardig is.
Tjah, zo'n offerte is dan ook het grootste bedrijfsgeheim dat er in de treinenbusiness bestaat. Dat zal je dus zeker nooit op straat tegenkomen.bobke schreef: Hoe ziet zo'n offerte van een fabrikant er uit? Stellen ze meerdere modellen voor (zoals Shrek zegt, veel vrijheid) of is dat maar één model. en op vlak van specificaties etc...
Jammer dat je zoiets nooit online kan vinden.
Als je zo wat doorklikt op verschillende types, valt mij hard op dat het aantal zitplaatsen enorm veel lager liggen dan de M6enStijn91 schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldekstrein
Dit zijn normaal alle dubbeldekstreinen die rijden in West-Europa, met of zonder locomotief.
Doet me denken aan mijn neefje van 6 jaar, 2 maanden geleden zat ik met hem op de trein, hij sprak veel over de treinen, hij wou dat er dubbeldekstreinen waren met op de bovenste verdieping een speeltuin!Steven schreef:Zo hebben de stuurrijtuigen van de SBB IC2000 op de bovenverdieping een kinderspeelhoek (te herkennen aan een tekening op de buitenkant van die stuurrijtuigen die er van voorzien zijn).
Een speeltuin en bistro is echt wel verloren ruimte op een trein. En ja, het comfort is iets aan de mindere kant, maar ik vind zitplaatsen toch wel het belangrijkste element als je een massa mensen moet vervoeren (Brussel). Er moet een goed evenwicht gevonden worden. Paar cm meer beenruimte is echt wel maximum. Ik zelf heb bv geen zin om dubbelzoveel te betalen omdat je dubbelzoveel beenruimte hebt.Steven schreef:Omdat de nmbs enkel op zitplaatsen gokt en weinig ander comfort. De SBB en BLS zijn beide Zwitserse bedrijven die niet enkel op zitplaatsen tellen.
Zo hebben de stuurrijtuigen van de SBB IC2000 op de bovenverdieping een kinderspeelhoek (te herkennen aan een tekening op de buitenkant van die stuurrijtuigen die er van voorzien zijn). Dit neem ook plaatsen in, er is meestal een bar/bistroafdeling op een groot deel van de treinen. Voldoende ruimte voor bagage is er ook altijd voorzien, meestal in de buurt van de trappen. In tegenstelling tot onze M6 rijtuigen hebben ze ginder meestal 2 wc's op die rijtuigen. Om maar de grootste verschillen aan te duiden.