Pagina 135 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mar 2023, 03:05
door Natje049
Hagelander schreef: 12 okt 2022, 08:52 Hoever staat men eigenlijk momenteel met de instroom van het nieuw materiaal? Als je dat in percentage (ongeveer) zou mogen omschrijven, zitten we dan rond 50%, hoger, lager? Heeft iemand daar een idee van?

Van de allereerste bestelling (niet wat er dus in totaal al besteld is):

86/145 B in dienst
87/145 AB in dienst
36/60 BDx in dienst
28/90 BMx in dienst

Het kan altijd dat ik er enkele naastzit, aangezien mijn controle van enkele weken geleden is en er mogelijks dus nog wat bijgekomen zijn.

Ook zijn er al twee BVx van de tweede bestelling in het land voor de testen en homologaties.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mar 2023, 15:44
door TKR
Wat houdt dat BVx rijtuig in?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mar 2023, 16:41
door ronny
TKR schreef: 01 mar 2023, 15:44 Wat houdt dat BVx rijtuig in?
B = 2e klas
V = ruimte voor fietsen
x = stuurpost

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mar 2023, 16:57
door Hagelander
Dus ruw genomen is nog maar de helft van de eerste bestelling geleverd. Is er al enig zicht op wanneer oud materiaal dan uitgerangeerd kan worden?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 mar 2023, 17:08
door Shrek
Hagelander schreef: 01 mar 2023, 16:57 Dus ruw genomen is nog maar de helft van de eerste bestelling geleverd. Is er al enig zicht op wanneer oud materiaal dan uitgerangeerd kan worden?
Die uitrangering is al lang bezig en heeft zelfs wat voorsprong genomen op de leveringen :wink:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 06 mar 2023, 13:22
door ToMiKoN
Ik zie vooral dat men op mijn traject dat IC03 Genk-Blankenberge die 18/19 locs aan het vervangen is door M7 M7 BMx locs. Dit wordt nu meer standaard dan uitzondering. De andere rijtuigen blijven gewoon M6.

Vraagje: kan M6 ook de geautomatiseerde aankondigingsstem van de M7 overnemen of is dit exclusief de nieue wagons?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 06 mar 2023, 13:50
door trainfan03
De M6 kan dit momenteel (nog) niet. De gemoderniseerde M6-rijtuigen, met de M7 RIS-tv's kunnen de stem ook niet overnemen, omdat de software hiervoor niet aanwezig is. De M7 Bmx + M6 + HLE 19 + M6 is ook in opmars op de IC-03 merk ik. Wat ik wel jammer vind is dat, in tegenstelling tot de homogene M7-treinstellen, de Bmx'en op IC-03 niet afroepen aan welke kant de deuren openen (terwijl mij verteld is dat de software hiervoor in het Bmx-rijtuig zit), en dat als de omroeping het dan eens doet, ze heel vaak crasht.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 23 mar 2023, 08:56
door FLV-FGSP
Kan Brugge de vertraging inlopen? https://www.gva.be/cnt/dmf20230322_95913253
Artikel blinkt niet uit in zorgvuldigheid.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 23 mar 2023, 21:49
door trainfan03
Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 24 mar 2023, 15:47
door kristofvt
trainfan03 schreef: 23 mar 2023, 21:49 Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.
Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen,( door verkoop van de Franse Alstomfabriek in Reichshoffen en het Coradia Polyvalent trein platform aan CAF). Hopelijk komen de nieuwe rijtuigen snel in dienst.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 24 mar 2023, 15:56
door jan_olieslagers
Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen
Bougies? Bougies oftewel kaarsen steekt men aan voor sfeerverlichting, soms ook in het kader van al dan niet godsdienstige rituelen.
Ook in sommige verbrandingsmotoren komen bougies voor, die heten dan ontstekingskaarsen.

Wellicht werd bedoeld "bogie"s? Sorry voor het mierenneuken hoor, maar ik moest toch een paar keer met m'n ogen knipperen...
Misschien simpeler om gewoon in het Nederlands te zeggen "draaistellen" :) ?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 24 mar 2023, 17:56
door wbrm
kristofvt schreef: 24 mar 2023, 15:47
trainfan03 schreef: 23 mar 2023, 21:49 Ik had horen waaien dat er een Duitse Siemens-fabriek zou helpen met de productie van de M7-rijtuigen, weet niet of dat echt klopt, maar anders kan dat een versnelling in productie verklaren.
Ik vermoed dat de fabriek in het Duitse Siegen van Alstom nu meer bougies kan maken voor de M7 rijtuigen,( door verkoop van de Franse Alstomfabriek in Reichshoffen en het Coradia Polyvalent trein platform aan CAF). Hopelijk komen de nieuwe rijtuigen snel in dienst.
CAF moet wel de contracten voor Coradia's (lees: Régiolis'en), ooit afgesloten met Alstom, afwerken. Gaat CAF die draaistellen opeens zelf maken dan? Lijkt me sterk.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 24 mar 2023, 20:03
door BVG1988
Vandaag reden 2 M7 stammen van bundel Merelbeke proefritten op spoorlijn 161. Ik heb ze gezien in Groenendaal.
De ene was met M7BMx 76023, de andere heb ik niet het nummer, want ik zag er geen nummer op staan.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 28 mar 2023, 17:13
door Steve
Net een stam gezien op de 22xx waar beide Bmx'en aan elkaar hingen in het midden van de trein. Geldt er dan ook een snelheidsbeperking (ik dacht 120 km/h), net zoals wanneer bijvoorbeeld twee HLE 19'en in die situatie zitten?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 28 mar 2023, 17:41
door Klassiekje
Steve schreef: 28 mar 2023, 17:13 Net een stam gezien op de 22xx waar beide Bmx'en aan elkaar hingen in het midden van de trein. Geldt er dan ook een snelheidsbeperking (ik dacht 120 km/h), net zoals wanneer bijvoorbeeld twee HLE 19'en in die situatie zitten?
Nee :wink: