Pagina 133 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 05 jul 2022, 11:56
door Steve
Shrek schreef: 04 jul 2022, 14:31
Steve schreef: 04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.
Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 05 jul 2022, 12:11
door 260689
Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56
Shrek schreef: 04 jul 2022, 14:31
Steve schreef: 04 jul 2022, 13:49 2. Ik snap echt niet dat Blankenberge - Genk nóg meer capaciteit krijgt terwijl ze Oostende - Eupen juist uitkleden en daar opnieuw M7's weghalen. Ik weet wel dat de Bmx'en van de ene verbinding niet rechtstreeks uitwisselbaar zijn met de "gewone" M7's op de andere, maar het blijft moeilijk te begrijpen.
Capaciteitswinst is op dit moment op geen enkele verbinding aan de orde, ook niet op Eupen-Oostende. Eerst moet alle oude rommel weg die einde kilometers is. Concreet hier zal het vervangen van HLE19 door M7Bmx ervoor zorgen dat er enkele 21/27'en uit dienst kunnen. Pas als die vervangingsoperaties achter de rug zijn verwacht ik dat er langere samenstellingen gaan komen.
Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
6 stuks bedoel je! 6M7 + 1I10 + 2I11.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 25 jul 2022, 12:05
door ToMiKoN
Wat is er gebeurd met de M7's op Genk-Blankenberge? Ze rijden al meer dan een week niet meer rond?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 25 jul 2022, 12:21
door bram2727
Er waren blijkbaar problemen met de panto wat ik heb gehoord

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 29 jul 2022, 00:03
door Shrek
Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 29 jul 2022, 07:31
door Hagelander
Hier in Aarschot zie ik de M7's al heel regelmatig voorbijrijden. Er zijn nu al vaak stammen te zien in een samenstelling van 6+4, vooral op de verbinding Tongeren - Gent-Sint-Pieters...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 aug 2022, 14:35
door thejay
Shrek schreef: 29 jul 2022, 00:03
Steve schreef: 05 jul 2022, 11:56 Fair enough, maar een vermindering van capaciteit lijkt me nu ook niet bepaald de bedoeling. En dat is wel gebeurd op Oostende - Eupen, terwijl die verbinding zeker in de huidige zomer schreeuwt om extra capaciteit. Van 7 à 8 M7's is het teruggegaan naar 5 stuks en op die manier is er zelfs nog minder capaciteit dan toen het nog homogene I11-stammen waren.
Al de hele zomer rijdt de Eupen-Oostende met 6 M7's + I10 + 2 I11 en dat lijkt genoeg te zijn.
De NMBS lost het capaciteitsprobleem in de zomer immers op door een heleboel extra treinen. Die kust-expressen rijden net voor de IC's in dezelfde richting en halen daar het gros van de reizigers op. Bijna al deze kust-expressen rijden dit jaar met M6 of I11, net omdat de komst van de M7's die rijtuigen vrijgemaakt heeft van andere verbindingen. Het lijkt mij veel belangrijker om daarop in te zetten dan persé op de IC Eupen-Oostende nog één of twee extra M7 te hebben.
Ik heb vrijdag en zaterdag nu toch weer waargenomen dat er een derde I11 B-rijtuig aanwezig is. Soms nog een vierde: de stuurstand die dan afgesloten en tegelijk "Dienstabteil" is voor de treinbegeleiders.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 13:54
door Shrek
Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 14:04
door 260689
Shrek schreef: 16 aug 2022, 13:54 Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Het zijn de 76018 en 76031 die de eer hebben. Dit was al eens gebeurd onlangs. En in deze zomerperiode is dat een grote meerwaarde qua plaats.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 14:29
door Steve
Shrek schreef: 16 aug 2022, 13:54 Vandaag rijden IC's 1529,1509,1537 en 1517 met de samenstelling 2xM7 en 9×M6. Klopt het dat dit met 1250 zitplaatsen de grootste IC-samenstelling is die we ooit in België gehad hebben?
Ik kan me alvast geen treinen herinneren met meer zitplaatsen.
Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 14:31
door 260689
Oostende - Eupen heeft er toch een I11 bijgekregen en is zeer welgekomen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 15:04
door Shrek
Steve schreef: 16 aug 2022, 14:29 Als het berekende aantal zitplaatsen klopt, hadden de stammen van 10 M6'en die tot eind 2013 op (Luxemburg-)Aarlen-Brussel reden marginaal meer capaciteit. Uitgaand van 6xB, 2xBD en 2xA (zie Beluxtrains) kom ik in totaal aan 1294 zitplaatsen. Neemt niet weg dat het een bijzonder welkome extra capaciteitsuitbreiding is naar Blankenberge, en maakt het ook des te onbegrijpelijker dat de Eupen-Oostende het intussen met een pak minder moet doen.
Inderdaad, sterker nog: ook de Blankenberge-Genk in zijn gewoonlijke samenstelling heeft al meer zitplaatsen. Het was enkele weken terug dat ze het record gepakt hebbe´ met de 2M7+10M6 oftewel 1390 plaatsen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 16 aug 2022, 18:12
door desirootje
Is men nu eig van plan om op Blankenberge-Genk autonome M7 stammen in te zetten zoals Gent-Tongeren of het zoals nu te houden met "autonome M6" stammen? (M7Bmx+M6)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 20 sep 2022, 19:20
door Iain Dobson
Does anyone have a list of which M7 vehicles are allocated to which depots please?

Heeft iemand een lijst van welke M7 voertuigen zijn toegewezen aan welke depots?

Thank you

Iain

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 07 okt 2022, 10:36
door TB_worden
Vandaag tussen Aarschot en Hasselt mijn eerste ritje M7 gehad. Zalige trein, precies nòg comfortabeler dan M6 en rook zelfs nog naar het nieuw.