Pagina 63 van 148

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2019, 15:03
door Ouwe
Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16
Zorba schreef: 02 mei 2019, 17:32 Daarnet gespot in Schaarbeek in combinatie met M6 en (ik denk) I10.
Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar:
testm7-12.jpg

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2019, 15:51
door Floris Cappelle
Ouwe schreef: 04 mei 2019, 15:03
Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16
Zorba schreef: 02 mei 2019, 17:32 Daarnet gespot in Schaarbeek in combinatie met M6 en (ik denk) I10.
Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar: testm7-12.jpg
Zo te zien zal Roosendaal moeilijk worden.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 04 mei 2019, 16:55
door Shrek
Floris Cappelle schreef:
Ouwe schreef: 04 mei 2019, 15:03
Floris Cappelle schreef: 02 mei 2019, 19:16 Heb je een verschil gezien tussen hoogte en breedte tussen M6 en M7?
Mij lijkt het, dat ze even hoog zijn (of het scheelt hooguit enkele milimeters).
Wat mij wel mogelijk lijkt is dat M7 iets smaller is dan M6, of niet?

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Als er verschil is is het in ieder geval niet zichtbaar: testm7-12.jpg
Zo te zien zal Roosendaal moeilijk worden.

Vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Dat kan je niet besluiten uit deze foto.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 08 mei 2019, 20:41
door Gerrieberrie
Volgens de krant “Le Soir” zou de oplevering van de M7 rijtuigen/motorstellen opnieuw vertraagd zijn. De oplevering van de eerste rijtuigen (48 van de 445 bestelde stuks) is ditmaal voorzien voor maart 2020 en de stuurrijtuigen/motorstellen pas vanaf juli 2020. Zichtbare verbetering in de performantie zou pas eind 2020 zichtbaar zijn. Het zou volgens NMBS geen problemen opleveren voor het nieuwe vervoersplan dat er in 2020 zit aan te komen.

Het grote probleem is zogezegd de homologatie van bepaalde onderdelen, die de vertraging in de productie nog steeds kan laten toenemen (het probleem is nog niet van de baan)...

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 09:26
door wva
Volgens een foto op FB in de groep van "Trein en Station Vroeger en Nu (Train et Gare d'aujourd'hui et d'autrefois)" is het eerste gemotoriseerd stuurrijtuig Brugge buiten gegaan. (staat zelfs een foto bij van het transport via binnenschip!)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 10:00
door Steve
Dit is de foto in kwestie (auteur Xavier Samyn op de bovengenoemde groep):

60414901_10216525987195772_2600320509786718208_o.jpg

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 14:18
door wbrm
Komisch zicht wetende dat deze gewoon in Noord-Frankrijk gebouwd is. :lol:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 17:06
door vnze
Misschien ben ik een beetje te kort door de bocht hier maar dit stuurstandrijtuig heeft blijkbaar erg weinig zitplaatsen. Is er dan wel een noemenswaardige meerwaarde ten opzichte van traditionele locs, rekening houdend met het lager vermogen van deze stuurstandrijtuigen, de ontwikkelingskosten, en de beperktere inzetbaarheid?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 18:07
door Ouwe
De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 18:29
door Shrek
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 19:53
door Ouwe
Shrek schreef: 17 mei 2019, 18:29
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.
Een motorrijtuig met 5-6 rijtuigen(waarvan 1 stuurrijtuig)? Zijn er dan niet in verhouding veel motorrijtuigen besteld? Volgens lijn58.be zouden er 90 motorrijtuigen zijn van de 445 bestelde rijtuigen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 17 mei 2019, 20:18
door ronny
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 19:53 Een motorrijtuig met 5-6 rijtuigen(waarvan 1 stuurrijtuig)? Zijn er dan niet in verhouding veel motorrijtuigen besteld? Volgens lijn58.be zouden er 90 motorrijtuigen zijn van de 445 bestelde rijtuigen.
Vervangen die motorrijtuigen ook reeks 27 ?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 18 mei 2019, 02:50
door Joris
Shrek schreef: 17 mei 2019, 18:29
Ouwe schreef: 17 mei 2019, 18:07 De motorrijtuigen gaan per 2 een trein vormen? Dan zul je waarschijnlijk voldoende vermogen hebben om de gevraagde dienstregeling uit te voeren, elke meter treinlengte optimaal te benutten voor kortere perrons of drukke trajecten, waarbij je door de dag heen flexibeler bent qua treinlengte doordat een treinstel eenvoudiger aan te koppelen is.
Neen dat is niet de bedoeling.
Aan een motorstel kan je een 5-6 rijtuigen hangen. Op die manier kan je bijvoorbeeld een lange trein maken die halverwege splitst in 2 korte treinen.
Ook de capaciteit aanpassen aan spit/geen spits gaat vrij makkelijk, een beetje zoals het vandaag is op Antwerpen-Charleroi met de 27+M6.
Maar de vraag is en blijft: als die zo weinig reizigerscapaciteit hebben zoals het op het eerste zicht lijkt, was een halfloc dan geen betere optie? Zoiets genre de Italiaanse E464.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 18 mei 2019, 07:55
door ostbahnhof
een rekening is snel gemaakt:
1 electrisch M7 motorwagen
1 m7
1 m7 stuurrijtuig
en je je hebt al dubbel zoveel zitplaatsen als een break
👍

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 01 jun 2019, 14:25
door msts.be
Gerrieberrie schreef: 03 mei 2019, 14:49 Wat mij vooral opvalt is de geringe grootte van de voorruit van de stuurstand, vergeleken met een M6. Verder is die "bult" toch meer uitgesproken dan bij de M6. Wat contra-intuïtief, aangezien iedereen wel vermoed dat de wijzigingen aan het exterieur van het stuurrijtuig tov de M6 niet enkel en alleen cosmetisch horen te zijn...
Was eveneens mijn gedacht: die grote bult, maar eveneens dat zijruitje dat totaal niet geïntegreerd is in de zijkant van de kast !

Al bij al weer een duur (want custom ontwerp itt standaard Twindexx) bric-à-brac bouwsel dat niets gaat veranderen aan de huidige problematiek, buiten de maximalisatie van het aantal zitplaatsen.

Voorbeelden hoe het wél kan:
https://www.bahnbilder.de/bild/deutschl ... d-445.html
(OK, hier ook wel een bult maar toch iets minder opvallend vind ik)
https://www.flickr.com/photos/r936/45556021032

Vooral de Skoda (de laatste) ziet er eigenlijk best wel goed uit, met een IC-aankleding had dat wel een deftige M7 geweest. Weliswaar nog steeds locs nodig (mogelijk nieuwe HLE17 ipv motorrijtuigen) en niet compatibel met M6. Welke pipo heeft dat trouwens in zijn hoofd gehaald om dat in het lastenboek in te schrijven ?